מהן השלכות חיסולו האפשרי של מוחמד דף המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס?

חמאס מכחישה רשמית כי ישראל חיסלה את מוחמד דף המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס והשהתה את המשא ומתן על עסקת החטופים. בצה"ל ובשב"כ עדיין נמשכת הבדיקה לגבי גורלו של מוחמד דף, ההערכה בישראל כי המו"מ עם חמאס יתחדש בקרוב וכי ניסיון החיסול של מוחמד דף יקדם את עסקת שחרור החטופים.

 תנועת חמאס מכחישה רשמית כי ישראל הצליחה לחסל את מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס.

ח'ליל אלחיה, סגן ראש חמאס ברצועת עזה התייחס אמש בראיון לערוץ אל-ג'זירה למסיבת העיתונאים של ראש הממשלה נתניהו ואמר:

"נתניהו קיווה לשאת נאום ניצחון מזוייף, אבל נאומו היה אומלל, אנחנו אומרים לנתניהו שמוחמד דף שמע אותך ולגלג על האמירות הכוזבות שלך".

בחמאס טוענים כי ההפצצה הישראלית בח'אן יונס הייתה "טבח נוסף באזרחים".

סוכנות רויטרס דיווחה ממקורות מצרים כי המגעים על עסקת שחרור החטופים הוקפאו "עד שבישראל יוכיחו שהם רציניים".

בינתיים צה"ל והשב"כ ממשיכים בבדיקת האפשרות שאכן הכחשת חמאס היא נכונה ומוחמד דף שרד את ניסיון החיסול.

גורמי הביטחון הבכירים בישראל מעריכים עדיין בסבירות גבוהה כי מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס וראפע סלאמה, מח"ט ח'אן יונס נהרגו בהפצצת חיל האוויר אתמול באזור ח'אן יונס.

כעת מנסים בשב"כ ובאמ"ן לאתר אינדיקציות נוספות שיאשרו את ההנחה הזו.

ראש הממשלה נתניהו אמר אמש במסיבת עיתונאים שכינס:" עדיין אין וודאות מוחלטת שמוחמד דף וראפע סלאמה חוסלו, אך אני מבטיח שנגיע לכל צמרת חמאס, חיסול בכירי החמאס מקדם את השגת כל מטרותינו, גם של שחרור החטופים".

הידיעה על חיסולם של מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס ושל ראפע סלאמה, מפקד חטיבת ח'אן יונס של הזרוע הצבאית היכתה בהלם את תושבי השטחים ואת ההנהגה המדינית של חמאס בחו"ל.

החשש המיידי בחמאס הוא שישראל הצליחה להשיג "פריצה מודיעינית" בצמרת הזרוע הצבאית של חמאס וכי ייתכן שתחסל בכירים נוספים ובראשם את יחיא סינוואר.

ערוץ "אלחדת'" הסעודי דיווח אתמול כי כמה בכירים בחמאס עברו ממקום למקום כמה פעמים בשבועות האחורנים כדי למנוע מעקב ישראלי אחריהם.

בעקבות ניסיון החיסול של מוחמד דף, עצרה הנהגת הארגון את כל ההתקשרויות עם כל הבכירים של הארגון ברצועת עזה באמצעות טלפונים ודואר אלקטרוני.

גורמים ברצועת עזה טוענים כי מוחמד דף עשה 3 טעויות שהביאו לחיסולו.

א.הוא יצא ממקום מחבואו במנהרות עמוק באדמה ועלה לשטח הפתוח על פני הקרקע.

ב. הוא יצא בלי מגן אנושי של חטופים ישראלים שמקיפים אותו.

ג. הוא חשף את עצמו בפני העקורים באזור ח'אן יונס שכמה מהם הלשינו עליו לשב"כ הישראלי.

מהן ההשלכות של חיסולו של מוחמד דף?

א.גורמים מדיניים בכירים מעריכים כי בטווח הזמן הקצר יוביל החיסול להשהיית המגעים לביצוע עסקת שחרור החטופים, אך בטווח הזמן הרחוק יותר המשא ומתן יתחדש וההתקפה על מוחמד דף תגביר את הלחץ על חמאס להסכים לעסקה.

ב. פגיעה מבצעית ומורלית קשה בזרוע הצבאית של חמאס.

ג. העברת מסר ליחיא סינוואר ולשאר מנהיגי חמאס שידה הארוכה של ישראל תגיע גם אליהם בקרוב והיא איננה חוששת לפעול נגדם בתוך אוכלוסיה אזרחית צפופה.

לא ניתן כרגע להעריך את תגובתו של יחיא סינוואר לחיסול האפשרי של מוחמד דף וראפע סלאמה, ייתכן גם שהוא ינקוט בצעדים בלתי צפויים בנושא החטופים.

ד. פגיעה חשובה ביכולת ההשתקמות של הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף היה אמור לשקם מחדש את הכוח הצבאי שלה במהלך הפסקת האש.

ה. מדובר בשלב נוסף בשיקום ההרתעה הישראלית, מוחמד דף היה סמל של הדור הצעיר הפלסטיני בשטחים ובמזרח ירושלים, והעברת מסר ברור למנהיגי ארגוני הטרור באזור הפועלים בהשראת איראן.

ו. שינוי הצמרת הצבאית של חמאס ברצועת עזה, על פי גורמים בחמאס, מוחמד סינוואר, אחיו של יחיא סינוואר, הוא המועמד לרשת את מקומו של מוחמד דף  אם אכן יתברר שהוא נהרג בניסיון החיסול.

יחיא סינוואר ואחיו מוחמד נשארו לבדם בצמרת הזרוע הצבאית ביחד עם מוחמד שבאנה, מפקד חטיבת רפיח.

ישראל חיסלה את מרבית הצמרת הצבאית של חמאס, את מרוואן עיסא-רמטכ"ל חמאס, את אימן נופל, מפקד מחנות המרכז, את אחמד ע'נדור, מפקד החטיבה הצפונית  ואת ראפע סלאמה, מפקד חטיבת ח'אן יונס.

כמו כן חוסלו עוד 14 מפקדים בדרג של מפקדי גדודים ומפקדי פלוגות בזרוע הצבאית.

ישראל נמצאת עכשיו במתקפה מחודשת על חמאס בכל רחבי רצועת עזה, אסור לה לעצור את המומנטום והיא חייבת לתקוף בכל הכוח את יעדי הזרוע הצבאית של חמאס, גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי הלחץ הזה יביא את חמאס לשולחן המשא ומתן על עסקת החטופים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי