ההערכה בישראל היא שהסיכוי לעסקת חטופים הוא קלוש

תנועת חמאס מקשיחה עמדות ומנסה להמשיך לסחוט את ישראל לויתורים נוספים כשהיא סומכת על כך שהלחץ הבינלאומי יקפל את ישראל. ההערכה בישראל היא שממשל ביידן ינסה לחדש את המשא ומתן אך הסיכוי לעסקה הוא קלוש.

תנועת חמאס מנסה לגלגל את האחריות לכישלון המשא ומתן לשחרור החטופים על ישראל.

אמש פירסמה חמאס הודעה שבה דרשה משר החוץ האמריקני בלינקן להפעיל לחץ על ישראל.

בהודעה היא טענה כי היא נהגה "בחיוב ובאחריות" כלפי ההצעה של הנשיא ביידן והאשימה את ראש הממשלה נתניהו בהכשלה מכוונת של המשא ומתן ובסירוב לעצור את המלחמה.

אמש קיים ראש הממשלה נתניהו  הערכת מצב טלפונית עם הצמרת הביטחוני על תשובת חמאס ועל ההסלמה של חזבאללה בגבול הצפון.

בדרג המדיני והצבאי יש פסימיות רבה לאחר התשובה הרשמית של חמאס והג'יהאד האסלאמי להצעה לעסקת החטופים, מפגין קיצוניות רבה ומציג עמדה מאוחדת של כל הפלגים הפלסטינים נגד ההצעה הישראלית.

לאחר ניתוח שעשו  בדרג המדיני לתשובה של חמאס ההערכה היא כי הסיכויים להגיע ליישום העסקה הם קלושים.

גורם ביטחוני בכיר אומר כי התשובה של חמאס היא על דעתו של יחיא סינוואר, הוא סומך על כך שהלחץ הבינלאומי יקפל את ישראל והוא שוב מפעיל את מכונת הסחטנות שלו ורוצה ויתורים ישראליים נוספים בשיטת הסלאמי בעת שאין לו בכלל כוונה להגיע לעסקה.

בתשובה של חמאס ישנן דרישות שאינן מקובלות על ישראל.

א.התנגדות למתן זכות וטו לישראל על שמות המחבלים הרוצחים שישוחררו בתמורה לחיילות החטופות.

ב.חמאס מתעקשת להקדים את שיקום הרצועה משלב ג' של העסקה לשלב א'.

ג. חמאס דורשת שביטול המסדרון בנצרים יוקדם מסוף שלב א' לתחילת שלב א'.

ד.חמאס מתנגדת לשחרור מחבלים לרצועת עזה או לגירושם לחו"ל, היא מתעקשת שישוחררו לבתיהם ביהודה ושומרון.

ה. חמאס אינה מסתפקת בערבות אמריקנית לעסקה ודורשת גם ערבויותמסין רוסיה וטורקיה.

למעשה, יחיא סינוואר דורש דרישות שפירושן סיום המלחמה כבר בשלב הראשון של העסקה כדי למנוע מישראל את חידוש המלחמה בעוד חמאס ממשיך להחזיק בכ-90 חטופים ישראלים ויכול להמשיך ולסחוט את ישראל.

ההערכה בישראל היא שארה"ב תנסה בכל זאת לחדש את המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס בגלל שהנשיא ביידן לחוץ להשיג הישג כלשהו לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר.

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ייק סאליבן אמר אמש על תגובת חמאס:

״רבים מהשינויים המוצעים הם מינוריים ולא בלתי צפויים; אחרים שונים באופן מהותי יותר ממה שאושר בהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם. ארצות הברית תעבוד כעת עם המתווכים, במיוחד מצרים וקטאר, כדי לגשר על הפערים שנותרו. המטרה שלנו היא לסיים את התהליך הזה. זמן ההתמקחות חלף, הגיע הזמן שתתחיל הפסקת אש והחטופים יחזרו הביתה".

האופן שבו מנהל ממשל ביידן את המשא ומתן בין ישראל לחמאס הוא ביטוי נוסף לכישלון המדיניות שלו במזרח התיכון.

קטאר מסובבת את הנשיא ביידן על אצבעה הקטנה ואיננה נוקטת שום צעדים נגד הנהגת חמאס שממשיכה לשבת בדוחא עם חשבונות בנקים שמנים של מיליארדי דולרים.

נראה כי בימים הקרובים ממשל ביידן ינסה לחדש את המשא ומתן אך במקביל ישראל תמשיך בפעילות הצבאית שלה באזור רפיח להשמדת התשתיות הצבאיות של חמאס.

ישראל חייבת במקביל להתחיל בהריסת התשתית האזרחית של חמאס ברצועת עזה שנותרה עדיין שלמה, רק כך היא תוכל למוטט את שלטון חמאס.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי