המסר המפתיע של חסן נצראללה לירדן

חסן נצראללה הפתיע את ירדן והזהיר בנאומו האחרון כי ישראל פועלת לחסל את הבעיה הפלסטינית ולעשות טרנספר לפלסטינים מיהודה ושומרון לשטח ירדן. גורמי ביטחון בכירים בישראל מעריכים כי חסן נצראללה מנסה להתסיס את הרחוב הירדני כדי לזעזע את שלטון המלך עבדאללה

שר החוץ הירדני אימן א-צפדי ביקר השבוע בטהרן, הוא נפגש שם עם שר החוץ האיראני ודן עמו בתגובה הצפויה של  איראן נגד ישראל בעקבות חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה על אדמת איראן.

א-צפדי, על פי מקורות ירדנים, ניסה למתן את התגובה האיראנית והזהיר מפני ההשלכות של פרוץ מלחמה אזורית אך גם הבהיר כי ירדן לא תאפשר שהמרחב האווירי שלה יהפוך לזירת עימות בין איראן לישראל, במילים אחרות, ירדן תיירט כל טיל או כטב"מ איראני שיחדור למרחב האווירי שלה כפי שעשתה בהתקפה האיראנית הקודמת על ישראל ב-14 באפריל.

אולם, הירדנים הופתעו השבוע מדברים שאמר בנאומו האחרון חסן נצראללה ביחס לירדן שאותה הוא איננו נוהג להזכיר כלל בנאומיו.

ירדן איננה מקיימת שום קשר עם ארגון חזבאללה, לא בגלוי ולא בחשאי,  במקרים דחופים,כשהיא מוכרחה להעביר מסר לחזבאללה היא עושה זאת באמצעות יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי שהינו גם ראש תנועת "אמל " השיעית.

המלך עבדאללה אינו רוצה קשר עם ארגון טרור שקשור לאיראן השיעית.

לכן, דבריו הגלויים של חסן נצראללה הפתיעו את ירדן, הוא דיבר לראשונה בנאומו על הסכנה הנשקפת לירדן מטרנספר אפשרי שתעשה ישראל לפלסטינים ביהודה ושומרון כדי שיעברו להתגורר בירדן אם היא תצליח להכריע את תנועת חמאס ברצועת עזה או אם הציר השיעי בראשות איראן יובס בעימות הנוכחי.

"ישראל רוצה לחסל את הבעיה הפלסטינית", טען נצראללה בנאומו.

בכירים ירדנים מדברים בעצמם על התרחיש הזה כבר מספר שנים מאז  הקמת ממשלות נתניהו לדורותיהן, הם חושדים שהימין בישראל רואה בירדן את "פלסטין" שהינה המדינה החלופית ורוצה להחיות מחדש את הרעיון הזה.

מדוע נזכר פתאום חסן נצראללה לדאוג לאינטרסים של ירדן שבה הוא רואה כחלק מהציר הישראלי-אמריקני באזור?

גורמי ביטחון בכירים בישראל מעריכים כי חסן נצראללה פשוט מנסה להתסיס את תושבי ירדן נגד שלטון המלך עבדאללה,  במהלך החודשים האחרונים ניסו איראן, חמאס ותנועת "האחים המוסלמים, להתסיס את תושבי ירדן כדי לזעזע את יציבות שלטונו של המלך עבדאללה, הפגנות ענק לתמיכה בחמאס שטפו את הרחובות בערים של הממלכה ההאשמית והמלך עבדאללה אסר על כניסתם של ראשי תנועת חמאס לירדן עד להודעה חדשה.

חסן נצראללה פשוט ניגן על העצבים החשופים של הירדנים החוששים מהגירה המונית של פלסטינים מיהודה ושומרון אל תחומי הממלכה ההאשמית, אין שום אינדיקציה לכך בשטח, הכל הזיות ממוחו הקודח של חסן נצראללה.

שר החוץ הירדני איימן א-צפדי שמע דברים דומים גם בעת ביקורו בטהרן, פתאום האיראניים דואגים לפלסטינים ולירדן, הם שמו עין על הממלכה ההאשמית ורוצים להפיל את שלטון המלך ולהפוך את בקעת הירדן לחזית חדשה נגד ישראל מכיוון מזרח.

ירדן מודאגת מאוד מדבריו של חסן נצראללה והיא מעריכה שלאחר שאיראן נכשלה בניסיונותיה לערער את יציבות השלטון בירדן מנסה לעשות זאת כעת חסן נצראללה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי