הכדור במגרש של חמאס לאחר שישראל הסכימה להצעת הגישור האמריקנית לעסקת החטופים

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן השיג את הסכמת ישראל למתווה הגישור האמריקני להעסקת החזרת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה. חמאס דוחה את ההצעה האמריקנית אך הממשל לא מוותר ומפעיל לחץ על המתווכות לשכנע את יחיא סינוואר לקבל אותה.

 שר החוץ האמריקני בלינקן יצא שבע רצון מפגישתו עם ראש הממשלה נתניהו לאחר שהצליח להשיג ממנו הסכמה למתווה הגישור האמריקני על עסקת החטופים והפסקת האש ברצועת עזה.

הוא ימשיך לקהיר ולדוחא  כדי לשכנע את המתווכות להפעיל לחץ על חמאס להסכים גם כן להצעת הפשרה האמריקנית, מצרים עדיין מתנגדת לנוכחות כוחות צה"ל ב"ציר פילדלפי" ועל פי גורמים אמריקנים שר החוץ בלינקן אופטימי כי יצליח לשכנע את המצרים לקבל גם כן את הצעת הפשרה האמריקנית.

הכדור עובר כעת למגרש של חמאס אך לארה"ב אין מנופים ללחץ על יחיא סינוואר, גם קטאר ומצרים אינן יכולות לכופף אותו, בכל מקרה הן ינסו להראות לממשל ביידן כי הן עושות מאמץ עילאי בנושא.

המטרה האמריקנית היא בראש ובראש למנוע התדרדרות למלחמה אזורית, אך אם יחיא סינוואר ידחה סופית את ההצעה האמריקנית, שוב עלול האזור להתלקח, איראן וחזבאללה בעמדת המתנה והן לא ויתרו על התקפת הנקם שהן מתכננות נגד ישראל בעקבות החיסולים בביירות ובטהראן.

להערכת גורמי ביטחון בישראל, הן מחכות לתשובה הסופית של חמאס ולכישלון העסקה המוצעת ואז יפעלו.

דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר אמרה אמש כי למרות המשבר, הגורמים הבכירים מישראל והמדינות המתווכות אמורים להתכנס עוד לפני סוף השבוע בקהיר.

"הנשיא ביידן מאוד מעורב ומנסה להשלים את זה", היא אמרה.

אין עדיין תאריך למפגש הפסגה המתוכנן בקהיר, ייתכן שהוא יתקיים ביום שישי, אין ודאות שחמאס יישלח נציג למפגש הזה.

ערוץ "אל-אקצא" של חמאס דיווח אמש פרטים על הצעת הגישור האמריקנית.

המתווה האמריקני לעסקה שהוצג ב־16 באוגוסט ואושר על ידי ראש הממשלה נתניהו כולל עסקת שחרור חטופים בשלושה שלבים, שמובילה לסיום המלחמה, הפסקת אש זמנית בשלב ראשון ודיונים עם מגבלת זמן בין שלב הראשון לשלב השני על הפסקת אש קבועה.

בשלב הראשון אמורים להשתחרר כ-30 חטופים תחת הקריטריון ההומניטרי – כלומר נשים, מבוגרים, חולים, פצועים וילדים, בשלב השני אמורים להשתחרר החטופים הגברים.

בשלב השלישי אמורים להחזיר גופות של חטופים ומחבלים פלסטינים. במהלך ההסכם, ישראל תיסוג באופן חלקי בלבד מ"ציר פילדלפי".

במסדרון נצרים ישראל דורשת להקים מנגנון בדיקה כדי שמחבלים חמושים לא יחזרו לצפון רצועת עזה.

ומהי עמדת החמאס?

 

בכיר חמאס טאהר א-נונו אמר אמש כי "הצהרות בלינקן הן הטיה לטובת ישראל ומתן כיסוי לפשעיה. לא נקבל הסכם שלא מבטיח הפסקת אש מקיפה".

חמאס ממשיך לטעון כי הוא מתנגד להצעות האמריקניות מכיוון שאינן מובילות להפסקת המלחמה והפסקת אש קבועה וכי הוא דבק בהסכמות שהושגו ב-2 ביולי.

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח אמש מפי מתווכים ממדינות ערב כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר מאמין שסבב השיחות האחרון הוא "בלוף", שנועד להעניק זמן נוסף לישראל לנהל את המלחמה.

על פי הדיווח, יחיא סינוואר מקווה להגביר את הלחץ על ישראל דרך הרחבת הסכסוך ,  כולל התקפות טרור מכיוון יהודה ושומרון.

לטענתם, בזמן שבבית הלבן משדרים אופטימיות לגבי הסיכויים להשגת הסכם לעסקת חטופים והפסקת אש, מעטים המתווכים שחושבים שיש סיכוי להסכם.

ליחיא סינוואר אין שום בעיה להמשיך במכונת הסחטנות שלו כדי לקפל את ישראל מעמדותיה ולהביך את ארה"ב והמתווכות שהשקיע מאמץ גדול בניסיון להוציא לפועל עסקת חטופים והפסקת אש ברצועה, החלום שלו נותר להביא למלחמה אזורית בהשתתפות איראן, חזבאללה ושאר השלוחות שלה, מבחינתו דחיית הצעת הגישור האמריקנית משרתת את המטרה הזו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי