כיצד ינהל יחיא סינוואר את המשא ומתן עם ישראל על עסקת החטופים?

גורמים בחמאס מעריכים כי יחיא סינוואר הוא דמות פרגמטית וכי בתפקידו החדש כמנהיג חמאס הוא יגמיש את עמדותיו כדי להגיע לעסקת חטופים והפסקת אש. גורמים ביטחוניים בכירים בישראל מגלים פסימיות וטוענים כי יחיא סינוואר איננו מעוניין כרגע להגיע לעסקה.

ברחוב העזתי, שחלקים נרחבים ממנו תומכים בחמאס, לא מרוצים מבחירתו של יחיאס סינוואר לתפקיד ראש הלשכה המדינית של התנועה, רבים סבורים כי הוא הביא הרס וחורבן על רצועת עזה והם היו מעדיפים שתמונה לתפקיד דמות בכירה אחרת מחמאס שאיננה תושב הרצועה, אבל מישהו שיתחשב בסבלם.

התושבים ברצועה רוצים מנהיג  שיכול לעצור את המלחמה לאלתר ולהתחיל בשיקום הרצועה מנזקי המלחמה.

זהו הדבר החשוב יותר היום עבור העזתים, הפסקת המלחמה הנמשכת כבר 10 חודשים, השאלה הנשאלת ברחוב היא האם יחיא סינוואר מתכוון להוביל את הרצועה למטרה הזו? האם הוא יקרב את הפלסטינים אל המטרה הזו או ירחיק אותם ממנה?

יחיא סינואר, שנולד במחנה הפליטים ח'אן יונס, מכיר אותה היטב, אולם, עד כה הוא התעלם לחלוטין מסבלם של תושבי הרצועה, הוא חושב רק על הישרדותו האישית לאחר שישראל חיסלה את מרבית הצמרת הצבאית של חמאס ובראשה את מוחמד דף שהיה סמל המאבק החמאסי במשך 30 השנים האחרונות.

גורמים בחמאס טוענים כי יחיא סינוואר , בכובעו החדש כראש הלשכה המדינית של חמאס, יגלה יותר גמישות במשא ומתן עם ישראל על עסקת חטופים והפסקת אש כדי להביא להפסקת המלחמה, לדבריהם, האישיות החזקה שלו מאפשרת לו להשיג את המטרה הזו.

גורמים בקטאר שמעורבים במשא ומתן אומרים כי ממשל ביידן הגיע למסקנה כי תנועת חמאס ברצועה זקוקה להפסקת אש ולכן יש סיכוי סביר שהיא תגיע להסכם עם ישראל על ביצוע השלב הראשון של עסקת החטופים.

גורמים מצרים טוענים כי התקדמות במשא ומתן תלויה רבות ביחסים שיווצרו בין המתווכות, מצרים וקטאר, לבין יחיא סינוואר, עכשיו הן יעבדו ישירות מולו ולא באמצעות הלשכה המדינית של חמאס.

ממשל ביידן מעוניין לעצור בהקדם את כל ההסלמה באזור ולהגיע ליישום העסקה על שחרור החטופים והפסקת אש בתוך מספר ימים.

על פי גורמים בחמאס, יחיא סינוואר החליט כבר כי סגנו ח'ליל אלחיה ימשיך לנהל בשמו את המשא ומתן העקיף עם ישראל באמצעות המתווכות מצרים וקטאר בעוד הוא ממשיך לנהל את המערכה הצבאית נגד כוחות צה"ל ברצועה.

ח'ליל אלחיה נהנה מאמונו של יחיא סינוואר וגם אסמעיל הניה סמך עליו.

המשא ומתן על עסקת החטופים נמצא בפני שלב מכריע, סינוואר צריך לקבל החלטה אסטרטגית האם ללכת על העסקה או לדחות אותה למועד אחר שיותר נוח לו.

גורמים בחמאס טוענים כי יחיא סינוואר מוכן לסגור עסקה עכשיו ואילו ראש הממשלה נתניהו מערים קשיים כדי לדחות את העסקה עד לחודש נובמבר כשיתבררו תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב.

אולם,אולי דווקא בחירתו של יחיא סינוואר לתפקיד ראש הלשכה המדינית של חמאס  מעידה על כך שאין בכוונת חמאס להגמיש את עמדותיה בנוגע לעסקה והיא רוצה לנצל את ההסלמה בין ישראל לחזבאללה ואיראן כדי לסחוט מישראל ויתורים נוספים.

המשא ומתן על העסקה צפוי להתחדש ב-15 בחודש, בתקוה שעד אז תרגע ההסלמה הנוכחית בין ישראל לחזבאללה ולאיראן ואז יגיעו שני הצדדים לרגע ההכרעה, ממשל ביידן מתכוון לשים את מלוא כובד משקלו על הנושא כדי לקדם אותה.

כרגע נראה כי אין שינוי מהותי בעמדות של יחיא סינוואר גם לאחר התפקיד החדש שקיבל,מתחילת המלחמה ועד עכשיו יחיא סינוואר היה מי שאומר  בהנהגת חמאס את המילה האחרונה בנושא החטופים, עכשיו התחזק עוד יותר מעמדו.

גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי יחיא סינוואר איננו מעוניין בשלב הזה בעסקה וכי כל משא ומתן יהיה מבחינתו ניסיון לסחוט עוד ויתורים מישראל מבלי להגיע לעסקה.

החטופים משמשים עבור כמגן אנושי וגם כקלף מיקוח לגבי העתיד אחרי סיום המלחמה, לדבריהם, חיסולו של יחיא סינוואר עשוי לקדם את המשא ומתן על שחרור החטופים.

הערה: פורסם לראושנה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי