ישראל חוששת שאיראן תנצל את תקופת הבחירות בארה"ב להתקדם לקראת נשק גרעיני

ישראל חוששת כי איראן תנצל את הבחירות לנשיאות האמריקנית בחודש נובמבר הקרוב ואת המלחמה של ישראל נגד חמאס וחזבאללה כדי לפרוץ במהירות לעבר השגת נשק גרעיני. גורמים מדיניים בכירים מעריכים כי הנשיא ביידן איננו מעוניין בעימות עם איראן ופועל כדי להשיג עמה הסכם גרעין חדש.

ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן מוחמד אסלאמי אמר השבוע כי ארצו משתפת פעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם, בהתאם להסכם הגרעין,הוא הגיב בכך על דבריו של רפאל גרוסי ,יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית (סבא"א), בדבר הצורך להגיע להסכם גרעין חדש עם איראן.

הוא הדגיש כי הדרישות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מאיראן  צריכות להיות בהתאם להסכם לאי הפצה של נשק גרעיני ועל בסיס חוקי ועל פי הסכם הערבויות הכולל.

רפאל גרוסי מתח השבוע ביקורת בראיון לעיתון הרוסי "איזווסטיה" כי הסכם הגרעין משנת 2015 "איבד מערכו וכי אף אחד לא מכבד אותו ולא מציית לו".

הוא הזהיר כי אסור לחזור על התקדים של צפון קוריאה שכל המאמצים למנוע ממנה נשק גרעיני נכשלו.

דובר מחלקת המדינה האמריקנית מת'יו מילר אמר השבוע כי איראן מרחיבה את תוכנית הגרעין שלה בדרכים שאין להן שום מטרה של שלום או אמינות וכי היא חייבת לשתף פעולה ללא דיחוי עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

עם זאת הוא ציין כי וושינגטון לא מזהה סימנים כי  איראן עושה פעולות שהן הכרחיות כעת לייצור מתקן גרעיני שאפשר יהיה לעשות בו ניסוי.

על פי גורמים ביטחוניים בכירים, איראן פועלת בחוכמה ובתחכום והיא רוקנה את הסכם הגרעין מתוכו באופן הדרגתי והרגילה את המעצמות למצב שונה כדי להתקדם לעבר השגת הנשק הגרעיני.

שר הביטחון יואב גלנט ששוהה בביקור בארה"ב, הזהיר את ממשל ביידן  בנוגע לאיום הגרעין האיראני, לפיו הזמן הולך ואוזל, לא רק בגלל ההתקדמות האיראנית בתחום העשרת האורניום, אלא גם בשל שינויים שזיהתה קהילית המודיעין הישראלית במה שנקרא "קבוצת הנשק", כלומר ייצור מתקן טכני  שמאפשר להרכיב את האורניום המועשר על טיל בליסטי וליצור למעשה את הפיצוץ הגרעיני.

במילים אחרות, ייצור פצצה גרעינית שאותה אפשר לשגר למרחקים גדולים.

הפורום האסטרטגי המשותף של ישראל וארה"ב המכונה "לשם" יתכנס  בחודש הבא  לדון באיום הגרעין האיראני, עוד לפני הנאום המתוכנן של ראש הממשלה נתניהו בקונגרס.

הצד הישראלי כולל את השר רון דרמר, היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל הנגבי, ובכירים נוספים במערכת הביטחון .

הכינוס היה אמור להתקיים בשבוע שעבר אך נדחה למועד מאוחר יותר וזאת לאחר דיווחים על ביטול הכינוס בשל הסרטון של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמתח ביקורת על עיכוב משלוחי הנשק מארה"ב.

ישראל חוששת כי איראן תנצל את הבחירות לנשיאות האמריקנית בחודש נובמבר הקרוב ואת המלחמה של ישראל נגד חמאס וזחבאללה כדי לפרוץ במהירות לעבר השגת נשק גרעיני.

שר  הביטחון גלנט נועד השבוע בוושינגטון עם שר ההגנה לויד אוסטין ואמר לו  כי "זה הזמן לממש את המחויבות של כל ממשלי ארה"ב בשנים האחרונות – מניעת גרעין מאיראן שמהווה סכנה לעולם כולו", גלנט הזהיר כי: "הזמן הולך ואוזל בנושא הזה״. כאמור, ברקע הדברים עומד החשש הגדול בישראל כי איראן תנצל את תקופת הבחירות בארה״ב כדי לפרוץ לנשק גרעיני.

ההערכה של גורמים מדיניים בכירים בישראל היא כי ספק רב אם האמריקנים יעשו דבר בעניין הזה, הנשיא ביידן מנסה להגיע להבנות עם איראן על הסכם גרעין חדש באמצעות שיחות חשאיות שנציגיו מנהלים עמה מדי פעם בנסיכות עומאן.

גורם מדיני בכיר אומר כי נראה כי ישראל יכולה לסמוך רק על עצמה או לקוות לחילופי ממשל בארה"ב בקרוב, אולי הנשיא טראמפ יהיה יותר נחרץ במניעת איראן מלהשיג יכולת לייצור פצצת גרעין.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי