החות'ים בתימן מתכוננים לתקיפת ישראל בקרוב

מנהיג החות'ים בתימן מאיים כי החות'ים יבצעו פעולות צבאיות נרחבות בעומק הישראלי בתקופה הקרובה שיזעזעו את ישראל. ישראל נערכת למתקפה של החות'ים ומתאמת התגוננות מפני שיגור מספר גדול של טילים וכטב"מים עם ארה"ב ובריטניה.

יש התעניינות עולמית בארגון "אנצאר אללה" של החו'תים בתימן, דומה להתעניינות שהייתה בסוף שנות ה-90 של המאה הקודמת בארגון חזבאללה בלבנון.

התקפת הכטב"מ החות'י על תל אביב, הסיוע של החות'ים לחמאס ברצועת עזה והתעמתותם הצבאית הימית עם ארה"ב ובריטניה, כל אלה מעוררים עניין בינלאומי נרחב.

התעניינות היא בעיקר במניעים האידיאולוגיים של החות'ים ובמערכת קבלת ההחלטות שלהם.

ישראל מכירה היטב את תימן, הרבה יותר טוב מארה"ב, היא טיפלה בהצלחה בהעלאתם של יהודי תימן ארצה בשנים עברו ומכירה לעומק את הזירה.

ההערכה בישראל היא כי ארגון "אנצאר אללה" של החות'ים הינו עוד שלוחה של איראן השיעית, בדיוק כמו חמאס וחזבאללה, וכי הפיתרון כדי לרסן אותם הוא להכות בראש התמנון שהינו איראן.

סעודיה ואיחוד האמירויות לא הצליחו להכניע את החות'ים.

כדאי לבחון את העימות הצבאי בין סעודיה ואיחוד האמירויות לבין החות'ים בתימן בשנים האחרונות, תוצאות המלחמה ביניהם שנמשכה כמה שנים הביאו רק אסונות לכל הצדדים שהשתתפו בהן.

לכן, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הורה לאחיו הנסיך ח'אלד בן סלמאן לנהל משא ומתן עם החות'ים על הסדר כולל בין סעודיה לחות'ים.

גורמים סעודים טוענים כי ארה"ב מתנגדת לכך שהם יגיעו להסכם שלום עם החות'ים על סיום המלחמה בתימן ויודיעו על כך באופן פומבי.

כזכור, יורש העצר הסעודי דחה את בקשת האמריקנים, שהקימו את הברית הצבאית נגד החו'תים בתימן כדי לאפשר שיט חופשי בים האדום, להצטרף לברית הזו.

על פי גורמים סעודים, בית המלוכה הסעודי ייעץ לממשל ביידן  שלא להיכנס לעימות צבאי עם החות'ים בתימן בנימוק ש"ארה"ב לא תצליח לנצח אותם."

האמריקנים השיבו לסעודים כי הבעיה של סעודיה במלחמתה נגד החו'תים הייתה בעייה של ניהול המלחמה אך ארה"ב שונה מסעודיה והיא תדע כיצד לעשות את העבודה.

סעודיה גם דחתה בקשה אמריקנית לאפשר לספינות המלחמה שלהם להיכנס מדי פעם למנוחה בנמלים הסעודים לאחר שהיא קיבלה איומים מהחות'ים שלא להסכים לכך אחרת הם יתקפו את אותם הנמלים שבהם עוגנות הספינות האמריקניות.

סעודיה ואיחוד האמירויות הבהירו לחות'ים בתימן, באמצעות סולטנות עומאן, כי הן אינן מעורבות במלחמה הנוכחית בין ישראל לבין החות'ים.

הן מנסות להתרחק מכל עימות צבאי מחודש עם החות'ים.

ארה"ב ובריטניה העבירו גם אזהרה לרוסיה שלא לספק לחות'ים בתימן נשק "שובר שיוויון", זאת בעקבות מידע מודיעיני שהגיע למערב כי הנשיא פוטין שוקל להעביר לחות'ים נשק חדש בתגובה על כך שארה"ב ומדינות אירופה החליטו לצייד את אוקראינה בנשק חדש שיכול לפגוע בליבה של רוסיה.

גורמים סעודים טוענים כי ההתקפה הישראלית על נמל חודיידה  שירתה למעשה את האינטרסים של החות'ים ואיפשרה להם לפתוח במלחמה נרחבת נגד ישראל.

מנהיג החותים עבד אלמאלכ אלחות'י אמרבתחילת השבוע בנאום בטלוויזיה התימנית כי "צנעא מוכנה להיכנס לעימות פתוח עם ישראל וכי האויב הישראלי לא ירוויח דבר ולא ישקם את ההרתעה שלו".

הוא ציין כי החות'ים לא הושפעו במאומה מ-270 אלף גיחות הפצצה סעודיות ואמריקניות עליהם במשך 9 שנים.

הוא הבטיח כי "החות'ים יבצעו פעולות צבאיות נרחבות בעומק הישראלי בתקופה הקרובה בשיתוף עם ציר ההתנגדות שיזעזעו את ישראל".

הוא האשים את ישראל בפגיעה במאגרי נפט ובחברת החשמל בחודיידה במטרה לפגוע בכלכלה של תימן ובפרנסת התושבים.

עוד הוא טען שמדובר ב"הצגה לתקשורת" וכי פעולות כאלה של ישראל לא ישקמו את כוח ההרתעה שלה.

גורמים חות'ים טוענים כי החות'ים הגדילו את בנק המטרות שלהם בישראל וכי השלב הבא במלחמה כבר החל והוא נקרא "השלב ה-5", החות'ים בתימן מתכננים לפגוע בכל מתקני הנפט של ישראל בים התיכון ובצינורות הנפט שעוברים מהים התיכון לתוך ישראל.

גורמים בכירים בהנהגת החות'ים הודיעו על נכונות לעבור ל "מלחמה פתוחה" עם ישראל בתקופה הקרובה.

בכל מקרה, ישראל נערכת למתקפה הצפויה של החותים ולאפשרות שהם ישגרו בו זמנית מספר גדול של טילים וכטב"מים לעבר מטרות בישראל. מערך ההגנה האוווירית הוא במצב של כוננות עליונה וגם חיל האוויר הישראלי שמפטרל מסביב לשעות בשמי המדינה,.

ישראל גם מתאמת סיוע צמוד של ארה"ב ובריטניה ליירט, במידת הצורך,מספר רב של טילים וכטב"מים שמשוגרים מתימן  לעבר ישראל, בדיוק כפי שהיה ב-14 באפריל כשאיראן תקפה ב-300 טילים וכטב"מים את ישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי