יחיא סינוואר פועל על פי ההנחיות מטהראן

איראן מתנגדת להפסקת אש ברצועת עזה ולעסקת החטופים ויחיא סינוואר מציית למדיניות הזו. סינוואר מייחס את פרישת השרים גנץ ואייזניקוט מהממשלה לאסטרטגיה שלו ומשוכנע שממשלת נתניהו תקרוס בקרוב.

כדאי להנמיך ציפיות מביקורו של שר החוץ האמריקני טוני בלינקן שהגיע השבוע לסיור בכמה מדינות במזרח התיכון כדי לקדם את הסכם הפסקת אש  ושחרור החטופים.

חמאס איננה עומדת לשנות את עמדתה בנושא, בכיר חמאס ,ע'אזי חמד, מקורבו של יחיא סינוואר הבהיר זאת בראיון שהעניק אתמול לעיתון "אלערבי אלג'דיד".

ע'אזי חמד אמר כי עד לרגע זה אין עמדה ישראלית ברורה ונחרצת שהיא מוכנה להפסקת אש קבועה,"זה מה שאנו דורשים מהמתווכות, רק אם תהייה הפסקה של המלחמה ומסיגה מלאה של כוחות צה"ל מהרצועה נהייה מוכנים לחדש את המשא ומתן, לא נזוז מהעמדה הזו" הדגיש חמד.

גורמים ברצועת עזה המכירים היטב את עמדותיו של יחיא סינוואר טוענים כי לעמדה האיראנית יש השפעה גדולה על עמדתו של יחיא סינוואר בעניין עסקת החטופים.

איראן מעוניינת לטרפד את הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה כפי שעשתה לפני המלחמה, זו הייתה אחת הסיבות למתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, שהצליחה לעכב את חתימת ההסכם.

איראן רוצה לטרפד את התוכנית בת 3 השלבים שעליה הודיע הנשיא ביידן בנאומו, תוכנית לשחרור החטופים והפסקת אש ברצועת עזה שתוביל גם להפסקת אש בגבול הצפון ומשם לחתימת הסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל  והקמת ציר חדש מתון במזרח התיכון שיערער על ההגמוניה של איראן באיזור.

המנהיג העליון של איראן הבהיר זאת לפני כמה ימים ואמר כי האזור היה זקוק למתקפת ה-7 באוקטובר על ישובי עוטף עזה כדי לעצור את תהליך הנורמליזציה באזור, והוא הוסיף "לא להפסקת האש ברצועת עזה".

ההערכה ברצועת עזה היא שמבצע "ארנון"  המוצלח לשחרור 4 החטופים הישראלים לא ישנה את העמדות של יחיא סינוואר בקשר לעסקת החטופים, יחיא סינוואר יציית להוראות המנהיג העליון באיראן עלי ח'מינאי.

איראן היא זו שמכתיבה עכשיו את המדיניות האזורית, חמאס זקוק לסיוע שלה כדי לשמור על שלטונו ברצועת עזה, לכן הוא לא ייכנע לדרישות הישראליות, איראן נחושה להכשיל את התוכנית של הנשיא ביידן לנורמליזציה עם סעודיה ולהתיש את ישראל במלחמה ארוכה ולהקיז את דם חייליה ברצועת עזה, זה בדיוק מה שעושה יחיא סינוואר, הוא מנהל מלחמת התשה נגד ישראל.

יחיא סינוואר איננו מתעניין בגורל  הפלסטינים ברצועת עזה, זה לא מעניין אותו,גם את איראן זה לא מעניין.

גורמים בחמאס אומרים כי יחיא סינוואר איננו מתרגש משחרור 4 החטופים במבצע מיוחד של צה"ל,הוא מעריך שהלחץ הבינלאומי על ישראל להפסיק את המלחמה יתגבר,  הוא מייחס את פרישת השרים בני גנץ וגדי אייזינקוט לאסטרטגיה שלו במלחמה ומשוכנע שממשלת נתניהו תקרוס בקרוב.

מאות תומכי חמאס ברצועת עזה תועדו ליד מקלטי הטלוויזיה בעת נאום הפרישה של השר בני גנץ כשהם חוגגים את התפטרותו מהממשלה.

הזרוע הצבאית של חמאס מעודדת את ההפגנות ברחוב הישראלי, באמצעות סרטוני החטופים שהיא מפיצה בהם מסרים מוכתבים לחטופים וקריאות להמשך ההפגנות נגד הממשלה, כדי שהרחוב יאמץ את  הדרישה להפלת ממשלת נתניהו.

הנחת העבודה של יחיא סינוואר היא שהוא יצליח להבעיר את הרחוב הישראלי כדי להביא להקדמת הבחירות בישראל,אז שלטונו של נתניהו יקרוס והממשלה החדשה בראשות גנץ או לפיד תעצור את המלחמה ,כפי שדורש חמאס, כדי להחזיר את כל החטופים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי