כישלון פסגת דוחא יזרז התקפה של חזבאללה ואיראן על ישראל

במפגש הפסגה בדוחא הושגה התקדמות מסויימת בשיחות אך בירושלים מנמיכים ציפיות ואומרים כי הפערים עדיין גדולים. גורמים ביטחוניים בכירים בישראל מעריכים כי כישלון הפסגה יזרז את ההתקפה שמתכננות איראן וחזבאללה על ישראל וכי חזבאללה יהיה הראשון לתקוף את ישראל.

בדוחא בירת קטאר ימשכו היום בצהרים, לאחר תפילת יום השישי במסגדים, הדיונים בין משלחת ישראל למתווכות על עסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה.

גורמים מדיניים בירושלים, אומרים כי עצם העובדה שהמשלחות הסכימו להישאר יום נוסף בדוחא מעידה על התקדמות מסויימת בשיחות אך הפערים בעמדות בין ישראל לחמאס עדיין גדולים.

גורם אמריקני רשמי אמר כי השיחות אתמול היו "בונות", גורמים מצרים מסרו כי הפערים בין שני הצדדים עדיין גדולים.

הקטארים הגבירו את האבטחה על משלחת ישראל מחשש לאפשרות שאיראן תנסה לפגוע בבכירים הישראלים כדי לנקום את מותו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה.

בכיר חמאס ח'ליל אלחיה, סגנו של יחיא סינוואר נמצא בדוחא דרך קבע והוא מקבל עדכונים שוטפים מראש ממשלת קטאר על המשא ומתן.,

גורמים בחמאס אומרים כי הארגון מוכן לדון רק בלוחות הזמנים לביצוע ההסכמות שהושגו בתחילת חודש יולי האחרון וכי לא יסכים לשום שינוי, הם מאשימים את ראש הממשלה נתניהו כי הכניס תנאים חדשים להבנות שהושגו כדי למנוע השגת ישראל, גורמים מדיניים ביורשלים אומרים כי חמאס הגיש 29 השגות על ההבנות שהושגו.

חבר הלשכה המדינית של חמאס חוסאם בדראן אמר כי" חמאס מאמין שכל משא ומתן חייב להתבסס על תוכנית ברורה ליישום מה שסוכם קודם לכן. המכשול להגיע להפסקת אש בעזה הוא המשך ההתחמקות הישראלית. כל הסכם חייב להשיג הפסקת אש מקיפה, נסיגה מלאה מעזה, החזרת העקורים ושיקום, בנוסף לעסקת חילופי שבויים".

גורמים מדיניים בירושלים מנמיכים ציפיות מהפסגה בדוחא, להערכתם, ממשל ביידן עשוי להניח הצעות פשרה כדי שאפשר יהיה להמשיך בדיונים בשבוע הבא וכי אין זו "פסגת ההזדמנות האחרונה" כפי שתואר באמצעי התקשורת.

גם בחזבאללה ובאיראן עוקבים בעניין רב אחרי השיחות בדוחא, גורמים ביטחוניים בכירים בישראל מעריכים כי כישלון הפסגה יזרז את ההתקפה שמתכננות איראן וחזבאללה על ישראל וכי חזבאללה יהיה הראשון לתקוף את ישראל בטילים ובכטב"מים, לכן הכוננות הגבוהה בצה"ל תימשך בסוף השבוע.

האיראנים מקבלים אף הם עדכונים על השיחות בדחא מראש ממשלת קטאר, אבל ההערכה בארה"ב היא כי הם לא ויתרו על תגובת הנקם על חיסולו של אסמעיל הניה על אדמת איראן, הם יתנו לארגון חזבאללה לתקוף ראשון את ישראל וגם הם בעצמם יתקפו אך יעשו זאת באופן שיצמצם  את האפשרות למלחמה אזורית.

בעולם הערבי גוברים הלעג והבוז כלפי איראן וחזבאללה על ההימנעות עד כה מתגובה צבאית נגד ישראל על החיסולים בביירות ובטהרן וזה מגביר את הלחץ על חסן נצראללה ועלי ח'מינאי להגיב בהקדם.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי