משחק הפוקר של חסן נצראללה-מאתגר את ישראל

חסן נצראללה מאיים לשנות את משוואת העימות עם ישראל ולהרחיב את טווח הירי של הרקטות והכטב"מים ותקיפת יישובים ישראלים שעדיין לא הותקפו בשטח מדינת ישראל. האיום של חסן נצראללה לפגוע בישובים חדשים שלא הותקפו עד כה על ידי חזבאללה, הוא הרחבה של המערכה ונכונות להסתכן במלחמה כוללת כדי להרתיע את ישראל.

חסן נצראללה ממשיך במשחק הפוקר שלו מול ישראל, הוא איננו ממצמץ מול הסיכולים הממוקדים המוצלחים שצה"ל עושה בקרב אנשיו בלבנון ובסוריה ואפילו מעלה את סף ההימור מתוך הנחה שישראל חוששת ממנו ולא תעיז לצאת למלחמה כוללת נגד חזבאללה בלבנון, הוא ממשיך במדיניות של הליכה על הסף.

מנהיג חיזבאללה איים ב-17 ביולי בהרחבת טווח הירי של הרקטות והכטב"מים ובתקיפת יישובים ישראלים שעדיין לא הותקפו בשטח מדינת ישראל, אם צה"ל, לדבריו, ימשיך לתקוף אזרחים.

בנאום שנשא לרגל יום העשורא השיעי מנה חסן נצראללה את האזרחים שנהרגו בלבנון בימים האחרונים, בהם שלושה ילדים סורים – ואמר:

" התגובה שלנו אתמול עם ירי טילים לעבר קרית שמונה וישובים אחרים מעידה על המשוואה שלנו, אם תמשיכו לתקוף אזרחים – זה ידחוף את ההתנגדות לתקוף יישובים שלא הותקפו עד עכשיו".

חסן נצראללה הביע סיפוק מתגובת צה"ל לבג"ץ שחשפה את המחסור בטנקים בותחמושת בצה"ל ואמר:

"יש לישראל לא רק מחסור בלוחמים , אלא גם בטנקים.

אם  הם יגיעו ללבנון לא יישארו בכלל טנקים".

נצראללה שעוקב בקפדנות אחרי הויכוחים הפנימיים בישראל הוסיף: "אנחנו שומעים על חורבן הבית השלישי. ישראל לא יכולה בפעם הראשונה בהיסטוריה שלה להשיג את מטרותיה, ומשתמשת בהרג חסר אבחנה להצדיק את המצב שבו היא נמצאת", טען מנהיג חיזבאללה.

מנהיג חזבאללה ממשיך לדבוק בעמדתו כי רק הפסקת אש קבועה ברצועת עזה היא שתביא להפסקת האש מצדו של חזבאללה שממשיך לתמוך בחמאס.

ישראל וארה"ב אינן מצליחות לנתק את הלינקג' שעושה חסן נצראללה בין החזית ברצועת עזה לבין החזית בדרום לבנון, חזבאללה חוטף מכות קשות מישראל אך הוא מצליח במלחמת ההתשה שלו ולמנוע מעשרות אלפי אזרחים ישראלים לחזור לבתיהם בגבול הצפון.

האיום של חסן נצראללה לפגוע בישובים חדשים שלא הותקפו עד כה על ידי חזבאללה, הוא הרחבה של המערכה ונכונות להסתכן במלחמה כוללת כדי להרתיע את ישראל.

נצראללה מודע למאמצים האמריקנים לרסן את ישראל ואת התנגדותה של איראן למערכה אזורית אבל הוא חושש מהתקפה מקדימה של ישראל, באור ירוק מארה"ב, כדי להרתיע את חזבאללה, הוא חושש ששר הביטחון גלנט חזר מביקורו האחרון בארה"ב עם נשק חדש ומשלוחי תחמושת נוספים.

היעדר תוכנית מוסכמת להסדרה בדרום לבנון

 

חסן נצראללה שב  והדגיש בנאומו כי  אין שום הסכם להסדרת המצב הביטחוני בדרום לבנון, אך קיימת מפת דרכים מוסכמת שמטרתה לפתור את הבעיות הקיימות בשלושה שלבים.

הראשון: הפסקת אש, השני: החזרת התושבים הישראלים והלבנוניים לבתיהם משני צידי הגבול והשלישי: משא ומתן בין ישראל ללבנון על 13 נקודות המחלוקת בגבול היבשתי ביניהן.

מתוך 13 נקודות המחלוקת עדיין לא התקיים דיון על שש מהן, ויש בעיות בכל הקשור לכפר רג'ר ואזור הר דוב (חוות שבעא).

נצראללה עוקב אחרי מערכת הבחירות לנשיאות בארה"ב והיחלשותו הפוליטית של הנשיא ביידן והוא לוקח בחשבון שהסכם ההסדרה עם ישראל יידחה עד לאחר תוצאות הבחירות בחודש נובמבר.

הוא הדגיש כי ארגונו עומד מאחורי מדינת לבנון בכל משא ומתן על הסדרה עם ישראל.

בכך הוא שומר לעצמו על מרחב תמרון שבו הוא יוכל לפעול  כפי שהוא רוצה בטענה שהוא "מגן לבנון" ולהתנגד לכל הסכם שאינו מתאים לאינטרסים שלו, בדיוק כפי שעשה במשא ומתן על ההסכם עם ישראל על הגבול הימי.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי