שתי המשימות העיקריות של פזקשיאן: הסכם גרעין חדש והסרת הסנקציות מעל איראן

נשיא איראן החדש רוצה לחדש את הסכם הגרעין עם המעצמות ולהביא להסרת הסנקציות הכלכליות מעל איראן שהפכה כבר למדינת סף גרעינית. המנהיג העליון ח'מינאי הוא שקובע בעניין הזה, בינתיים איראן מתקדמת בחשאי לייצור נשק גרעיני בתוך שנה עד שנתיים.

הנשיא החדש של איראן מסעוד פזשקיאן ישבע אמונים בפרלמנט בתחילת החודש הבא ואז  ירכיב ממשלה חדשה שאמורה ליישם את ההבטחות שלו בקמפיין הבחירות ובהן בחינה מחדש של החוק שאושר בפרלמנט בשנת 2020, לאחר חיסולו של מוחסן פח'רי זאדה, אבי פצצת הגרעין האיראנית,הצעת החוק שאושרה חייבה את הממשלה להגביר את העשרת האורניום במידה שהמדינות האירופיות שחתומות על הסכם הגרעין לא יקלו בסנקציות על מגזרי הנפט והבנקאות.

ואכן, איראן הגבירה את העשרת האורניום לרמה של 60 אחוזים.

החוק הזה שהינו עדיין בתוקף, הקשה על ממשל ביידן לחזור להסכם הגרעין, כך על פי טענתו של שר החוץ לשעבר ג'וואד זריף.

על פי גורמים באיראן, ג'וואד זריף הוא המועמד המוביל של הנשיא החדש לתפקיד שר החוץ בממשלתו החדשה, דבר שיאפשר, להערכת מסעוד פזקשיאן, התקדמות לעבר חתימה על הסכם גרעין חדש והסרת הסנקציות מעל איראן.

כמובן שחזרתו של ג'וואד זריף לתפקיד שר החוץ תלויה בקבלת אישור מהמנהיג העליון עלי ח'מינאי.

אולם, הדבר הזה מוטל בספק שמכיוון שהמחנה השמרני באיראן מאשים את ג'וואד זריף כי הוא "בגד באיראן"  בכל הקשור לחתימה על הסכם הגרעין.

על פי ההערכות באיראן הנשיא החדש ימנה את הכלכלן  עלי טייב נייא לשר הכלכלה החדש בממשלתו.

בפני הממשלה האיראנית החדשה יש אתגרים כלכליים גדולים כתוצאה מהסנקציות האמריקניות. האינפלציה במדינה נעה בין 45 ל-50 אחוזים.

לכן, נראה כי הנשיא החדש יעמיד בראש סולם העדיפויות שלו את נושא החזרה להסכם הגרעין והסרת הסנקציות ושיפור היחסים עם המערב במיוחד עם מדינות אירופה.

במהלך קמפיין הבחירות התחייב פזשקיאן לאמץ מדיניות חוץ מעשית כדי להפחית את המתיחות במשא ומתן עם המעצמות כדי להחיות את הסכם הגרעין משנת 2015.

לנשיא החדש יש קשרים טובים עם יו"ר הפרלמנט מוחמד באקר קאליבאף אבל האחרון מתנגד לביטול החוק בפרלמנט שעבר לאחר חיסולו של מוחסן פח'רי זאדה, עם זאת הוא תומך במשא ומתן עם ארה"ב.

אולם,נושא החזרה להסכם הגרעין נתון למחלוקת באיראן והנשיא החדש איננו זה שקובע, החלטה בסדר חשיבות גדול כזה היא של המנהיג העליון עלי ח'מינאי.

על פי גורמים ביטחוניים בישראל, איראן היא כבר "מדינת סף" גרעינית, היא עברה להעשרת אורניום ברמה של 60 אחוזים ויש לה כמות אורניום שמספיקה לייצור שתי פצצות גרעין.

על פי הגורמים האלה, איראן החלה עכשיו לעסוק ב"קבוצת הנשק" דהיינו, הכנות לבניית מנגנון פיצוץ גרעיני והרכבתו על ראש טיל בליסטי, תהליך כזה לוקח בין שנה לשנתיים ימים.

זאת למרות דבריו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי נגד שימוש בנשק להשמדה המונית ופירסום פסק הלכה (פתווא) בנושא.

הנשיא ביידן מעוניין מאוד במציאת פתרון דיפלומטי שיגביל את איראן מלייצר נשק גרעיני, ממשלו ניהל שיחות חשאיות עם איראן בנושא הגרעין בנסיכות עומאן, סביר להניח שממשל ביידן ינצל כעת את בחירתו של הנשיא החדש באיראן כדי לחדש את השיחות על החזרה להסכם הגרעין.

מבחינת ישראל, הסימנים מדאיגים מאוד גם אם יחודשו השיחות על החייאת הסכם הגרעין, העובדה שאיראן פועלת בחשאי לייצר ראש נפץ גרעיני שיורכב על טיל בליסטי מדאיגה מאוד ומעידה על הכוונות האמיתיות של איראן, הנשיא החדש לא קובע בעניין הזה ואין לו את הכוח לשנות זאת, מדובר בהחלטה של המנהיג העליון ושל "משמרות המהפכה".

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי