מצרים איננה רוצה בעימות צבאי עם ישראל

המגעים בין ישראל למצרים נמשכים בניסיון למצוא פיתרון למניעת הברחות אמצעי לחימה משטח מצרים לרצועת עזה דרך "ציר פילדלפי". גורמים מצרים אומרים כי מצרים דואגת לאינטרסים הפנימיים שלה ואיננה רוצה בעימות צבאי עם ישראל והיא מודעת לכך שחמאס מנסה לסכסך בינה לבין ישראל.

ראש השב"כ רונן בר ניהל השבוע מגעים בקהיר עם ראשי מערכת הביטחון המצרית בניסיון להגיע להבנות על השליטה ב"ציר פילדלפי" שבמנהרות שמתחתיו הוברחו דרך מנהרות אמצעי לחימה רבים מחצי האי סיני לחמאס ברצועת עזה.

המגעים לא הניבו עד כה תוצאה חיובית אך מצרים הציעה  להקים גדר אלקטרונית תת קרקעית עם חיישנים כדי למנוע חפירת מנהרות הברחה, ישראל מצדה הציעה לפקח על "ציר פילדלפי" לאחר נסיגת כוחות צה"ל ממנו, זאת בהתאם ללוח זמנים מוסכם ובתנאי שלישראל תהייה יכולת להשתלט על הציר במידה שיהיו ניסיונות הברחת נשק דרך הגבול.

הנושא עדיין לא נפתר אך נראה שמצרים איננה מעוניינת בעימות עם ישראל על הנושא הזה, היא מבינה היטב מהן הסכנות הנשקפות מחמאס למצרים ולישראל כאחד, אומר גורם ביטחוני בכיר.

העיתון "ראי אליום" דיווח ב-9 ביולי כי גורמים בכירים בשלטון המצרי הודיעו לאישים בירדן כי גופי מקבלי ההחלטות במצרים מתייחסים לנוכחות של כוחות צה"ל  והשליטה שלו על מעבר רפיח כמעין קנוניה של ישראל ביחד עם חמאס.

חברי פרלמנט מצרים מהמפלגה השלטת, המפלגה הלאומית הדמוקרטית, אמרו לעיתון כי תנועת חמאס הקלה על הנוכחות הישראלית במעבר רפיח וב"ציר פילדלפי" ולא נלחמה נגד כוחות צה"ל כפי שהפעולות הצבאיות מחייבות.

להערכתם, חמאס נקטה בשיטה הזו כדי לסבך את מצרים בעימות צבאי פתוח עם ישראל, עימות שמצרים איננה מעוניינת בו.

עצם העובדה שחמאס איננה נלחמת נגד כוחות צה"ל שמחזיקים בצד הפלסטיני של מעבר רפיח, וגם פלגים אחרים כמו הג'יהאד האסלאמי נוקטים בשיטה הזו, מתפרשת על ידי המצרים כרצון של הפלגים הפלסטינים לסבך את מצרים וליצור חיכוכים בין החיילים המצריים לבין החיילים הישראלים.

בשיחות בין הגורמים המצרים לבין הגורמים הירדנים נאמר כי מצרים איננה במצב כלכלי וחברתי שמאפשר לה להיכנס למלחמה עם ישראל, אפילו לא עבור תושבי רצועת עזה, וכי  מתקפת ה-7 באוקטובר של חמאס הביכה את כל מדינות ערב.

עוד נאמר בשיחות האלה כי מצרים אינה רוצה להיכנס למלחמה או להסתבך יותר בתיק הפלסטיני וכי היא שילמה הרבה, במהלך ההיסטוריה שלה, עבור הבעיה הפלסטינית וכי תפקידו של צבא מצרים הוא להגן באופן בלעדי על גבולות מצרים ולא להתעמת עם ישראל בעבור פלג פלסטיני כזה או אחר.

עוד הודגש בשיחות כי מצרים שומרת על מעמדה  כמתווכת בין ישראל לבין פלגי ההתנגדות הפלסטינים כדי לשמור על ביטחונה הלאומי, העובדה שהיא שותקת איננה מעידה על כך שהיא איננה מבינה את המניעים של הפעולות של הפלגים הפלסטינים.

מצרים מבינה את ההשלכות של המצב ברצועת עזה על הביטחון הלאומי המצרי והיא איננה זקוקה להערכות ועצות של גורמים אחרים, יש לה תפיסה מלאה על מצב הביטחון והגבולות ברצועת עזה ומה מצריך המצב הביטחוני במחוז סיני, נאמר בשיחות.

במצרים מכירים היטב את הקשר בין חמאס לתנועת "האחים המוסלמים" ואת הברית ביניהן בכל הקשור למצב הפנימי במצרים, חמאס תמכה במשטרו של הנשיא מוחמד מורסי, שהיה בכיר בתנועת "האחים המוסלמים", והיה לה חלק בהברחת אסירים מבתי כלא מצריים לפחות פעמיים.

גורמים מצרים אומרים כי מצרים מעוניינת בסיום הסכסוך ושמירה על הביטחון הלאומי המצרי והישארותם של גבולות מצרים בטוחים ללא שום התנגשות צבאית עם ישראל.

מצרים רוצה להתמקד במצבה הפנימי ובאינטרסים שלה, במיוחד הכלכליים, וזהו הקו שבו צועדים המוסדות שלה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי