נתק מוחלט בין ירדן לחמאס ולאיראן

המלך עבדאללה הורה לפקידים בכירים בכל המוסדות בירדן ובמשרדי הממשלה לנתק כל קשר עם תנועת חמאס ועם איראן נוכח הניסיון שלהן לערער את יציבות השלטון בירדן. על פי גורמים ירדנים, המלך גם דחה ניסיונות לפייס בינו לבין חמאס ואיראן.

מאות ירדנים הפגינו שלשום מול בניין השגרירות הישראלית בעמאן במחאה על "הטבח ברפיח" שבו נהרגו בשוגג 45 פלסטינים במהלך חיסול של שני בכירים בזרוע הצבאית של חמאס על ידי ישראל באמצעות הפצצה מהאוויר.

הנושא עדיין נמצא בחקירה על ידי צה"ל.

ההפגנה התקיימה ללא הפרות סדר והמשטרה הירדנית אישרה אותה.

המפגינים היו פלסטינים תומכי חמאס ו"האחים המוסלמים". אולם, ההפגנה השקטה  איננה משקפת את המתיחות הגדולה בין הממלכה ההאשמית לחמאס, לתנועת "האחים המוסלמים" ולאיראן.

בהוראת המלך עבדאללה, יש נתק מוחלט בין שלטונות ירדן לבין תנועת חמאס ואיראן בעקבות הקריאות של מנהיגי חמאס להתסיס את הרחוב הירדני נגד בית המלוכה ולפרוץ בכוח את הגבול של ירדן עם ישראל כדי להגיע לירושלים ולשחרר את מסגד אלאקצא.

לכך יש להוסיף את הברחות הנשק המסיביות של איראן לירדן דרך דרום סוריה ומשם לצפון השומרון עבור קבוצות הטרור החמושות בג'נין, שכם וטול כרם שנאמנות לאיראן.

גורמי הביטחון הירדנים עצרו בחודש שעבר חמישה חברי תא טרור של "האחים המוסלמים" שגוייסו על ידי צאלח אלעארורי, ראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון, וברשותם היו כלי נשק שהוברחו מאיראן ואמורים היו לשמש לפיגועים בתוך ירדן עצמה.

גורמים ירדנים מסרו כי המלך עבדאללה דוחה על הסף את כל הניסיונות של מתווכים שונים לפייס בינו לבין הנהגת חמאס אשר מתכחשת למעשיה, המלך הירדני אינו מאמין לשום מילה של מנהיגי חמאס.

הוא הורה לגורמי הביטחון שלא לאפשר למנהיגי חמאס להיכנס לשטח הממלכה האשמית ולא לאפשר להם שום פעילות תקשורתית, מבחינתו, רק הרש"פ מייצגת את הפלסטינים.

בית המלוכה הירדני הנחה את בכירי המערכת השלטונית שלא לעשות שום מהלך של חיזור מדיני אחרי תנועת חמאס,למרות שאישים ירדנים, שמילאו בעבר תפקידים שונים בממשלות ירדן, מזהירים את המלך עבדאללה כי ישראל תנסה לגרש את תושבי הגדה המערבית של הירדן לגדה המזרחית וכי תנועת חמאס תקים את ארגון אש"פ מחדש כשהיא חברה רשמית בו, לכן הוא צריך לשמור על הקשר עמה.

בכיר חמאס ח'אלד משעל נפגש  באחרונה עם קבוצה של אישים ירדניים והציע כי כדי להתגבר על חששה של ירדן מאיראן עליה להתקרב לתנועת חמאס או לתנועת "האחים המוסלמים", שיש להן השפעה על ההנהגה האיראנית, אך המלך עבדאללה דחה את ההצעה על הסף.

אישים בחמאס טוענים כי בית המלוכה הירדני ואמצעי התקשורת הנאמנים לו עושים תהליך של דמוניזציה לתנועתם במקום לחזק אותה כדי להתמודד עם ההשפעה האיראנית החזקה באזור, אולם המלך עבדאללה זהיר מאוד, הוא חושש מכך שירדן תהפוך לזירת קרב בין ישראל לחמאס ולאיראן.

לא מן הנמנע שהמלך עבדאללה סומך על כך  שצה"ל יכריע בסופו של דבר, מבחינה צבאית, את תנועת חמאס ברצועת עזה, דבר שיחליש את השפעתה גם על הרחוב הירדני, ולכן הוא מעדיף להמתין ולראות את התוצאות הסופיות של המלחמה ברצועה.

הניסיון השלטוני הרב  שלו ושל אביו המלך חוסיין , הוא ניסיון מצטבר בכל הקשור לפלסטינים, הוא לימד אותו להיות סבלני ולא לקבל שום החלטה חפוזה שהוא עלול להתחרט עליה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי