זעם בירדן על החלטת ישראל בעניין הסכם המים

ישראל האריכה את הסכם אספקת המים לירדן רק בחצי שנה במקום לחמש שנים , דבר שמעורר את זעם בית המלוכה הירדני. גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי בכירי הממלכה עוסקים בהסתה נגד ישראל על רקע המלחמה ברצועת עזה וכי זכותה של ישראל להשתמש במשאבי הטבע שלה כרצונה.

ירדן זועמת על ישראל בגלל החלטתה להאריך את הסכם המים עם הממלכה ההאשמית לתקופה של חצי שנה בלבד במקום לחמש שנים כפי שביקשו הירדנים.

על פי הסכם השלום, הנקרא "הסכם ואדי ערבה", שנחתם בין שתי המדינות בשנת 1994,ישראל מעבירה לירדן 50 מיליון מ"ק מים מדי שנה במחיר אפסי.

ביולי 2021, בתקופת ממשלת נפתלי בנט, נענתה ממשלת ישראל לבקשת המלך עבדאללה להכפיל את כמות המים ולספק לירדן 100 מ"ק מים בשנה, ההסכם היה לתקופה של שלוש שנים ועתה פג תוקפו.

שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן אישר לפני כמה ימים להאריך את הסכם המים המוגדל של ישראל עם ירדן בחצי שנה נוספת. השר כהן התכוון להאריך לירדנים את ההסכם בשנה, אך בסופו של דבר לאחר התייעצויות הוא החליט להסתפק בהארכת ההסכם לתקופה של חצי שנה בלבד.

זאת בעוד הבקשה המקורית של הירדנים הייתה כאמור להאריך את ההסכם בעוד חמש שנים.

נראה כי ההחלטה של שר האנרגיה קשורה להחלטה של ירדן לבטל את ההצטרפות להסכם מים תמורת חשמל עם ישראל ואיחוד האמירויות, בנוסף על ההסתה נגד ישראל של המלכה ראניה ושל שר החוץ הירדני איימן א-ספדי בעניין המלחמה של צה"ל נגד חמאס ברצועת עזה.

גורמים ירדניים אומרים כי ישראל מנסה להתשמש בהסכם הזה של אספקת המים לירדן כשוט בהתמודדות עם המדיניות הירדנית בכל פעם שירדן משמיעה ביקורת על המדיניות הישראלית שאיננה מוצאת חן בעיניה.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי ההסכם הזה עם ירדן ייבחן שוב בעוד חצי שנה וכי זכותה של ישראל להשתמש במשאבי הטבע שלה להדוף עמדות קיצוניות והסתה נגד ישראל.

לדבריהם, הכדור נמצא במגרשה של ירדן והיא צריכה להחליט על דרכה, בהתאם לכך תקבע העמדה הישראלית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי