סעודיה חוששת מתקיפה של החות'ים בתימן בגלל קשריה עם ישראל

סעודיה מכחישה רשמית כל קשר לתקיפה הישראלית של נמל חודיידה בתימן. החות'ים בתימן מאיימים בשבועות האחרונים על סעודיה בנושא אפשרות הנורמליזציה עם ישראל ויורש העצר הסעודי חושש מחידוש המתקפות שלהם על סעודיה.

אמצעי תקשורת שונים בעולם הפיצו, לאחר התקיפה של ישראל בתימן, ידיעות והערכות כי סעודיה שיתפה פעולה בחשאי עם ישראל והתירה למטוסי חיל האוויר הישראלי לטוס במרחב האווירי שלה כדי לתקוף את נמל חודיידיה, אחד המעוזים העיקריים של החו'תים בתימן.

על פי גורמים ביטחוניים בישראל, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן נכנס ללחץ מהפירסומים האלה וחושש ששתיקה בנושא מצידה של סעודיה תתפרש על ידי החות'ים כהודאה במעשה.

לכן הוא מיהר לפרסם הכחשה לידיעות האלה.

הגנרל תורכי אלמאלכי,דובר משרד ההגנה הסעודי, פירסם ב-21 ביולי הודעה שבה נאמר כי לסעודיה לא היה שום קשר או השתתפות בתקיפת העיר חודיידה בתימן.

הוא הדגיש כי "סעודיה לא תאפשר לשום גורם לחדור למרחב האווירי שלה."

הסעודים נתונים כבר כמה שבועות לאיומים מצידם של החות'ים בתימן.

מנהיג החות'ים עבד אלמאלכ אל חות'י איים באחרונה לתקוף שדות תעופה ובנקים בסעודיה והאשים אתה ב"ניהול מלחמה כלכלית נגד החות'ים בתימן".

גורמים סעודים אומרים כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן החליט לדחות את הדיון בנושא החתימה על הסכם נורמליזציה עם ישראל עד לאחר הבחירות לנשיאות בארה"ב בחודש נובמבר הבא.

לדבריהם, החלטתו נובעת מכמה התפתחויות בשבועות האחרונים.

אחת החשובות שבהן היא  לחץ ואיומים של המורדים החות'ים, בהנחיית איראן, על סעודיה כי חתימה על נורמליזציה עם ישראל תביא להפרת הסכם הפסקת האש בין סעודיה לחות'ים בתימן וחידוש התקפות החות'ים בטילים וכטב"מים על הערים המרכזיות בסעודיה.

לחות'ים בתימן  יש יכולות צבאיות גבוהות והדבר בא לידי ביטוי בהתקפות המדוייקות על הערים המרכזיות בסעודיה ומתקני הנפט שלה.

ברשותם טילים בליסטיים מדוייקים לטווח של 2000 ק"מ מדגם "קודס 2" וגם מל"טים מדוייקים מדגם "וועיד" לטווח של 2500 ק"מ.

החות'ים הצליחו להתגבר על מערכות ההגנה האווירית של סעודיה, תעשיית הנפט של סעודיה למשל, נפגעה קשות מהתקפה של החות'ים על מתקני הנפט של חברת "אראמקו" באלבוקייק בספטמבר 2019 על ידי עשרות טילים וכטב"מים איראניים ששוגרו על ידי החות'ים בתימן, ממשל טראמפ באותה התקופה, לא נחלץ להגן על סעודיה.

גם איחוד האמירויות הותקפה בשנת 2022 בטילים וכטב"מים של החות'ים בתימן.

סעודיה מודאגת משרבוב שמה כשותפה עקיפה להתקפה הישראלית על נמל חודיידה בתימן.

לחות'ים יש  מערכת מודיעין טובה והם נעזרים גם במודיעין האיראני, אם תהייה להם אינדיקציה שאכן מטוסים ישראלים קיבלו אישור מבית המלוכה הסעודי וטסו במרחב האווירי הסעודי בדרכם לתקיפת נמל חודיידה, הם לא יעברו על כך בשתיקה וסעודיה תשלם את המחיר.

החות'ים, בניגוד לאיראן, כמעט ולא ניתנים לריסון והם מגדירים את עצמם כמי שמקבלים החלטות עצמאיות, לכן יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מודאג בצדק מאפשרות תקיפה של החות'ים על ארצו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי