דרום לבנון-מה שהיה עד ה-7 באוקטובר הוא לא מה שיהיה אחריו

גם אם ימומש השלב הראשון של עסקת החטופים בין ישראל לחמאס ותושג הפסקת אש של 45 ימים ברצועת עזה וחזבאללה יפסיק את האש על ישובי הצפון, כפי שהבטיח, הדבר איננו פותר את הבעיה הגדולה של ביטחון התושבים הישראלים בגבול הצפון.

הממשלה טעתה בגדול כשהורתה על פינוי תושבי הצפון בתחילת המלחמה ותהייה זו טעות להחזירם לבתיהם במקרה של השגת עסקת חטופים, המצב בגבול הצפון הוא מורכב ביותר והוא לא יחזור להיות מה שהיה לפני ה-7 באוקטובר.

תושבי הצפון לא יוכלו לחיות בבתיהם הסמוכים לגבול כשבמרחק מאות מטרים ספורים בלבד פרוסים בצד הלבנוני כוחות "רדוואן" של חזבאללה שמוכנים לעשות טבח בישובים הישראלים בכל רגע נתון.

חזבאללה טומן ראשו בחול ומשלה את עצמו שיוכל לפרוס מחדש את כוחותיו על קו הגבול עם ישראל. גם הקהיליה הבינלאומית מבינה שהדבר איננו ריאלי ולכן המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין מנסה לקדם עסקה שתרחיק את חזבאללה מהגבול עם ישראל, כפי שקובעת החלטה 1701 של האו"ם.

מתקפת ה-7 באוקטובר של חמאס על ישראל שינתה באופן אסטרטגי את המצב במזרח התיכון וגם בדרום לבנון, למלחמה ברצועת עזה יש השלכות מקיפות על המצב בישראל,בלבנון, בירדן, במצרים ובסוריה ובתימן.

איראן התייצבה לצד חמאס והובילה 7 חזיתות שונות למלחמה עם ישראל, ובראשן חזית דרום לבנון, באמצעות ארגון חזבאללה.

איראן לא נפגעה מהמלחמה כלל וכלל ,היא מפעילה בחוטים, מאחורי הקלעים, את תיאטרון הבובות שלה, רק שלוחותיה השונות נפגעו קשה במלחמה מול ישראל.

לא ברור גם לאן יילך האזור אם הנשיא טראמפ ייבחר לנשיא בחודש נובמבר, ישראל איננה מתכוונת להפסיק את המלחמה ברצועת עזה, גם אם יוחזרו כל החטופים, היא נחושה להשמיד את היכולות הצבאיות של חמאס ולהורידו מהשלטון.

המצב בדרום לבנון חייב להשתנות, ישראל לא תחזור להפסקת האש שהייתה עד ה-7 באוקטובר בגבול הצפון, כאילו שום דבר לא קרה, חזבאללה יורחק מהגבול עם ישראל בכל מקרה, עם הסכם או בלי הסכם.

האש בגבול ישראל לבנון לא תיפסק ללא סידורי ביטחון חדשים שיבטיחו את שלומם של תושבי הצפון לשנים רבות, אם חסן נצראללה לא מבין זאת, ישראל תצטרך לשנות את האסטרטגיה שלה כלפי לבנון , להסיר את הכפפות ולתקוף את התשתיות האזרחיות של המדינה הלבנונית, גורם ביטחוני בכיר טוען כי בתוך כמה שעות חיל האוויר הישראלי יכול להחזיר את לבנון לתקופת האבן.

נראה כי המסרים של ישראל לחזבאללה אינם נקלטים ומופנמים, חסן נצראללה מעריך שישראל מורתעת מכוחו הצבאי הגדול ואיננה מוכנה למלחמה אזורית, הגיעה העת להתחיל ולשנות כבר עכשיו את הפרדיגמה וליצור משוואות חדשות, הקמת אזור חיץ או רצועת ביטחון בתוך שטח לבנון היא הכרחית לאבטחת שלומם של תושבי הצפון.

כפי שישראל שינתה את האסטרטגיה שלה מול החותים בתימן היא חייבת לשנות את האסטרטגיה כלפי חזבאללה ומדינת לבנון, חייב להיות שינוי אסטרטגי שיקבל גם ביטוי מעשי בשטח בדרום לבנון, זו השפה היחידה שחסן נצראללה מבין וגם הפטרנים שלו בטהראן, ויפה שעה אחת קודם.

.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי