בעולם הערבי רואים בתקיפה בתימן ניסיון ישראלי לשקם את ההרתעה

תמונות נמל חודיידה הבוער בתימן נצרבו בתודעה של העולם הערבי שרואה בתקיפה הזו מאמץ ישראלי לשקם את כוח ההרתעה שנפגע קשות ב-7 באוקטובר. כדי להצליח בשיקום ההרתעה, ישראל חייבת לשמור על עקביות ולהכות בעוצמה בכל מי שתוקף אותה ובראש ובראשונה בחזבאללה בלבנון.

מדינות המפרץ ובראשן סעודיה מודאגות מאוד מההסלמה הצבאית בין ישראל לחות'ים בתימן שעלולה להגביר את המתיחות בים האדום ובמפרץ עדן , להגביר את מעשי העויינות ולשבש את התנועה בנתיבי השיט הבינלאומיים.

הדעה הרווחת בעולם הערבי כי ההתקפה הישראלית על נמל חודיידה בתימן, מעוזם של החות'ים, נועדה בראש ובראשונה לשקם את ההרתעה הישראלית אשר נשחקה לחלוטין מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר.

רק אח"כ היא מהווה תגובה צבאית על פגיעת הכטב"מ החות'י בתל אביב ושיגור יותר מ-200 כטב"מים מתימן לעבר ישראל מאז פרוץ המלחמה.

פרשנים במפרץ טוענים כי ראש הממשלה נתניהו רצה להוכיח בהתקפה על נמל חודיידה כי למרות שחלפו 9 חודשים מתחילת המלחמה, צה"ל עדיין חזק וידו ארוכה ויכולה להגיע לכל מקום במזרח התיכון, כולל לאיראן שעומדת בראש ציר ההתנגדות לישראל, לכן פעולת חיל האוויר קיבלה את שם הקוד "יד ארוכה".

שיקום כוח ההרתעה של ישראל מחייב , לדעתם, העברת המערכה במהירות לשטח האוייב, נקיטת יוזמה, הנחתת מכות צבאיות קשות והיערכות מראש להתפתחות המערכה.

ישראל נתפסת בעולם הערבי כמי שמחפשת לחזק מחדש את הביטחון העצמי של אזרחי ישראל בהנהגה שלהם וביכולתו של צה"ל, באמצעות תקיפת החות'ים בתימן במרחק של כ-1800 ק"מ מישראל, ולהחזיר לעצמה את תדמית "הביריון השכונתי" במזרח התיכון.

התקיפה הישראלית בתימן מראה את החשיבות שההנהגה בישראל מייחסת לעיר תל אביב בהשוואה לפריפרייה בדרום ובצפון.

אחד הפרשנים במפרץ טוען כי התקיפה הישראלית בתימן משרתת מטרות פוליטיות של ראש הממשלה נתניהו וגם מטרות של צמרת צה"ל שתמכה במהלך הזה, לדבריו, ארה"ב תמכה בתקיפה הישראלית בתימן מכיוון שהחות'ים שינו את כללי המשחק ותקפו את תל אביב.

פרשן נוסף במפרץ רואה בהתקפה הישראלית על מעזו החות'ים בתימן העברת מסר ישראלי לאיראן כי ידה ארוכה והיא יכולה גם לפגוע, בעת הצורך, בלב טהראן.

ישראל מנסה להשתקם מהטראומה של ההפתעה ב-7 באוקטובר והפגמים והתקלות שהתגלו בתפקוד צה"ל בשעת מלחמה ומהעובדה שעדיין לא השיגה שום מטרה ממטרות המלחמה.

תמונות נמל חודיידה בתימן עולה בלהבות נראו בכל ערוצי הטלוויזיה בעולם הערבי והמסרים הישראלים נקלטו, כדי לשקם את כוח ההרתעה שלה, ישראל חייבת לשמור על עקביות ולהתחיל להכות באויביה בעצמה רבה, היעד הראשון למכות החזקות צריך להיות חזבאללה בלבנון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי