קשיים גדולים להגיע להסכם עם חמאס על עסקת חטופים והפסקת אש

חמאס פירסם אמש הודעה רשמית שבה האשים את ראש הממשלה נתניהו כי הוא מציב תנאים חדשים כדי להכשיל את העסקה. בינתיים המגעים לעסקה נמשכים אך גורמים בכירים בירושלים מעריכים כי הסיכוי להשיג עסקה הוא נמוך.

על פי גורמים מדיניים בירושלים, מתרבים הקשיים במשא ומתן העקיף מול חמאס בניסיון להגיע לעסקת חטופים ולהפסקת אש ברצועת עזה.

על פי אותם גורמים, ראש הממשלה נתניהו הביע בשיחות סגורות עם שרים פסימיות לגבי האפשרות להשלים את העסקה עם חמאס ואמר כי "הסיכוי אינו גבוה".

ההערכה בירושלים היא כי לא ניתן יהיה להגיע להסכם עד סוף השבוע כפי שרוצה הנשיא ביידן, חמאס עדיין לא פוצץ את השיחות אך נראה כי הוא בכיוון הזה.

חמאס פירסם אמש הודעה רשמית ראשונה מאז הפסגה בבירת קטאר  שבה נאמר כי ראש הממשלה נתניהו "מציב תנאים חדשים כדי להכשיל את המשא ומתן".

עוד נאמר בהודעה של חמאס: "ההצעה החדשה נותנת מענה לתנאי נתניהו ומתיישבת איתם, בעיקר דחיית הפסקת האש לצמיתות והנסיגה המקיפה מרצועת עזה, והתעקשותו להמשיך בכיבוש נצרים, מעבר רפיח וציר פילדלפי. כמו כן, נקבעו תנאים חדשים בתיק חילופי האסירים, ונתניהו חזר בו מתנאים אחרים – וזה מונע את השלמת העסקה".

חמאס חזר והדגיש את מחוייבתו להסכמות שהושגו מה-2 ביולי וקרא למתווכות לגלות מחוייבות ולחייב את ישראל ליישם את מה שסוכם.

למרות זאת, הנשיא ביידן עדיין שומר על אופטימיות, הוא אמר אמש לכתבים כי לדעתו הפסקת אש בעזה "עדיין אפשרית וכי וושינגטון "לא מוותרת על מאמציה" בנושא.

בינתיים המגעים נמשכים,שר החוץ האמריקני בלינקן ייפגש היום עם ראש הממשלה נתניהו וינסה למצוא עמו פשרה על מנגנון הבידוק למניעת מעבר מחבלים חמושים מדרום הרצועה לצפונה, בקהיר ממשיכה משלחת ביטחונית ישראלית את המשא ומתן על מעבר רפיח ו"ציר פילדלפי".

ההערכה בירושלים היא כי ב-48 השעות הקרובות יתברר לאן פני הדברים, לא מן הנמנע שיחיא סינוואר ממתין להתלקחות אזורית ולכן הוא מושך זמן כדי לא להצטייר כמי שטירפד את ההגעה להסכם, בשורה התחתונה, לממשל ביידן אין שום מנוף לחץ על יחיא סינוואר ונראה שגם מצרים וקטאר אינן רוצות להתעמת עמו למרות ההצגות שהן עושות כלפי ארה"ב וישראל.

בתוך כך גוברת המתיחות בין ראש הממשלה נתניהו לבין שר הביטחון גלנט וחברי צוות המשא ומתן הישראלי, על פי גורמים בצוות המשא ומתן, שר הביטחון גלנט דרש שכל הדיונים יובאו גם לידי הקבינט הביטחוני המלא בטענה כי אם העסקה תיכשל גובר הסיכוי שישראל תיכנס למלחמה אזורית.

ראש הממשלה לא השיב עד כה לדרישת שר הביטחון.

ראשי צוות המשא ומתן הישראלי אמרו לנתניהו  כי אפשר לסגת מ"ציר פילדלפי" וכי צה"ל יוכל לחזור לשם בעת הצורך.

אולם, ראש הממשלה נתניהו לא זז מעמדתו כי חייבת להיות נוכחות פיזית של צה"ל ב"ציר פילדלפי".

המחלוקת הקשה בין ראש הממשלה לבין שר הביטחון וצוות המשא ומתן נודלפה לאמצעי התקשורת באופן שהביא את ראש הממשלה לפרסם הודעה מיוחדת.

מלשכת ראש הממשלה נמסר אמש: "ישנם מדליפים סדרתיים הפוגעים ביכולת לקדם עסקה. הם טעו אז והם טועים גם היום. ראש הממשלה עומד על כך שנישאר בציר פילדלפי כדי למנוע התחמשות מחודשת של גורמי הטרור. ראש הממשלה ימשיך לפעול לקדם עסקה שתמקסם את מספר החטופים החיים ושתאפשר את השגת כל יעדי המלחמה".

הערה: פורסם לאחרונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי