ממשל ביידן מנהל משא ומתן חשאי עם איראן על פרוייקט הגרעין.

שר החוץ הזמני של איראן אישר כי איראן מנהלת משא ומתן עקיף עם ממשל ביידן על נושא הגרעין האיראני באמצעות סולטנות עומאן. בישראל ובארה"ב מעריכים כי לנשיא איראן החדש מסעוד פזשכיאן לא תהייה כל השפעה על מדיניות החוץ של איראן בנושא הגרעין וכי הדבר הוא בסמכות הבלעדית של המנהיג העליון ח'מינאי.

שר החוץ הזמני של איראן עלי באקרי כנא הצהיר ב-11 ביולי כי איראן מנהלת שיחות לא רשמיות על הגרעין עם ארה"ב באמצעות סולטנות עומאן.

הייתה זו הצהרה רשמית ראשונה בנושא לאחר היבחרו של הנשיא החדש מסעוד פזשכיאן, הרפורמיסט שקרא להושיט יד לכל המדינות באזור, חוץ מישראל כמובן.

העיתון האיראני " איתימאד מלי" דיווח כי שר החוץ באקריאמר כי איראן עדיין מנהלת שיחות עקיפות על הגרעין האיראני עם ארה"ב באמצעות סולטנות עומאן, השיחות האלה התחילו עוד בתקופת הנשיא האיראני הקודם אברהים ראיסי.

דברי שר החוץ האיראני באו לאחר שדובר הבית הלבן הודיע ב-8 ביולי כי ארה"ב איננה מוכנה לחדש את המשא ומתן על פרוייקט הגרעין של איראן עם הנשיא האיראני החדש מסעוד פזשכיאן.

מחלקת המדינה של ארה"ב הודיעה כי היא איננה צופה שום שינוי במדיניות איראן לאחר בחירתו של פזשכיאן לנשיא וכי ההתפתחות הזו לא תחזק את הסיכויים לחידוש המשא ומתן.

מת'יו מילר,דובר מחלקת המדינה אמר לעיתונאים: "איננו מצפים שבחירת פזשכיאן לנשיא תוביל לשינוי מהותי במגמות ובמדיניות של איראן".

שר החוץ האיראני עלי באקרי כנא אמר כי מתנהל משא ומתן עקיף עם ארה"ב באמצעות עומאן אבל "הוא חשאי ואי אפשר לפרסם את פרטיו" וכי יש מאמצים להכין את "האווירה המתאימה" עבור הממשלה האיראנית החדשה.

הנשיא מסעוד פזשכיאן התחייב אמנם לנקוט מדיניות חוץ מתונה ומעשית ולהפחית את המתיחות בין איראן לשש המעצמות שהשתתפו בשיחות להחייאת הסכם הגרעין משנת 2015, אבל מי שקובע את מדיניות החוץ והביטחון של איראן ומי שפוסק בענייני פרוייקט הגרעין הינו המנהיג העליון עלי ח'מינאי.

המנהיג העליון הזהיר בחודש שעבר כי "האיש שסבור שאי אפשר לעשות שום דבר מבלי לרצות את ארה"ב איננו יכול לנהל היטב את המדינה", רמז אזהרה ברור למסעוד פזשכיאן.

גורמי מודיעין בישראל מעריכים כי מסעוד פזשכיאן עלול להסתבך כבר בתחילת כהונתו עם המנהיג העליון עלי ח'מינאי ועם "משמרות המהפכה" אם לא יישר עמם קו, הוא נבחר לתפקידו בעיצומה של המלחמה של ישראל נגד חמאס וחזבאללה, שתי השלוחות המזויינות של איראן במזרח התיכון הנתמכות על ידה ואחרי עימות צבאי ישיר בין איראן לישראל ב-14 באפריל שבעקבותיו שיגרה איראן מטח של יותר מ-300 טילים בליסטיים וכטב"מים לעבר ישראל.

ההערכה במערכת הביטחון הישראלית היא כי מסעוד פזשכיאן לא יוכל למתן את מדיניות החוץ של איראן, מדובר במנתח לב, שר בריאות לשעבר, שחסר לו ניסיון מדיני ואסטרטגי.

פזשכיאן שלח בשבוע שעבר איגרות תמיכה למזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה  ולמנהיג חמאס אסמעיל הניה במאבקם נגד ישראל, הוא גם פירסם בשמו מאמר בכמה עיתונים ערביים במזרח התיכון, כמו העיתון הקטארי "אלערבי אלג'דיד" ועיתון "אלח'באר הלבנוני" שבו הוא תקף את מדיניות הגרעין של ישראל.

הוא כתב במאמר כי "הנשק הגרעיני שבידי ישראל הוא איום על האזור ועל השלום ועל הביטחון הבינלאומי, הדבר הזה מחייב את מדינות האזור והעולם לשתף פעולה למען מזרח תיכון שהוא נקי מנשק השמדה המוני."

כך או כך, ארה"ב וישראל תמימות דעים כי לא יחול שום שינוי במדיניותה של איראן בנושא הגרעין בעקבות בחירתו לנשיא של מסעוד פזשכיאן, אבל כדאי לשים לב לערוץ החשאי בין ממשל ביידן לאיראן באמצעות עומאן, על פי גורמים במפרץ, הערוץ הזה משמש כדי להידברות שוטפת של ממשל ביידן עם איראן בנושאים אזוריים שונים כדי להפחית את המתיחות באזור ואת סכנת פרוץ מלחמה אזורית, זהו אינטרס משותף של הנשיא ביידן ואיראן כאחד, הנשיא האמריקני איננו רוצה במלחמה כזו לפני הבחירות לנשיאות בנובמבר הקרוב ואילו איראן מעוניינת בהסכם גרעין חדש שיביא לביטול הסנקציות והפשרת הכספים האדירים שלה שמוקפאים בבנקים במערב.

לא כדאי להתרשם מהתגובה האמריקנית, סביר להניח שיש גם הידברות בערוץ החשאי הזה בין ארה"ב לאיראן גם בנושאי הגרעין האיראני.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי