חמאס מנסה ליצור מצג כי היא עדיין חזקה

החיסולים האחרונים שעשו השב"כ, צה"ל והמוסד הישראלי של צמרת חמאס ברצועת עזה ובחו"ל זעזעו את התנועה אשר מנסה כעת להתאושש מהם ולהציג מצג כי היא חזקה מתמיד. גורמים בחמאס טוענים כי חמאס תהייה חלק מהשלטון הפלסטיני ברצועה ביום שאחרי המלחמה.

ההנהגה הצבאית של חמאס ברצועת עזה בהלם מאז חיסולם של מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית ושל ראפע סלאמה, מח"ט ח'אן יונס, ויחיא סינוואר מנהיג חמאס ברצועה ואחיו מוחמד סינוואר ירדו למחתרת במנהרות ואינם מעיזים לצאת מהן מחשש שיחוסלו על ידי צה"ל, גם בתוך המנהרות הם אינם בטוחים, יחיא סינוואר איבד לפני עשרה ימים את יד ימינו רוחי מושתהא אשר נהרג מהפצצת צה"ל על מנהרה שבה הוא הסתתר בעיר עזה.

גם הנהגת חמאס בחו"ל נמצאת בפאניקה לאחר שמנהיג התנועה אסמעיל הניה חוסל באחרונה בטהראן וסגנו צאלח אלערורי חוסל על ידי המוסד הישראלי בשכונת א-דאחייה בביירות בינואר שעבר.

אבל הנהגת חמאס מוכרחה לשחק את המשחק ולהפגין כלפי חוץ כי שום דבר מבחינתה לא השתנה והיא בדרך לניצחון על ישראל.

גורמים בהנהגת חמאס בקטאר טוענים כי התנועה תצא מגל החיסולים של ישראל יותר מחוזקת מבחינה מדינית, למרות המחיר הגבוה שהיא שילמה בחיי מנהיגיה, וכי הניצחון הטקטי של ישראל יהפוך בטווח הרחוק יותר לניצחון אסטרטגי של חמאס.

גורמים בחמאס טוענים כי ישראל חיסלה בשנים האחרונות 12 מנהיגים בולטים של חמאס אך לא הצליחה לשנות את עמדות התנועה כלפי ישראל.

בחמאס מתכננים כמה צעדים כדי להפגין ביטחון עצמי כלפי חוץ.

א.מינוי מהיר של מחליף לאסמעיל הניה שחוסל בטהראן, גם אם מדובר במינוי זמני, כדי להראות שמערכת קבלת ההחלטות של צמרת התנועה לא נפגעה.

ב. גיוס מתנדבים חדשים לשורות חמאס ברצועת עזה ושיקום חלק מהמנהרות שנהרסו בהפצצות חיל האוויר הישראלי.

ג.הכנסת מחרטות למנהרות ברצועת עזה כדי לייצר רקטות ופצצות מרגמה, חלק מהרקטות ששוגרו בימים האחרונים לעבר ישראל שוגרו מאזורים תחת שליטת צה"ל.

פעילי חמאס ברצועה אוספים נפלים של פצצות של צה"ל שהושארו בשטח רצועת עזה כדי להשתמש בחומרי הנפץ שבהם נגד ישראל, מדובר בכמויות גדולות של חומרי נפץ.

ד.בחמאס טוענים כי התמיכה ברחוב העזתי לחמאס גברה בעקבות הגברת הלחץ הצבאי על הארגון על ידי ישראל.

מספר ההרוגים הפלסטינים ברצועת עזה עומד על 39 אלף איש, על פי נתוני משרד הבריאות של חמאס ברצועת עזה, למרות זאת מספר המגוייסים החדשים לארגון חמאס גדל.

בחמאס טוענים כי למרות טענות ישראל, הארגון שומר עדיין על מחצית מכוחו הצבאי ויש לו כ-15 אלף מחבלים חמושים ומאות ק"מ של מנהרות ברצועת עזה.

גורמים בחמאס טוענים כי החיסולים הישראלים יקצינו את עמדת הנהגת חמאס עוד יותר, גם בנושא עסקת החטופים וכי חיסולו של אסמעיל הניה שנחשב ל"דמות  מתונה" בצמרת הארגון רק יביא להקצנת העמדות בחמאס.

גורמי ביטחון בכירים בישראל מכחישים כי אסמעיל הניה היה "דמות מתונה" בחמאס ואומרים כי הוא ידע מראש על טבח ה-7 באוקטובר ולא מנע אותו וכי הוא טירפד כמה פעמים לפחות את ההסכמה לקבלה של תנאי ישראל לעסקת החטופים.

חמאס ממשיך לפזר הצהרות כי הוא יהיה חלק מהשלטון ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה וכי העדיפות הראשונה שלו היא להקים"ממשלת מומחים" שתנהל את רצועת עזה בהשתתפות נציגי כל הפלגים הפלסטינים או מנהל מקומי שינהל את חיי היום יום וישקם את הרצועה מנזקי המלחמה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי