ישראל בוחנת את תשובת חמאס למתווה עסקת שחרור החטופים

חמאס העביר את תשובתו לישראל על המתווה לעסקת החטופים אולם הוא מציב כתנאי להתקדמות את נסיגת ישראל בטווח הזמן הקרוב מ"ציר פילדלפי". גורמים במערכת הביטחון אומרים כי מדובר ב"הצעה טובה" אך לשכת ראש הממשלה מנמיכה ציפיות ואומרת כי חמאס עדיין מתנה את שלב א' של העסקה בהפסקה מוחלטת של המלחמה, דבר שאינו מקובל על ישראל.

ארגון חמאס פירסם אמש הודעה  כי מנהיגו אסמעיל הניה שוחח עם המתווכות קטאר ומצרים במטרה להגיע להסכם שיוביל להפסקת אש ולסיום התקיפות בעזה.

" אנו מתייחסים בחיוב לתוכן שיחות המשא ומתן", נאמר בהודעה.

הנייה דן גם עם גורמים רשמיים בטורקיה ובהם ראש המודיעין הטורקי אברהים קאלאן לגבי ההתפתחויות האחרונות.

לשכת ראש הממשלה הודיעה אמש בשם המוסד, כי המתווכות העבירו לצוות המשא ומתן את התייחסות חמאס למתווה עסקת החטופים. "ישראל בוחנת את ההתייחסות ותשיב למתווכות את תשובתה", נמסר בהודעה.

גורמים במערכת הביטחון תדרכו אמש עיתונאים ישראלים כי מדובר ב"הצעה הכי טובה שהייתה עד עכשיו", וטענו כי יש בה "בסיס להתקדם ממנו". לדבריהם, "עדיין יש סוגיות שצריך לברר אותן, כמו הנוכחות בציר פילדלפי, וסוגיית הווטו של האסירים". גורם ביטחוני אמר כי "יש הליכה של החמאס לכיוון המתווה של הנשיא ביידן ".

אולם, בניגוד לתדרוך שבא ממערכת הביטחון, לשכת ראש הממשלה מנמיכה את הציפיות בכל הקשור לתשובת חמאס.

היא פרסמה הודעה בשם "גורם ביטחוני בכיר", שבה נמסר כי "חמאס ממשיך להתעקש על סעיף עקרוני במתווה שימנע מישראל לחזור להילחם לאחר שלב א' במתווה, דבר שאינו מקובל על ישראל. ישנם פערים נוספים שעדיין לא נסגרו. ישראל תמשיך במשא ומתן תוך כדי המשך הלחץ הצבאי והמדיני כדי להביא לשחרור כל 120 חטופינו, החיים והחללים כאחד".

חמאס מנסה לסנדל את ישראל כדי למנוע ממנה כל אפשרות לחזור ולחדש את הלחימה ברצועת עזה ולהפוך את הפסקת האש הזמנית להפסקת אש קבועה.

גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי הסיכוי לחדש את המשא ומתן העקיף עם חמאס הוא גבוה אך לא ברור עדיין אם ניתן להגיע לעסקה באופן שלא יפגע באינטרסים הביטחוניים של ישראל.

לא מן הנמנע כי הרקע לשינוי בעמדה של חמאס נובע מהכוונה של צה"ל להאיץ את הפעילות הצבאית באזור רפיח, חמאס דורש את נסיגת כוחות צה"ל מ"ציר פילדלפי" בטווח הזמן הקרוב כתנאי להמשך המשא ומתן, דבר שאיננו מקובל על ישראל.

מדובר באזור שהוא צינור החמצן של חמאס להברחות נשק ממצרים לרצועה.

נראה שיחיא סינוואר חושש מהפעולה העצימה הצפויה של צה"ל בלב אזור רפיח שצפויה להימשך עוד כחודש ימים, ייתכן שהוא מחזיק שם חטופים ישראלים ואינו רוצה לאבד את קלף המיקוח הזה.

בכל מקרה, ישראל צריכה להתנהל בזהירות, חמאס ממשיך בסחטנות הידועה שלו בשיטת הסלאמי, הפערים בין עמדות ישראל לחמאס הם גדולים וספק רב אם ניתן לסגור עסקה עם ארגון הטרור הזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי