יתחדש המשא ומתן עם חמאס על עסקת החטופים

בתחילת השבוע הבא יתקיים מפגש פסגה ברומא לחידוש המשא ומתן בין ישראל לחמאס על עסקת החטופים והפסקת האש ברצועת עזה. גורמים ביטחוניים בכירים בישראל מביעים פסימיות גדולה לגבי הסיכוי להגיע לעסקה.

משלחת של צוות המשא ומתן הישראלי בראשות ראש המוסד דוד ברנע אמורה לצאת בימים הקרובים לרומא לחידוש המגעים לעסקה להחזרת החטופים, ראש הממשלה נתניהו אישר את הפרטים אתמול במהלך פגישתו בפלורידה עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

ברומא צפויה להתקיים, פסגה מרובעת של ישראל, מצרים ארה"ב וקטאר.

גם ראש ה-CIA וויליאם ברנס  וראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני ועבאס כאמל, ראש המודיעין המצרי אמורים להשתתף בה.

לקראת השיחות ישראל תעביר למתווכות מסמך שמבהיר את עמדתה לגבי מתווה העסקה, כולל את הקווים האדומים שקבע ראש הממשלה בנושא "ציר פילדלפי" ומסדרון נצרים.

אולם כבר לפני תחילת השיחות, חמאס דוחה את אחד מהקווים האדומים שהציב ראש הממשלה נתניהו לגבי בדיקת פלסטינים שישובו לצפון הרצועה אחרי הפסקת האש כדי למנוע חזרת מחבלים חמושים סמוך לגבול עם ישראל.

סוכנות רויטרס דיווחה מפי ארבעה גורמים שונים כי חמאס רואה בכך את שינוי ההסכם המקורי.

גם השליטה הצבאית הישראלית ב"ציר פילדלפי" על גבול מצרים עם רצועת עזה כדי למנוע הברחות נשק ממצרים לרצועה עדיין נתונה במחלוקת , אבל לפי גורמים מדיניים בירושלים ייתכן שהיא ניתנת לפיתרון.

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן אומר כי "הצדדים קרובים לעסקה יותר מאי פעם" אבל הודה כי עדיין נותרו פערים.

עם זאת גורמים בתוך צוות המשא ומתן הישראלי מתדרכים את אמצעי התקשורת כי הקווים האדומים שקבע ראש הממשלה נתניהו עלולים לטרפד את העסקה וכי שיקוליו של ראש הממשלה נתניהו הם פוליטיים, בסביבת ראש הממשלה מכחישים בתוקף את הטענות האלה.

בסביבת ראש הממשלה מביעים דאגה מדבריה של סגנית הנשיא קמלה האריס על הפסקת המלחמה בחלק השני של העסקה כי הם יקשיחו את עמדות חמאס ויפגעו בסיכויים להשיג עסקה, בסביבתה של קמלה האריס הגיבו כי היא השמיעה את אותם המסרים בעבר גם באופן פומבי והיא הדגישה כי היא תומכת בישראל.

כך או כך, המשא ומתן המתחדש אמור להיות ארוך ומייגע, גורמים ביטחוניים בכירים בישראל מביעים פסימיות גדולה לגבי הסיכוי להשיג עסקה, יחיא סינוואר נעלם ומסתתר עמוק באדמה.

גורמים בחמאס טוענים כי הדיווחים בישראל על כך שהארגון על סף קריסה אינם נכונים וכי חמאס עדיין שומר על מחצית מכוחו הצבאי וכי במצב כזה הוא יכול להילחם נגד צה"ל עוד כמה חודשים.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי חמאס הצליח לגייס לשורותיו כמה מאות מחבלים חדשים והחל בייצור רקטות ופצצות מרגמה באמצעות מחרטות שהוכנסו למנהרות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי