מתיחות קשה בין המלך עבדאללה לתנועת "האחים המוסלמים"

תנועת "האחים המוסלמים" בירדן במבוכה גדולה לאחר שגורמי הביטחון בממלכה חשפו את תא הטרור שהקימו פעילי התנועה בשיתוף עם הזרוע הצבאית של חמאס. המלך עבדאללה חושש כי איראן דוחפת, בעזרת "האחים המוסלמים", להפגנות עממיות גדולות בסגנון "האביב הערבי" כדי להפילו מהשלטון, גורמים ירדנים מעריכים כי הוא ינקוט ביד קשה לדכא כל ניסיון כזה.

ירדן סוערת בעקבות פירסום הידיעה בשבוע שעבר על כך שגורמי הביטחון שלה סיכלו הברחת נשק מאיראן לתא טרור של תנועת "האחים המוסלמים" בירדן שקשור לזרוע הצבאית של חמאס.

על פי גורמים ירדנים,חמשת חברי התא הזה הם ממוצא פלסטיני וגוייסו למשימה על ידי צאלח אלעארורי ראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון לפני שהוא חוסל על ידי ישראל בביירות בחודש ינואר השנה.

גורמים ירדנים מסרו כי ירדן סיכלה באחרונה מספר ניסיונות של איראן להבריח נשק מסוגים שונים לירדן כמו: טילי קטיושה,רובי קלצ'יניקוב, מטעני חבלה מסוג כלימגור וחומרי נפץ.

חלק מהנשק יועד להיות מוברח לשטחי יהודה ושומרון ליד קבוצות הטרור החמושות בג'נין, שכם וטול כרם והשאר לפעילי טרור בירדן עצמה כדי שיבצעו פעולות טרור מגבול ירדן לשטח ישראל.

המתיחות בין תנועת "האחים המוסלמים" לבית המלוכה הירדני היא קשה בעוד ההפגנות ברחוב נמשכות לתמיכה בחמאס וברצועת עזה ויש להן השלכות על הבחירות לפרלמנט הצפויות בחודש ספטמבר הקרוב.

תנועת "האחים המוסלמים" היא תנועת האם של חמאס והיא שמובילה כיום את ההפגנות בירדן שמסכנות את יציבות שלטונו של המלך עבדאללה.

התנועה במבוכה גדולה מחשיפת פרשת הברחות הנשק והכוונה להקים מחתרת אסלאמית חשאית בירדן על ידי חברים מהתנועה.

ב"אחים המוסלמים" ממתינים כעת לראות את כתבי האישום שיוגשו נגד חברי תא הטרור לבית הדין הצבאי לביטחון המדינה.

מנהיגי התנועה צריכים להחליט האם הם הולכים לעימות גלוי וחזיתי עם המלך עבדאללה או שהם מסתפקים בהפגנות שקטות .

בית המלוכה הירדני לוחץ על תנועת "האחים המוסלמים" להתנתק מהתמיכה בחמאס ברצועת עזה,הוא חושש מתופעה דומה של "האביב הערבי" שתפיל  את שלטון המלך אבל התנועה לא נענית ללחצים האלה כדי שלא להפסיד את תומכיה ברחוב הירדני, מבחינתה ויתור על התמיכה בחמאס הוא בלתי אפשרי במיוחד לקראת הבחירות לפרלמנט בחודש ספטמבר.

תנועת חמאס הופתעה מהחשיפה הפומבית של שלטונות ירדן של תא הטרור שהקים צאלח אלעארורי בירדן שמורכב מאנשי ה"אחים המוסלמים" והסתפקה בתגובה קצרה ובלתי משכנעת האומרת כי " התנועה מאמינה רק בפעילות בשטחים הכבושים נגד ישראל".

איראן ותנועת "האחים המוסלמים" וחמאס קוראות עכשיו למלחמה ברצועת עזה "מבול החופשיים"(בני החורין(  במקום "מבול אלאקצא" כדי לעודד את הרחוב הירדני להתקומם נגד בית המלוכה, תנועת "האחים המוסלמים" הסונית משתפת פעולה עם איראן השיעית שרוצה להשתלט על הגדה המזרחית של ירדן כדי לתקוף ממנה את ישראל וגם לעורר כאוס ביטחוני בגדה המערבית כדי להפיל את שלטון יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

למלך עבדאללה יש מנגנוני מודיעין טובים שהצליחו לחשוף את התשתית הטרוריסטית החדשה שהוקמה בירדן על יד "האחים המוסלמים" וחמאס, אבל הוא לא יכול להסתפק בכך, הוא חייב למצוא את הדרך לנטרל את האהדה של הרחוב הירדני  לרעיונות "האחים המוסלמים" והתמיכה בחמאס, אחרת, התופעה החדשה האיראנית הזו תפגע בו ובכיסאו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי