חמאס בוחנת אפשרות למינוי מועמד של פשרה במקום אסמעיל הניה

הנהגת חמאס שוקלת למנות את אבו עומר אלחסן, המכונה גם מוחמד אסמעיל, לתפקיד יו"ר הלשכה המדינית כמועמד פשרה, הוא משמש כרגע בתפקיד ראש מועצת השורא של התנועה. איראן ויחיא סינוואר הטילו ווטו על ההצעה למנות את חא'לד משעל לתפקיד ובהנהגת חמאס מנסים להימנע מפיצול ולהפגין אחדות לאומית.

קרב הירושה בחמאס נמשך אחרי חיסולו של אסמעיל הניה בטהרן והנהגת חמאס שואפת לבחור בהקדם מנהיג זמני חדש, עד לעריכת בחירות פנימיות בתנועה בתום המלחמה, כדי להראות כי היא התאוששה מהחיסול וחזרה לתפקד באופן מלא עם כל מוסדותיה ולהפגין אחדות לאומית.

בתחילה הייתה הערכה כי ח'אלד משעל, שהיה שנים רבות יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, יחזור למלא את תפקידו אחרי מותו של אסמעיל הניה שהחליף אותו בתפקיד בשנת 2017 אבל איראן השיעית  ויחיא סינוואר הטילו וטו על המינוי משתי סיבות: הסיבה הראשונה, ח'אלד משעל משתייך למחנה הסוני בראשות קטאר וטורקיה, הסיבה השנייה, הסכסוך החריף הנמשך שנים רבות בין ח'אלד משעל ליחיא סינוואר וראשי הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה.

איראן ויחיא סינוואר חוששים שח'אלד משעל עלול להעביר את מרכז הכובד של התנועה מרצועת עזה להנהגה בחו"ל ולנטרל את כוחו של יחיא סינוואר ואת ההשפעה של איראן על מערכת קבלת ההחלטות בחמאס.

עכשיו מדברים בחמאס על מועמד של פשרה,מועמד זמני עד לעריכת הבחירות הפנימיות בתנועה, רשת אלמיאדין הלבנונית דיווחה כי מועמד הפשרה הינו אבו עומר אלחסן, המכונה גם מוחמד אסמעיל, המשמש כראש מועצת השורא של חמאס, שהחליף בתפקיד את אסואמה אלמזיני שחוסל בימים הראשונים של המלחמה על ידי ישראל.

ההחלטה עדיין לא נפלה וההתיעצויות נמשכות, בינתיים יחיא סינוואר מנסה לקדם את מועמדותו לתפקיד של סגנו ח'ליל אלחיה שמזוהה גם כן עם תומכי איראן בהנהגת חמאס.

הנהגת חמאס איננה מעוניינת בזעזועים נוספים בצמרת התנועה ואם לא תושג הסכמה על יורשו של אסמעיל הניה, המצב יישאר כפי שהוא כיום. ייתכן שאם ישראל תחסל בקרוב את יחיא סינוואר, הבעיה תיפתר, הכל אפשרי.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי