חזבאללה הסתבך עם האיחוד האירופי

האיומים של מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה לתקוף את קפריסין מעוררים דאגה רבה באיחוד האירופי. ההערכה בלבנון היא כי חסן נצראללה הצליח באיומיו להרתיע את קפריסין וכי הוא לא יתקוף אותה מחשש להסתבכות עם האיחוד האירופי.

הנאום האחרון של חסן נצראללה, מזכ"ל חזבאללה, היה תקיף במיוחד, הוא איים על קפריסין, ישראל וארה"ב בפתיחה במערכה צבאית נרחבת.

חסן נצראללה הזהיר  בנאומו כי "פתיחת נמלי התעופה והבסיסים בקפריסין למטוסי חיל האוויר של ישראל לצורך פגיעה בלבנון תבהיר כי ממשלת קפריסין היא חלק מהמלחמה".

קפריסין חוששת שבעקבות נאומו של חסן נצראללה חזבאללה יתקוף את בסיסי חיל האוויר שלה.

במערב קפריסין פועלים ארבעה בסיסי חיל אוויר שמרוחקים כ-300 ק"מ מלבנון וחזבאללה יכול לפגוע בהם באמצעות טילים או כטב"מים.

אירופה חוששת שהמלחמה בין ישראל לחזבאללה תתפשט לים התיכון ותגיע גם לאירופה.

פיטר סטאנו, דובר האיחוד האירופי לענייני חוץ וביטחון דחה את האיומים של חסן נצראללה ואמר השבוע:

" כל איום על מדינות האיחוד האירופי הוא איום על האיחוד האירופי, קפריסין היא מדינה חברה באיחוד האירופי והאיחוד האירופי הוא קפריסין".

הוא הדגיש כי האיחוד האירופי תומך בקפריסין באופן מלא וכי הוא פועל עם גורמים נוספים להרגעת המצב.

קפריסין היא הנקודה האירופית הקרובה ביותר לסכסוך במזרח התיכון, יש לה יחסים מיוחדים עם ישראל בתחום הביטחוני.

הצבא הקפריסאי מקיים אימונים צבאיים עם צה"ל כולל אימונים של חיל האוויר הקפריסאי עם חיל האוויר הישראלי.

האיומים של חסן נצראללה נלקחו ברצינות על ידי קפריסין, עם זאת ההערכה בעולם הערבי היא כי חזבאללה לא יעיז לבצע אותם ולתקוף שדות תעופה בתוך שטח קפריסין כדי להימנע מתסבוכת עם מדינות אירופה.

פרשנים ערביים טוענים כי מטרתו של חסן נצראללה הייתה להרתיע את קפריסין מפני שיתוף פעולה צבאי עם ישראל במקרה של מלחמה וכי האיום שלו עבד ונראה שקפריסין מתקפלת.

גורם מדיני לבנוני בכיר העריך כי ארגון חזבאללה לא ייתן שום תירוץ למדינות אירופה להתערב ישירות במשבר ולהגן על קפריסין שיש לה הסכמי הגנה על מדינות האיחוד האירופי מכיוון שהחזית העיקרית שלו הינה ישראל.

גורמים בחזבאללה טוענים כי בשנת 2006, במהלך מלחמת לבנון השנייה, קפריסין איפשרה לחיל האוויר הישראלי להשתמש בבסיסי חיל האוויר שלה לצורך תקיפות אוויריות בלבנון וכי היא מאפשרת  לישראל, ארה"ב ובריטניה להשתמש בבסיסי חיל האוויר שלה כדי לאסוף מודיעין על חזבאללה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי