גבולות חופש הביטוי בירדן

המלך עבדאללה נוקט ביד קשה נגד כל מי שמנסה לערער את יציבות שלטונו במיוחד על רקע המלחמה הנמשכת ברצועת עזה. בית משפט בירדן גזר עונש של שנת מאסר בפועל על עיתונאית שפירסמה כתבה כי ירדן מספקת לישראל סחורות וחומרי גלם תוך כדי המלחמה.

בית משפט בירדן גזר עונש מאסר בפועל של שנה אחת על עיתונאית ירדנית  בשם הבא אבו טה שפירסמה כתבת תחקיר כי הממלכה ההאשמית משתתפת באספקת סחורות וחומרי גלם לישראל באמצעות "גשר יבשתי" תוך כדי המלחמה הנמשכת ברצועת עזה.

היא נעצרה על ידי גורמי הביטחון של ירדן כמה חודשים לאחר תחילת המלחמה ברצועת עזה.

המרכז הירדני להגנה על חופש העיתונות הביע דאגה רבה מהחלטת בית הדין שהתקבלה בהתאם לחוק הפשעים האלקטרוניים", חוק דומה קיים גם ברש"פ.

כתב האישום שהוגש נגד העיתונאית קבע שהיא הפרה את סעיפים  15 ו-17 של חוק הפשעים האלקטרוניים שקובע כי יוטל עונש על כל מי שמפרסם פירסום שקרי או  מוציא דיבה על אדם, או פירסם פירסום שמטרתו לעורר סכסוך ולערער את השקט החברתי, העונש הקבוע בחוק הוא מאסר לתקופה של שנה עד שלוש שנים וגם קנס כספיים.

זוהי הפעם הראשונה שבית משפט בירדן גוזר עונש מאסר על עיתונאי בגלל כתבה שפירסם והעיתונאית הירדנית אמורה לערער על גזר הדין.

הפרלמנט הירדני אישר לפני יותר משנה את חוק "הפשעים האלקטרוניים" שיזמה הממשלה המטיל עונשי מאסר וקנסות על מותחי הביקורת באמצעי התקשורת והרשתות החברתיות. החוק נועד לנסות ולצמצם את התסיסה העממית בממלכה על רקע המצב הכלכלי הקשה והוא עורר זעם רב בקרב הדור הצעיר.

הדור הצעיר, הפעיל מאוד באינטרנט וברשתות החברתיות, רואה בחוק הזה אמצעי לסתימת פיות והענקת חסינות לבכירי השלטון והמערכת הממשלתית המושחתים.

רבים בירדן משווים אותו לחוק הפרסומים הזמני שחוקק בירדן ב-1997 שבעקבותיו סגרו השלטונות 16 עיתונים ביום אחד.

גורמים באופוזיציה הירדנית טוענים כי החוק החדש הוגש לאישור הפרלמנט בהוראה מבית המלוכה הירדני וכי מדובר ב"חוק הגרוע ביותר בתולדותיה של הממלכה ההאשמית".

נראה כי המהלך הירדני נועד לשדר לרחוב מסר תקיף כי המלך עבדאללה מתכוון לנקוט ביד קשה נגד כל מי שינסה לערער את יציבות שלטונו במיוחד לקראת הבחירות הצפויות לפרלמנט בחודש ספטמבר.

גורמים בכירים בירדן האשימו בגלוי במהלך החודשיים האחרונים כי איראן, חמאס ותנועת "האחים המוסלמים" מנסות לערער את היציבות בירדן ולהפיל את שלטון המלך עבדאללה על רקע המלחמה הנמשכת ברצועת עזה.

איראן וחמאס דרשו מהמלך עבדאללה לפתוח את הגבול עם ישראל לביצוע התקפות טרור כדי שירדן תהווה חזית נוספת נגד ישראל במסגרת המדיניות האיראנית של  מערכה רב זירתית נגד ישראל.

המלך עבדאללה סירב והודיע כי לא יאפשר להפוך את שטח ארצו לזירת התנגשות צבאית בין ישראל לבין חמאס ואיראן.

גורמי הביטחון של ירדן גם עצרו חוליית טרור של "האחים המוסלמים" כשברשותה כלי נשק שהוברחו מאיראן לצורך ביצוע פיגועים

המלך עבדאללה גם אסר על כניסתם של מנהיגי חמאס לממלכה למרות שלחלק מהם יש אזרחות ירדנית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי