ביקורת קשה במערכת הביטחון על מצרים בגלל חלקה בהברחות אמצעי לחימה דרך "ציר פילדלפי"

צה"ל חשף עשרות מנהרות הברחה בגבול הרצועה עם מצרים וגורמי ביטחון בכירים מאשימים את מצרים כי ידעה ולא מנעה את הברחות אמצעי הלחימה עבור חמאס בעזה. הדרג המדיני הבכיר שומר על שתיקה כדי שלא לפגוע ביחסים האסטרטגיים בין ישראל למצרים.

כוחות צה"ל מאוגדה 162 ויחידת יהל"ם איתרו עשרות מנהרות סמוך ל"ציר פילדלפי" על גבול ישראל מצרים , בהן מנהרת ענק שמאפשרת תנועה של כלי רכב.

בהודעה שפירסם אתמול דובר צה"ל צוין כי מנהרת הענק, שגובהה שלושה מטרים, אותרה בתחילת השבוע שעבר כחלק מסדרת מבצעים לאיתור תוואי תת-קרקע באזור.

על פי הערכת גורמי הביטחון, יש באזור "ציר פילדלפי"  עוד עשרות מנהרות הברחה שלא נחשפו עדיין.

בתוך כך, גורמי ביטחון בכירים בישראל מותחים ביקורת קשה על מצרים ומאשימים אותה כי היא איפשרה את תופעת ההברחות משטח מצרים לחמאס ברצועת עזה, שכוללת אמצעי לחימה רבים, במשך שנים בעבור תשלומי שוחד לפקידים וקציני צבא בכירים שהתקבלו מחמאס.

לדבריהם, מדובר בהפרה של הסכם השלום בין שתי המדינות, למרות שישראל סייעה רבות למצרים להילחם נגד שלוחת דאע"ש בחצי האי סיני.

נוצר משבר אמון חריף בין מערכת הביטחון הישראלית למצרים, על רקע ההברחות ב"ציר פילדלפי" וגם דרך מעבר רפיח עצמו, אבל הדרג המדיני הבכיר בישראל מקפיד לשמור על שתיקה רועמת כדי שלא לקלקל את היחסים האסטרטגיים עם מצרים שהינה גם מתווכת בין ישראל לחמאס בנושאים שונים ובראשם עסקת החטופים.

גורמים ביטחוניים בכירים מאשרים כי ישראל מנמיכה את הפרופיל התקשורתי של סיקור ופירסום קשרי ההברחות בין מצרים לזרוע הצבאית של חמאס דרך המנהרות בגלל רגישות היחסים עם מצרים וכדי שלא להחריף עמה את המשבר שהחל מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר.

לדבריהם, לישראל יש אינטרס אסטרטגי בשמירה על הסכם השלום עם מצרים והיא זקוקה כעת להמשך הקשרים עמה כדי שתמשיך את פעולת התיווך מול חמאס בנושא עסקת החטופים.

ישראל גם רוצה להגיע להבנות עם מצרים על הפעלת מעבר רפיח כדי להסיר מעליה את הלחץ הבינלאומי בנושא הכנסת הסיוע ההמניטרי לרצועה דרך המעבר.

גורמי ביטחון בישראל אומרים כי חמאס משלם לקציני הצבא המצרים ולפקידים במעבר רפיח סכומים גדולים של כסף עבור ההברחות של אמצעי הלחימה וגם של סחורות שאותן הוא מוכר במחירים מופקעים בשווקי הרצועה.

גורמים בכירים בתנועת פת"ח ברצועת עזה טוענים כי מחמוד א-סיסי, בנו של נשיא מצרים, שהינו בכיר מאוד במודיעין המצרי, מעורב אישית בתופעת ההברחות ומרוויח ממנה כסף רב.

לדבריהם, מחמוד א-סיסי השתלט גם על חברות שהינן בבעלות המודיעין המצרי כמו סוכנות הנסיעות האחראית לנסיעות מרצועת עזה למצרים דרך מעבר רפיח.

תושבים בעזה שעזבו את הרצועה למצרים בתחילת המלחמה נדרשו לשלם סכום עתק של בין 5000 דולר ל-10000 דולר לאדם עבור מעבר מרצועת עזה לצד המצרי של מעבר רפיח.

א-סיסי שולט גם במעבר הסחורות במעבר רפיח  וגובה את האגרות על מעבר הסחורות את החברה מנהל אברהים אלערג'אני שמקבל את ההנחיות ממחמוד א-סיסי שכנראה הוא שותף סמוי בחברה.

ל"ציר פילדלפי" יש חשיבות אסטרטגית לא רק מבחינה גיאוגרפית אלא גם מבחינה ביטחונית ומדינית הוא שוכן על גבול מצרים עם הרצועה ומהווה עורק חשוב למסחר וקשר בין הרצועה לעולם החיצוני.

שליטה ישראלית על הציר הזו תעצור את צינור החמצן שמספק נשק לחמאס ברצועה דרך המנהרות.

אסור לישראל לעזוב את הציר ולהסכים להקמת מערכת חיישנים במקום כדי למנוע הברחות, חמאס והמצרים כבר ימצאו דרך לעקוף את המערכת הזו. צה"ל חייב להישאר באופן קבוע לאורך הציר.

בקשר למעבר רפיח עצמו אסור לישראל להסכים שתנועת חמאס תחזור לשלוט בו, אולם היא יכולה להסכים שאלה יכולים להיות פלסטינים אחרים תושבי רצועת עזה, הסכם המעברים משנת 2005 קובע שהשליטה על הצד הפלסטיני של המעבר תהייה שליטה פלסטינית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי