מפגש הפסגה בקהיר בסימן שאלה גדול

פסימיות גדולה בירושלים לגבי האפשרות לכינוס מפגש פסגה בקהיר ביום שישי בעניין עסקת החטופים והפסקת אש ברצועת עזה. פרטי המתווה האמריקני הועברו לחמאס אך ההערכה בירושלים היא כי יחיא סינוואר ידחה אותו וכי הוא מעוניין בהסלמה אזורית.

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן סיים אמש את ביקורו במזרח התיכון וטס חזרה לארה"ב מבלי להשיג פריצת דרך במשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס.

האופטימיות שיצר ממשל ביידן בתחילת השבוע התפוגגה לחלוטין, נראה כי לא יושג שום הסכם עד סוף השבוע כפי דרש הנשיא ביידן.

הממשל האמריקני הצליח בינתיים בדבר אחד והוא להרוויח זמן ולדחות לפי שעה את התקפת הנקם של חזבאללה ואיראן על ישראל למועד בלתי ידוע.

המתווכות הודיעו לארה"ב כי העבירו את פרטי המתווה האמריקני לחמאס, עכשיו ממתינים לתגובת חמאס,גורמים מדינים בכירים בירושלים מעריכים כי יחיא סינוואר ידחה את המתווה האמריקני,עד כה מתח חמאס ביקורת קשה על ההסכם אך לא הודיע רשמית כי הוא דוחה אותו או לא יגיע למפגש הפסגה המתוכנן בקהיר.

סימן שאלה גדול מרחף באוויר אם ממשל ביידן יצליח להביא לכינוס מפגש פסגה בקהיר ביום ישישי הקרוב.

גורמים בכירים בירושלים אומרים כי יחיא סינוואר מטרפד את העסקה וכי הוא מעוניין בהסלמה אזורית שתפחית את הלחץ הצבאי הישראלי ברצועה על חמאס ותאלץ את ישראל להיכנע לכל דרישותיו.

ביקורו של שר החוץ בלינקן באזור חידד עוד יותר את המחלוקות בין ישראל לחמאס על העסקה.

בכירים בחמאס מאשימים את ארה"ב כי היא שינתה את המתווה של העסקה שאליו הסכים חמאס וכי המתווה החדש שהוצע לחמאס שונה מהמתווה שהוצג ב-2 ביולי.

הם האשימו את ראש הממשלה נתניהו בהכשלת ההגעה להסכם על שחרורו החטופים והפסקת אש.

סלע המחלוקת העיקרי נותר נוכחות צה"ל ב"ציר פילדלפי", ישראל מוכנה להתגמש ולצמצם את היקף הכוחות שיישארו בציר אך חמאס דורש נסיגה מלאה ממנו.

שר החוץ בלינקן נפגש אתמול במצרים עם הנשיא א-סיסי ודן עמו  בעניין "ציר פילדלפי" אך לא ידוע מה היו תוצאות הפגישה, לפניה הודיעו המצרים כי הם מתנגדים בתוקף לנוכחות של צה"ל במעבר רפיח וב"ציר פילדלפי".

שר החוץ בלינקן אמר אמש לפני המראתו חזרה לארה"ב כי ניסה בשיחותיו בקטאר לקדם לחץ על חמאס להגיע לשולחן המשא ומתן ולדון בהצעת הגישור האמריקנית וכי ארה"ב תעשה הכל בימים הקרובים כדי להביא את חמאס להסכמה ולהשלמת העסקה.

הוא הדגיש כי "ארה"ב הבהירה זמן רב כי היא לא תומכת בכיבוש ארוך טווח של עזה מצד ישראל".

המשימה העיקרית של ממשל ביידן כרגע היא להביא את חמאס לשולחן המשא ומתן בקהיר ביום שישי הקרוב אך ההערכה בישראל היא כי הסיכוי לכך קלוש.

גורם ישראלי בכיר אמר אמש כי בכל פעם שישראל מגמישה עמדות חמאס מנסה לסחוט ויתורים נוספים וכי יחיא סינוואר הגיע לרגע האמת.

שר החוץ בלינקן אמר במסיבת עיתונאים שלשום כי ראש הממשלה נתניהו קיבל את המתווה האמריקני במלואו ונתניהו לא הכחיש את דבריו, אך נראה כי הדרך להסכם, אם בכלל, רחוקה מאוד.

כישלון המגעים לעסקה שוב מגביר את סכנת ההדרדרות לעימות אזורי נרחב, איראן וחזבאללה עדיין נחושות לנקום בישראל על החיסולים בביירות ובטהרן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי