האם ישראל תתקוף את המחסנים בנמל התעופה ביירות בהם חזבאללה מסתיר אמצעי לחימה?

עיתון בריטי חשף כי ארגון חזבאללה מסתיר כמויות גדולות של אמצעי לחימה במחסנים בנמל התעופה הבינלאומי בביירות. גורמי ביטחון בכירים בישראל אומרים כי חלק מאמצעי הלחימה מוברח מאיראן ללבנון במטוסים אזרחיים וכי הסתרתם בנמל התעופה ביירות אינה מקנה להם חסינות.

בעוד חזבאללה ממשיך בקמפיין האיומים שלו על ישראל ובלוחמה הפסיכולוגית נגדה, נראה כי ישראל גם כן מעבירה לו מסרים שונים ואזהרות באמצעות התקשורת הזרה.

הפעם, מסר ישראלי שמועבר לארגון הטרור השיעי כי ישראל יודעת כי הוא מסתיר אמצעי לחימה במחסנים בשדה התעופה הבינלאומי בביירות וכי הוא צריך לקחת בחשבון כי היא עשויה לתקוף אותם.

העיתון הבריטי "סאנדיי טלגרף" פירסם ב-23 ביוני כי חיזבאללה מאחסן כמות גדולה של נשק איראני, לרבות טילים ומטעני נפץ, בנמל התעופה האזרחי הראשי של ביירות.

בדיווח נמסר כי במחסנים בנמל התעופה מאוחסנים טילים קצרי טווח וארוכי טווח, רקטות, טילי נ"ט וכמות גדולה של טילי "בורכאן."

אחד מהמקורות הלבנוניים של העיתון אמר לו כי: "זה לחלוטין רציני, קופסאות גדולות ומסתוריות מגיעות בטיסות ישירות מאיראן, וזה סימן שדברים מידרדרים".

אותו מקור לבנוני סיפר כי כבר בתחילת הגעת המשלוחים הבלתי-רגילים בחודש נובמבר האחרון, הוא וחבריו חששו שמשהו מוזר מתרחש בנמל התעופה.

המקורות הלבנווניים, שייתכן שהם עובדים בשדה התעופה עצמו, הוסיפו שהם חוששים שאם לא ישתפו פעולה – משפחותיהם ייפגעו.

גורם לבנוני נוסף אמר שבמשך שנים חיזבאללה משתמש בנמל התעופה להעברת דברים. עם זאת, כשזה מתרחש בזמן מלחמה, והוא לא רשאי לבדוק את מה שעובר, קיים חשש ששדה התעופה יהפוך למטרה.

לדבריו, אם נמל התעופה ייפגע – לבנון תהיה גמורה.

בדיווח צויין כי ראש מערך הביטחון של חיזבאללה, והשני בפיקוד הארגון, מגיע לעיתים לשדה התעופה ונמצא בקרבת אנשי המכס.

גורמי ביטחון בישראל אומרים כי ארגון חזבאללה שולט באופן מלא בנמל התעופה בביירות וכי הוא מבריח אמצעי לחימה ללבנון באמצעות מטוסים אזרחיים שמגיעים מאיראן, הכל נעשה בתיאום מלא עם "משמרות המהפכה" האיראניים.

ממשלת לבנון נכנסה ללחץ בעקבות הפירסום מחשש שישראל תתקוף את שדה התעופה בביירות, שר התחבורה הלבנוני, עלי חמיה, הכחיש במסיבת עיתונאים כי בשדה התעופה בביירות מועבר נשק של חיזבאללה.

הוא טען כי משרד התחבורה הבריטי ערך ביקור בשדה בינואר האחרון בו בחן את כל מתקניו, וכי עובדי שדה התעופה אינם אמורים לפתוח את כלל הסחורות – אלא רשות המכס הלבנונית.

הוא הזמין את כלי התקשורת והשגרירים בלבנון לסיור במתקני שדה התעופה כדי לראות בעצמם שאין בו שום אמצעי לחימה.

הוא גם איים בהגשת תביעת דיבה נגד עיתון ה"סאנדיי טלגרף".

ואכן, משרד התחבורה הלבנוני ערך אתמול סיור לדיפלומטים ועיתונאים בשדה התעופה ביירות אך הסיור הופסק באמצע לאחר שהעיתונאים לא הורשו להיכנס לכל האגפים של שדה התעופה.

יש לזכור כי ראש הממשלה נתניהו הציג בנאומו בפני העצרת הכללית של האו"ם ב-2020 מספר אתרים באזור שדה התעופה של ביירות בהם טען כי חיזבאללה מייצר ומסתיר נשק.

נאומו של נתניהו בא לאחר הפיצוץ הגדול בנמל ביירות באוגוס 2020 שזעזע את המדינה, בפיצוץ נהרגו 218 איש מפיצוץ 3,000 טון אמוניה חנקתי שהוחזקו בנמל, האמוניה הזה היה באחריותו של ארגון חזבאללה.

הדיווח בעיתון "סאנדיי טלגרף" איננו מקרי הוא נועד להזכיר לרחוב הלבנוני כי חזבאללה מסכן את חייהם של אלפי אזרחים חיים מפשע וכי ישראל בהחלט עשוייה להפציץ את המחסנים שבהם מאוחסן האמל"ח בשדה התעופה בביירות כחלק ממכת מנע מקדימה על חזבאללה.

ישראל רוצה גם להפנות את תשומת לב הקהיליה הבינלאומית למה שקורה בנמל התעופה ביירות שבו נוחתים מטוסים זרים מכל רחבי העולם שגם הם עלולים להיפגע בגלל חזבאללה.

בחזבאללה רואים בפירסום הזה לוחמה פסיכולוגית ישראלית שמטרתה להתסיס את הרחוב הלבנוני נגד הארגון.

ערוץ "אל-מיאדין", השופר של  חיזבאללה דיווח כי: "ביירות היא קו אדום עבור חיזבאללה, שכן כל תקיפה בביירות תיענה על ידי הארגון בתגובה חזקה כפליים, שישראל לא תוכל לשאת, ותתחיל מלחמה".

העניינים מתחממים ואי אפשר לשלול את האפשרות שישראל לא תפגע במחסני האמל"ח בשדה התעופה בביירות, זהו יעד לגיטימי, החזקת אמצעי לחימה במתקן אזרחי ציבורי איננה מעניקה לחזבאללה שום חסינות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי