ההימור של חמאס ויחיא סינוואר

הנהגת חמאס לקחה הימור גדול כשבחרה ביחיא סינוואר לראש הלשכה המדינית שלה. חיסולו האפשרי של יחיא סינוואר או הכרעת הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה ע"י צה"ל יירשמו בהיסטוריה ככישלון של חמאס ושל כל מי שתומך בה.

גורמים בחמאס מודים כי מוסדות התנועה לקחו הימור גדול כשבחרו ביחיא סינוואר לתפקיד ראש הלשכה המדינית של חמאס במקום אסמעיל הניה שחוסל בטהרן, לדבריהם, הם היו צריכים לבחור באישות שיש לה ניסיון מדיני עשיר, כמו ח'אלד משעל או מוסא אבו מרזוק, אבל החליטו בסופו של דבר ללכת על יחיא סינוואר.למרות שבהחלט ייתכן תרחיש שבו צה"ל והשב"כ יאתרו בקרוב את מקום מחבואו ויחסלו אותו.

אם צה"ל והשב"כ הצליחו לאתר ולחסל את מוחמד דף, אמן ההתחמקויות מהשב"כ ב-30 השנים האחרונות, הרי שלכידתו או חיסולו של יחיא סינוואר היא רק עניין של זמן, לא סתם הוא קיבל במערכת הביטחון את הכינוי "המת המהלך".

הנהגת חמאס בחו"ל רצתה להימנע ממחלוקות פנימיות בעת הקשה הזו, בגלל הוטו שהטילו איראן ויחיא סינוואר על בחירתו לתפקיד של ח'אלד משעל, היא למעשה העבירה את מרכז קבלת ההחלטות לרצועת עזה, ליחיא סינוואר שהוא שמנהל את המלחמה ברצועת עזה נגד כוחות צה"ל, זה היה אקט סימלי כדי להעביר מסר לישראל ולארה"ב כי התנועה מאוחדת מאחורי יחיא סינוואר בכל הקשור להמשך הג'יהאד והשמדת ישראל וכי זוהי גם המדיניות העתידית של חמאס בשנים הקרובות.

עם זאת יש בחמאס ברצועת עזה גורמים שרואים במהלך הזה מלכודת ליחיא סינוואר, שאם הזרוע הצבאית של חמאס תוכרע במלחמה על ידי צה"ל ויוחלף השלטון ברצועה, האחריות תוטל עליו אישית כמי שהביא אסון גדול על תושבי הרצועה ועל התנועה כולה.

יחיא סינוואר יכול היה להתנגד לבחירתו לתפקיד ולסרב לקבל אותו, אבל המגלומניה שלו גברה על השיקולים האחרים, הוא יהיה מוגבל מאוד מבחינה פיזית וטכנית למלא את תפקיד ראש הלשכה המדינית בגלל שהוא מבוקש על ידי ישראל, לכן, כל המשא ומתן על עסקת החטופים והפסקת אש ייקח זמן ממושך באמצעות שליחים.

בינתיים צה"ל ימשיך לכתוש את הזרוע הצבאית של  חמאס ברצועת עזה ולפרק את התשתיות הצבאיות שלה.

גם יחיא סינוואר לקח הימור גדול, הוא מהמר על כל הקופה, הוא באמת סבור שבזכות קלף החטופים הישראלים שהוא מחזיק הוא יצליח להישאר בשלטון ולצאת כמנצח מהמערכה שהוא כפה על ישראל.

ניצחון שלו יהיה ניצחון של חמאס אשר יקרב את קיצה של הרש"פ ברחוב הפלסטיני ויהווה ניצחון של אסטרטגיית ההתנגדות.

הוא מצפה כעת שאיראן ושלוחותיה יכנסו למערכה רב זירתית עם ישראל ויחלצו אותו מהפלונטר, זהו הימור נוסף מצידו שעלל להיכשל, איראן איננה מראה סימני התלהבות מהאפשרות הזו.

ישראל נחושה להכריע את הזרוע הצבאית של חמאס, יש לה כבר הישגים צבאיים ניכרים ברצועה והיא מתקרבת אט אט למטרה הזו.

כישלון של יחיא סינוואר יהיה כישלון של חמאס ושל כל הפלסטינים שתומכים בו, גם כך, אש"פ איננו מתפקד כבר מאז שמחמוד עבאס נבחר לתפקיד יו"ר הרש"פ בשנת 2005, הוא ניטרל את כוחו של אש"פ והעביר את מרכז הכובד של ההחלטה הפלסטינית לרש"פ ולחבורה שבראשה הוא עומד.

תגובה רפה של איראן וחזבאללה על חיסולם של אסמעיל הניה ופואד שוכר תחליש גם את חמאס שנלחמת לבדה נגד צה"ל ברצועת עזה ללא סיוע ממשי מצד איראן והשלוחות שלה בתימן ובעיראק.

בחירת יחיא סינוואר לתפקיד ראש הלשכה המדינית של חמאס עשוייה להתברר כעוד טעות של חמאס, לחיסולו על ידי ישראל תהייה משמעות גדולה יותר והוא יהווה הלם גדול יותר לפלסטינים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי