נאום חסן נצראללה היה נאום הרתעה אסטרטגי

נאומו של מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה היה נאום הפחדה שבאמצעותו הוא ניסה להרתיע את ישראל מלקבל החלטה על מלחמה כוללת נגד לבנון. הוא שילב בנאומו אלמנטים שונים של לוחמה פסיכולוגית וההערכה בישראל היא כי המסרים בנאום תואמו עם איראן וחמאס.

נאומו של מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה אתמול ממקומו מחבואו בביירות נתפס בעולם הערבי כנאום הכרזה על "הסרת הכפפות" מול ישראל וכנאום הרתעה אסטרטגי שמכוון נגד ישראל, ארה"ב וקפריסין.

הוא ניסה לנגן בדבריו על הטראומה הישראלית מהטבח האכזרי של חמאס ב-7 באוקטובר, כדי להרתיע את ישראל מפעולה צבאית נרחבת בדרום לבנון, ואיים כי כוחותיו יכולים לפלוש לגליל.

הוא הדגיש כי "פלישה לגליל היא דבר שנשאר על הפרק אם העימות יתפתח".

הוא שוב נקט בשיטה של לוחמה פסיכולוגית ואיים כי לחזבאללה יש יכולות לנהל מלחמה יבשתית, ימית ואווירית הוא דיבר באופן עמום על יכולות, אפשרויות,מטרות ונשק חדש.

המטרה העיקרית של הנאות הייתה "לרסן" את ישראל ולהרתיעה ממלחמה כוללת נגד לבנון.

לשם כך, הוא ניסה להבליט את המחיר שתשלם ישראל אם תחליט ללכת על מלחמה כוללת נגד לבנון, הוא כנראה עשה הערכת מצב והגיע למסקנה כי ישראל עומדת לקבל החלטה כזו והוא ניסה באמצעות איומיו לגרום לה לסגת מהאפשרות הזו.

כדי להגביר את השפעת הניסיון להרתיע את ישראל ממלחמה, נצראללה שמר על עמימות בנושאים מסויימים כדי לתת לדימיון הישראלי לעבוד.

הוא דיבר על כך שהים התיכון יהפוך לחזית עימות חדשה של שימוש בכוח נגד  ישראל ובכך חזר למעשה על האיום החדש של איראן, בכירים ב"משמרות המהפכה" של איראן איימו באחרונה להטיל מצור ימי על ישראל בים התיכון ולפגוע בספינות שיפליגו אל ישראל וממנה.

לדוגמא, הגנרל חוסיין סלאמי, מפקד "משמרות המהפכה" של איראן, איים בתחילת החודש שעבר  "להרחיב את החזיתות נגד ישראל ולסגור את מזרח הים התיכון".

אולם גורמים בלבנון טוענים כי חסן נצראללה רמז גם אל אפשרות של תקיפת אסדות הגז הטבעי של ישראל בים התיכון, כמו למשל בשדה הגז "כריש", בנוסף לתקיפת  הספינות המפליגות אל ישראל.

ההערכה בישראל היא כי נאומו של חסן נצראללה היה מתואם עם הנהגת חמאס ועם איראן, הוא התייצב לצד חמאס שדוחה את ההצעה האמריקנית לעסקת שחרור חטופים והפסקת אש ורמז כי מדובר בהצעה שגורמת לחמאס לאבד את מנופי הכוח שלה מכיוון שישראל עלולה אחרי השלב הראשון של העסקה לחדש את המלחמה ברצועת עזה נגד חמאס.

גורמים בלבנון טוענים כי השליח האמריקני עמוס הוכשטיין ביקש בעקיפין מיו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי ,שמקורב לחסן נצראלה, שמנהיג חזבאללה יפעיל את השפעתו על יחיא סינואר כדי שהוא יסכים להצעה האמריקנית שפורטה בנאומו של הנשיא ביידן, וינסה להפעיל את השפעתו של נצראללה לאחר שקטאר ומצרים נכשלו במשימה.

הוא הדגיש בנאומו כי לחזבאללה יש מספיק לוחמים שיכולים להגן על לבנון בתרחיש של מלחמה כוללת והיא איננה זקוקה ללוחמים ממדינות אחרות וארגונים החברים ב"ציר ההתנגדות" כדי  שיסייעו בהגנה עליה.

המסר העיקרי בנאומו של חסן נצראללה היה שאם ישראל תקבל החלטה על מלחמה כוללת נגד לבנון, תביא אותה ההחלטה לתבוסה אסטרטגית שתשנה את פני האזור כולו, חזבאללה ישיג ניצחון בנקודות ויקבע את המשוואה הצבאית החדשה וימשיך להגן על לבנון.

הוא בעצם הבהיר לישראל כי ההרתעה שהיא השיגה נגד חזבאללה, מאז מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006, נשחקה לגמרי, חזבאללה מוכן שלבנון תשלם שוב מחיר כבד אבל ישראל תשלם מחיר כבד הרבה יותר אשר מעולם לא שילמה בהיסטוריה שלה אם היא תחליט להיכנס להרפתקה הזו שנקראת מלחמה כוללת נגד לבנון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי