לשב"כ היה חלק חשוב במבצע שחרור החטופים

השב"כ הקים יחידה מיוחדת לאיתור השבויים והנעדרים הישראלים והיה לו חלק חשוב בהצלחת מבצע "ארנון" להחזרת החטופים. הצלחת המבצע נובעת משילוב של יומינט, אמצעים טכנולוגיים ויכולות ביצוע גבוהות מאוד של היחידה המבצעית של שב"כ ושל לוחמי הימ"מ.

השב"כ כשל בגדול ב-7 באוקטובר, לצד אמ"ן, באופן שיירשם בהיסטוריה של ישראל ככישלון המודיעיני הגדול ביותר מאז הקמת המדינה, אבל מבצע "ארנון" המוצלח להחזרת 4 החטופים, ומבצעים קודמים שהיו לשחרור חטופים או החזרת גופתיהם הם תחילת העליה על הדרך הנכונה של מה שמצפה הציבור הישראלי מהארגון הזה.

במבצעים אלה חולצו שלושה חטופים, אורי מגידיש, פרננדו מרמן ולואיס הר, הם מצטרפים למבצעי חילוץ גופות שבוצעו על סמך מידע מודיעיני- שבע גופות של חטופים שחולצו במחנה הפליטים ג'באליה בצפון הרצועה של חנן יבלונקה, מישל ניסנבאום, אוריון הרננדז, שני לוק, עמית בוסקילה, רון בנימין ויצחק גלרנטר ז"ל בנוסף לשלוש גופות נחטופים שחולצו במהלך התמרון הקרקעי של נועה מרציאנו, אופיר צרפתי ואלעד קציר ז"ל.

מייד עם פרוץ המלחמה הוקמה בשב"כ יחידה ייעודית שכל עיסוקה הוא בסוגיית השבויים והנעדרים, היחידה עובדת יחד עם מנהלת השבויים והנעדרים בצה"ל, חילוץ החטופים החיים  וחילוץ גופות החטופים הם תוצר של היחידה הזו ביחד עם ביצוע של היחידה המבצעית בשב"כ.

יחידת השבויים והנעדרים של השב"כ כפופה למרחב דרום בארגון, אותו מרחב שכשל ב-7 באוקטובר, עם זאת בהחלט אפשר לומר שאותם האנשים בשב"כ שכשלו בטיפול באירועים שהובילו למחדל ה-7 באוקטובר הם אותן הדמויות שהובילו את המבצע המוצלח במחנה הפליטים נוצייראת במרכז הרצועה שקיבל את השם מבצע "ארנון" על שם גיבור הימ"מ ארנון זמורה ז"ל שנפל במהלך מבצע החילוץ.

נראה שאנשי השב"כ האלה הם שעוסקים כעת גם בשיקום הארגון והם המחוייבים ביותר להביא להשבת כל החטופים וההכרעה הצבאית של ארגון הטרור חמאס.

התקשורת הזרה מדווחת על סיוע של המודיעין האמריקני לשב"כ ולאמ"ן לאתר את החטופים שחולצו ממחנה הפליטים נוצייראת, ישראל לא מאשרת ולא מכחישה את הידיעה הזו, אבל גורמים יודעי דבר אומרים כי המידע המודיעיני העיקרי והחשוב הגיע לשב"כ ממקורותיו שלו.

ההצלחה של השב"כ במבצע "ארנון" ביחד עם לוחמי הימ"מ היא הצלחה שנובעת משילוב מאמץ  של אגף המבצעים, האגף הטכנולוגי ומרחב דרום בשב"כ, להם מגיע הקרדיט הפעם וכמובן לראש השב"כ רונן בר שפיקד על כל המבצע הזה שתוכנן במשך שבועות ארוכים, גם ראש הממשלה נתניהו מצא לנכון להודות לו אישית.

מבצע "ארנון" היה  מבצע מורכב ביותר וכוח משולב של הימ"מ ולוחמי היחידה המבצעית של השב"כ פשטו במקביל בפעילות נועזת לאור יום, במרכז מחנה פליטים צפוף ששורץ במחבלים חמושים, על שני בתים שבהם הוחזקו בנפרד ארבעת החטופים.

את המבצע הוביל  מבחינה מבצעית אגף המבצעים בשב"כ והוא נוהל ותוכנן בקפידה במשך זמן רב.

מרחב דרום של השב"כ סיפק באופן שוטף מידע מודיעיני חשוב על מצבם של החטופים והמיקום שלהם, רק כשכל התנאים בשלו להוציא לפועל את המבצע ניתנה הפקודה "פעל".

את דרכי הפעולה של המבצע תכננו ורקמו ביחידה המבצעית של השב"כ, לפרטי פרטים, ובוצעו אימונים והכנות תוך אימון על מודלים להיערך על כל תרחיש שעלול להשתבש.

כל הפעילות הזו נעשתה בתיאום עם הימ"מ.

המבצע נוהל מחמ"ל המבצעים המיוחד של השב"כ בפיקודם של ראש השב"כ, הרמטכ"ל, בעת המבצע היו בחמ"ל גם ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גלנט, המפכ"ל, סגן ראש השב"כ, ראש אגף המבצעים בשב"כ, מפקד הימ"מ ובכירים נוספים.

אי אפשר מטבע הדברים להיכנס לפירוט על אופי המודיעין שאיפשר את המבצע המוצלח, אבל היה פה שילוב של יומינט(מודיעין אנושי), אמצעים טכנולוגיים ויכולות ביצוע גבוהות מאוד של היחידה המבצעית של שב"כ ושל לוחמי הימ"מ.

חשובה מאוד היא גם רוח הלחימה והמחויבות לאחר הכישלון של ה-7 באוקטובר להגיע להישגים מודיעיניים ומבצעיים שיביאו להחזרת החטופים ולחיסול הצמרת הצבאית של חמאס.

לשב"כ היה חלק חשוב בחיסולו של מרוואן עיסא, הרמטכ"ל של חמאס ומאדריכלי הטבח בישובי עוטף עזה, הוא חוסל במחנה הפליטים נוצייראת באמצעות הפצצת מטוסי חיל האוויר על המתחם התת קרקעי שבו הוא שהה ב-11 בחודש מרץ השנה.

רשת NBC האמריקנית דיווחה ממקורתיה כי לשב"כ הישראלי יש מידע מפורט על הנהגת חמאס ומפקדיו, הציבור הישראלי מחכה  בכיליון עיניים לחיסול ראשי הזרוע הצבאית של חמאס ובראשם יחיא סינוואר ומוחמד דף, אני מאוד מקווה שהשב"כ יספק את "הסחורה" המודיעינית והמבצעית שתאפשר זאת, כולנו כל כך מצפים לכך שזה יתממש בקרוב.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי