חיסול ראא'ד סעד-הדרך לחיסול הצמרת הצבאית של חמאס ברצועה עדיין ארוכה

חיסולו של ראא'ד סעד, מספר 4 בזרוע הצבאית של חמאס הוא חשוב, אך הדרך לחיסול כל ההנהגה הצבאית של חמאס עדיין ארוכה. ראש הנחש של החמאס חבוי עמוק באדמה, יחיא סינוואר ומוחמד דף מסתתרים במנהרות והמודיעין הישראלי מתקשה מאוד לאתר אותם.

צה"ל ניסה לחסל ב-22 ביוני את ראא'ד סעד, מספר 4 בהיררכיה של ההנהגה הצבאית של חמאס ברצועת עזה וראש אגף המבצעים של הזרוע הצבאית,מטוסי חיל האוויר הישראלי תקפו את דירת המסתור שבה הוא הסתתר במחנה הפליטים שאטי מצפון לעיר עזה וההערכה היא כי הוא נהרג בהפצצה.

גורמי הביטחון בישראל עדיין לא אישרו את דבר מותו האפשרי,גורמים ביטחוניים אומרים כי נכון לעכשיו אין ודאות כי הוא חוסל, לעומתם אומרים גורמים בצה"ל כי הסיכויים שהוא ניצל מההפצצה הכבדה שואפים לאפס, חמאס שומר על שתיקה.

כתוצאה מההפצצה קרס הבניין שבו שכנה דירת המסתור ודווח ממקורות פלסטינים על כ-50 הרוגים.

ראא'ד סעד המכונה "אבו מוראד", היה מבוקש מאוד על ידי השב"כ מאז תחילת המלחמה , מדובר בגורם בכיר ודומיננטי בזרוע הצבאית של חמאס ונראה כי הוא הצליח לחמוק ממעצר או מחיסול בחודש מרץ השנה במהלך המבצע הגדול שעשה צה"ל בבית החולים שיפאא' בעיר עזה.

ראא'ד סעד הינו דמות חשובה בהנהגה של הזרוע הצבאית של חמאס הוא שהוביל את הפיתוח וייצור האמל"ח בחמאס, שאחראי על הפעלת כל פעילות הטרור של חמאס נגד כוחות צה"ל ברצועה,הוא היה שותף לתכנון ההתקפה על ישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר, במבצע "שומר החומות" במאי 2021 הוא היה בין מפקדי הזרוע הצבאית של חמאס שניהלו את הלחימה מול ישראל.

בשנת 2005 הוא שימש לאחר ההתנתקות כמפקד חטיבת העיר עזה בזרוע הצבאית  של חמאס ונחשב מזה שנים ארוכות לדמות מפתח בארגון הטרור.

נראה כי ראא'ד סעד עשה טעות גדולה כשיצא מהמנהרות ועבר להסתתר בדירת מסתור על פני הקרקע, כך הוא חשף את עצמו יותר מבחינה מודיעינית ואיפשר לישראל לעלות על עקבותיו, לישראל גם קל יותר לפגוע בו כאשר הוא שוהה על פני הקרקע ולא מסתתר עמוק בתוך המנהרות, למרות שגם שמה היא יכולה לפגוע בו.

החיסול האחרון של בכיר בהנהגה הצבאית של חמאס היה בחודש מרץ האחרון כאשר ישראל חיסלה במחנה הפליטים נוצייראת את מרוואן עיסא, רמטכ"ל הזרוע הצבאית של חמאס, ומספר 3 בהנהגה הצבאית שלה.

מידע מדוייק של השב"כ הצביע על מקום מחבואו במתחם תת קרקעי במחנה הפליטים נוצייראת, מטוסי חיל האוויר תקפו באמצעות חימוש מיוחד את המתחם והוא חוסל,לקח זמן רב לישראל לאשר את דבר מותו, חמאס מעולם לא הודה בכך.

יחד עם מרוואן עיסא חוסל גם ראזי אבו טמעאה, בכיר בחמאס ששהה במקום החיסול ושימש כראש מטה הסיוע הקרבי והמנהלתי בזרוע הצבאית.

אולם, עדיין, למרות חשיבות החיסולים האלה, צריך לקחת בחשבון כי ייקח עדיין זמן רב כדי לחסל ראש הנחש של הזרוע הצבאית של חמאס מכיוון שהוא מסתתר עמוק במנהרות של חמאס ברצועת עזה, מנהרות שחלק גדול מהן לא מוכר לצה"ל ובהן מקומות מסתור שהוכנו במשך שנים רבות.

אסור לעמוד עם סטופר ביד, השב"כ מבין את חשיבות חיסול ראש הנחש החמאסי ונראה שזה רק עניין של זמן.

ראש הנחש מורכב מיחיא סינוואר, המנהיג הפוליטי וראש הזרוע הצבאית של חמאס, ממוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית, מוחמד סינוואר, אחיו של יחיא ויד ימינו שמשמש גם כאחראי בזרוע הצבאית על פרויקט המנהרות ודרום הרצועה.

השב"כ וצה"ל מנהלים גם מרדף אחרי בכירים בזרוע הצבאית כמו ראפע סלאמה,מפקד חטיבת ח'אן יונס,מוחמד שבאנה, מפקד חטיבת רפיח, ועיז א-דין חדאד, מפקד חטיבת עזה.

בתחילת המערכה הצליח צה"ל לחסל את אימן נופל, מפקד חטיבת מחנות המרכז ואת אחמד ע'נדור  ממתכנני ומובילי הטבח בישובי עוטף עזה, הוא היה בכיר זרוע הצבאית ואחראי על צפון הרצועה.

הוא היה אחראי להכווין, לאשר ולנהל את כלל פעולות הטרור של חמאס בצפון הרצועה. בין הפעולות אותן יזם: פיגועי ירי, מטענים, ירי רקטי נגד תושבי ישראל וכן הכוונת פיגועים ברחבי יהודה ושומרון.

חיסול ההנהגה הצבאית של חמאס הוא שלב חשוב בהכרעת חמאס ומיטוט שלטונה ברצועת עזה, הדבר יקרין ישירות על האוכלוסיה העזתית ויהווה פגיעה מבצעית קשה בזרוע הצבאית ופגיעה מורלית בכל התומכים בחמאס.

לישראל יש את היכולת המודיעינית והמבצעית לעשות זאת, והיא הולכת ומתגברת ככל שצה"ל מעמיק את המערכה  ברצועה, לכן חשוב לעקור באופן יסודי את התשתית הצבאית של חמאס באזור רפיח שבה יש מערכים תת קרקעיים חשובים של הזרוע הצבאית וגם מידע מודיעיני שיכול לסייע בלכידת ראשי הזרוע הצבאית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי