גורם ביטחוני בכיר מעריך שישראל חייבת להנחית מכה מקדימה על חזבאללה

חזבאללה ממשיך בהתקפותיו על ישראל בגבול הצפון וישראל נערכת למבצע צבאי נרחב בדרום לבנון כדי להסיג את כוחות חזבאללה מהגבול. גורם ביטחוני בכיר מציע להנחית מכת מנע מקדימה של חזבאללה על יעדים של חזבאללה בלבנון כדי להשיג יתרון טקטי על חזבאללה.

השליח האמריקני המיוחד עמוס הוכשטיין נכשל עד כה בנסיונותיו להשיג רגיעה בהסלמה בין ישראל לחזבאללה.

מלחמת ההתשה בין שני הצדדים נמשכת בחילופי אש הדדיים, שניהם אינם רוצים במלחמה כוללת שתהייה כואבת לכל צד וקיימת גם סכנה של מיסקלקולציה, הערכת מצב לא נכונה של אחד מהצדדים שעלול ליזום את הרחבת מלחמת ההתשה הנוכחית.

גורם ביטחוני ישראלי בכיר אומר כי כל עימות צבאי נרחב בין ישראל לחזבאללה יהיה מסוכן יותר בכמה דרגות מהעימות בין ישראל לחמאס ברצועת עזה.

דוגמא לכך אירעה בשבוע שעבר, חזבאללה שיגר 215 רקטות וכטב"מים בתגובה על חיסולו של טאלב עבדאללה מפקד כוח "נצר" של חזבאללה שאחראי על הגזרה המזרחית בדרום לבנון.

חזבאללה ממשיך בינתיים לשגר רקטות וכטב"מים לעבר ישראל בממוצע של 90 רקטות ביום.

ארסנל הנשק שלו מאפשר לו, על פי הערכות צה"ל, לגרום נזק כבד ביותר  בצפון הישראלי עד אזור חיפה ובנותיה, מאות בתים יושמדו ויהיו מאות נפגעים ישראלים אם האוכלוסיה הישראלית לא תקפיד על כללי הזהירות.

על פי ההערכה של מערכת הביטחון, לחזבאללה יש 400 טילים מדוייקים והוא ישתמש בהם כדי לפגוע בשדות תעופה של צה"ל ובמתקנים אסטרטגיים רגישים.

מלבד ארסנל של בין 120 אלף ל-220 אלף טילים, רקטות וכטב"מים,יש לחזבאללה בין 30 אלף לבין 50 אלף לוחמים.

ארסנל הנשק שלו גדול פי עשרה מחמאס, המלחמה נגדו תראה אחרת מאשר המלחמה נגד חמאס, אבל,חסן נצראללה לא הותיר לישראל ברירה ושום דרך בטוחה להחזיר את 70 אלף העקורים הישראלים לבתיהם בגבול הצפון  מלבד באמצעות פעולה צבאית.

נצראללה מתואם לגמרי עם יחיא סינוואר ברצועת עזה ועם ראשי "משמרות המהפכה" באיראן, הוא רוצה להכניע את ישראל כדי שתקבל את תנאי חמאס להפסקת האש והחזרת החטופים.

ישראל לא תיכנע לתכתיבי חזבאללה וחמאס, צה"ל השלים את כל ההכנות לפעולה צבאית נרחבת בדרום לבנון ברגע שתסתיים פעולת צה"ל ברפיח.

גורם ביטחוני בכיר אומר כי צה"ל חייב להקדים את חזבאללה, לקחת את היוזמה לידיו ולהנחית עליו מכת מנע אווירית בכל מעוזיו ברחבי לבנון מבלי לפגוע בתשתיות האזרחיות של מדינת לבנון עצמה.

להערכתו, ארה"ב ומדינות המערב יוכלו להבין מהלך כזה של ישראל שמתמקד רק בארגון הטרור ללא פגיעה באזרחים לבנוניים בלתי מעורבים בלחימה.

לדברי הגורם הביטחוני הבכיר, במקביל למכת המנע הישראלית, כוחות צה"ל חייבים להתחיל במהלך צבאי קרקעי נרחב לכיבוש דרום לבנון כדי להסיג לאחור את כוחות חזבאללה שהפרו את החלטה 1701 של האו"ם ונפרסו לאורך הגבול עם ישראלי כשהם מהווים איום קבוע על ישובי הצפון.

המבצע הצבאי הישראלי המוגבל בדרום לבנון, כשלב ראשון, יאפשר להתחיל ולהניע משא ומתן מדיני, באמצעות ממשל ביידן, כדי להגיע להסדר מדיני חדש בדרום לבנון, אם חזבאללה יסרב אפשר יהיה להרחיב את המבצע הזה צפונה, הרבה מעבר לנהר הליטאני.

שר הביטחון יואב גלנט יצא לוושינגטון כדי לפגוש את שר ההגנה לויד אוסטין בנושא הסיוע הצבאי האמריקני לישראל והוא יכול לתאם עמו את המהלך הזה, בימים האחרונים נועדו בוושינגטון בנושא ראש המל"ל צחי הנגבי והשר רון דרמר עם בכירי הממשל האמריקני .

ארצות הברית איננה מעוניינת בשום עימות צבאי בין ישראל לחזבאללה בלבנון אך נוכח העמדה של חזבאללה ואיראן נראה שאין כרגע מנוס מעימות כזה, אבל גם ממשל ביידן ואיראן אינם מעוניינים שהעימות יתרחב לכלל מלחמה אזורית והם ינסו לצמצם אותו ככל האפשר.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי