מלחמת ההתשה של חזבאללה נגד ישראל

ארגון חזבאללה כפה על ישראל מלחמת התשה ארוכה ויש לו הישגים צבאיים ומדיניים בעוד ישראל מנהלת מלחמה שמטרתה בעיקר להכיל בינתיים את התקפותיו. לישראל יש כיום לגיטימציה בינלאומית להכות קשות את חזבאללה אשר פתח במלחמה נגדה והיא צריכה להכות בו בחוזקה, חסן נצראללה חייב לשלם מחיר על תוקפנותו.

חזבאללה כפה על ישראל מלחמת התשה שנמשכת כבר 9 חודשים במסווה של "מלחמת סיוע" לחמאס ברצועת עזה.

חזבאללה הפר את הפסקת האש בין ישראל למדינת לבנון ותקף ישובים אזרחים ישראלים כדי לבצע את האג'נדה של איראן באזור תוך הפרת החלטת האו"ם 1701.

מדובר במלחמה ראשונה מסוגה בין ישראל לחזבאללה, עימות צבאי מוגבל שהפך למלחמת התשה שמועד סיומה אינו ידוע.

ישראל הרסה בתגובה להתקפות חזבאללה בתים רבים בכפרים בדרום לבנון ששימשו כעמדות ירי ותצפית של פעילי כוח "רדוואן" של חזבאללה וחיסלה 12 מפקדים של הארגון, בהם כמה מפקדים בכירים.

חבאללה כפה על ישראל משוואות חדשות, מזכ"ל חזבאללה אוהב להתעמת עם ישראל בצורה של משוואות, המלחמה הזו לבשה כמה צורות, היא מלחמה צבאית-ביטחונית, תקשורתית, טכנולוגית ומדינית.

לדברי גורמים לבנוניים, חסן נצראללה קבע את המשוואה החדשה "גירוש תמורת גירוש", דהיינו, גירוש האזרחים הישראלים מבתיהם על גבול ישראל לבנון בתמורה לגירוש התושבים הלבנוניים מכפריהם בדרום לבנון.

חסן נצראללה הצליח ליצור רצועת ביטחון בתוך שטח ישראל במקום שישראל תיצור רצועת ביטחון בדרום לבנון, זה נבע מהטעות של הדרג המדיני בישראל שהורה בתחילת המערכה על פינוי התושבים הישראלים מקו הגבול.

גורמים לבנונים טוענים כי חסן נצראללה הקדים את ישראל ותקף אותה ראשון ומנע בעצם הנחת מכת נגד מקדימה מצד ישראל על חזבאללה.

האמת היא שישראל תכננה מכת נגד מקדימה על חזבאללה אך חזרה בה מהחלטתה, בכל מקרה חסן נצראללה איבד יתרון חשוב במלחמה נגד ישראל, אילו כוחות "רדוואן" היו פולשים לשטח ישראל ביום ה-7 באוקטובר, במקביל לפלישת כוחות הנוח'בה של חמאס לישובי עוטף עזה, הם היו משיגים הישגים צבאיים חשובים, חסן נצראללה מבין היום שהייתה זו טעות שלו, הוא חשש אז מתגובת ישראל.

גורמים בלבנון טוענים כי ארגון חזבאללה הצליח להשתלט על התקשורת הישראלית והציבור הישראלי מאמין למסרים שלו לעומת חוסר האמון של הציבור הישראלי בהצהרות של צה"ל או הדרג המדיני.

חזבאללה משתמש בלוחמה פסיכולוגית כמו למשל פירסום הצילומים של הכטב"ם מסוג "הודהוד" שחדר לאזור חיפה וצילם יעדים אזרחיים וצבאיים בתגובה לטיסות הצילום של ישראל בשמי לבנון.
לחזבאללה יש גם הצלחות בתחום המודיעיני והטכנולוגי, הוא אסף מידע מודיעיני מדוייק על בסיסים של צה"ל ומתקנים אסטרטגיים והצליח לחדור את מערך ההגנה האווירית הישראלית באמצעות הכטב"מים שלו, לצורך תקיפת מטרות או לצרכי צילום.

גם במישור הדיפלומטי יש לחזבאללה הישגים, הוא הצליח לשכנע את כל המדינות הפועלות להשיג הפסקת אש בדרום לבנון, כולל אלו שמתייחסות אליו כאל ארגון טרור, כי הדבר תלוי בהשגת הפסקת אש ברצועת עזה, ישראל לא הצליחה לנתק את הלינקג' הזה.

יש גם תמימות דעים בין חזבאללה איראן וממשל ביידן בצורך למנוע את התדרדרות  מלחמת ההתשה הנוכחית למצב של מלחמה אזורית, בכך הוא מקשה על ישראל לפתוח במלחמה כוללת נגדו בהיעדר גיבוי אמריקני למהלך ישראלי כזה.

כוחו הצבאי של ארגון חזבאללה גדול מכוחם של כמה צבאות ערביים והכמות האדירה שלו של טילים, רקטות וכטב"מים מהווה איום על ביטחונה של ישראל,  זוהי ההזדמנות שישראל תנצל זאת, יש לה כיום לגיטימציה בינלאומית להכות קשות את חזבאללה אשר פתח במלחמה נגדה והיא צריכה להכות בו בחוזקה, חסן נצראללה חייב לשלם מחיר על תוקפנותו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי