יחיא סינוואר דורש להיות חלק מהשלטון ברצועה ביום שאחרי המלחמה

יחיא סינוואר בטוח כי ניצח במלחמה ודורש כי לחמאס יהיה חלק בשלטון החדש שיקום ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה. הסירוב של חמאס להצעת ישראל לעסקת חטופים הוא הזדמנות פז עבור ישראל לסגת מכל הויתורים המסוכנים שהסכימה להם ולהתחיל בהריסת התשתית האזרחית של חמאס ברצועה.

גורמים בכירים, שבקיאים בתמונת המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס על עסקת החטופים והפסקת האש, אומרים כי יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, דורש מישראל ומהמתווכות קטאר ומצרים, לקבל ערבויות לכך שלא יפגעו היכולות השלטוניות של חמאס ברצועת עזה במסגרת העסקה לשחרור החטופים, במהלך הפסקת האש וגם לאחריה.

יחיא סינוואר דורש הבטחה שיהיה לו חלק במנגנון שייבנה לשליטה ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה ושלמעשה הוא יהיה חלק מהשלטון הפלסטיני החדש שאמור לקום ברצועה במסגרת מנגנון ההסדרה.מניתוח תשובת חמאס על ההצעה הישראלית לעסקת החטופים עולה כי למעשה ישראל נדרשת להסכים לסיום המלחמה ללא מיטוט שלטון חמאס, למתן אפשרות לחמאס לשקם את יכולותיו הצבאיות  ברצועה, באמצעות ייצור עצמי של אמצעי לחימה, וגם לשדרוג הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון באמצעות מאות מחבלים רוצחים שישוחררו אל בתיהם ביהודה ושומרון, יחתרו נגד שלטון הרש"פ ויחזרו לפעילות טרור נגד ישראל.

נראה כי יחיא סינוואר רוצה לצרוב את התודעה פלסטינית כמי שהביס את ישראל ולא איפשר לה להשיג שום מטרה ממטרות המלחמה שנמשכת כבר שמונה חודשים.

כל מי בישראל שחושב שאחרי הפסקת האש הארוכה של כמה שבועות, ישראל תוכל לחדש את הלחימה נגד חמאס טועה טעות מרה, חמאס ימשיך להחזיק בעוד עשרות חטופים ישראלים ויאיים לפגוע בהם אם ישראל תחדש את הקרבות ברצועת עזה, אין לו שום בעייה לרצוח חטופים ישראלים בדם קר והוא כבר עשה זאת בעבר מספר פעמים.

נסיגת כל כוחות צה"ל מהרצועה תאפשר לחמאס לחזור ולשלוט ב"ציר פילדלפי", לבנות מחדש את מנהרות ההברחה ותוך זמן קצר לחדש את מלאי  הנשק שלו ווהתחמושת שנעצר כתוצאה מכיבוש הציר על ידי צה"ל.

פינוי מסדרון נצרים מכוחות צה"ל יאפשר לאלפי מחבלים לשוב לצפון הרצועה ולהשתלט עליה מחדש, המהלך הזה גם יבטל את יעילות אזור החיץ שצה"ל הקים כדי להגן על ישובי עוטף עזה.

ישראל תהייה מוגבלת לפעול ברצועת עזה מכיוון שיחיא סינוואר ימשיך להחזיק בעוד עשרות חטופים, גם הקהילה הבינלאומית וממשל ביידן יפעילו לחץ על ישראל שלא לחדש את הלחימה, ישראל תידרש, במקרה הטוב, ל"מידתיות" בתגובה הצבאית שלה.

הדרגים המדיניים והביטחוניים טעו טעות מרה כשהציעו לחמאס את העסקה הזו, זוהי עסקת כניעה של ישראל לחמאס שמסוכנת לביטחון ישראל.

המזל של ישראל הוא שהתיאבון של יחיא סינוואר גדול מאוד, כמו המגלומניה שלו, והוא מציב כעת תנאים חדשים  שישראל לא יכולה לעמוד בהם.

זוהי ההזדמנות של הדרג המדיני לסגת לאלתר מכל הויתורים שעשה לחמאס לפני שהם יחייבו את ישראל, צריך לעשות זאת בחוכמה באמצעות מהלכים צבאיים בשטח וללא הכרזות בתקשורת.

ישראל צריכה להאיץ את הפעילות הצבאית באזור רפיח ולהתארגן לקראת הריסת התשתית האזרחית של חמאס שנותרה שלמה ברצועת עזה, רק כך יחיא סינוואר יתחיל להבין שישראל ממוטטת את השלטון שלו ברצועת עזה.

יש לקחת מידי חמאס לאלתר את חלוקת הסיוע ההומניטארי לאוכלוסיה המקומית, לפגוע במננגון המוניציפאלי שלו ובמשרדי הממשלה השונים ובמשטרה המקומית של חמאס, כל זה היה צריך להיעשות ממזמן, אבל טוב מאוחר מאשר אף פעם.

הנשיא ביידן הטיל את האחריות לטרפוד העסקה על חמאס, גם בקהילה הבינלאומית זוהי הדעה הרווחת, ישראל חייבת להאיץ את הלחימה נגד התשתית הצבאית והאזרחית של חמאס.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי