יחיא סינוואר דורש שבכל עסקה הוא יקבל ערבות כי  הוא לא יחוסל ע"י ישראל

על פי גורמים בכירים במצרים, יחיא סינוואר דורש כי כחלק מעסקת החטופים ישראל תתחייב כי היא לא תחסל אותו. במסגרת דיונים שהתקיימו באחרונה בצמרת המדינית נשקלה אפשרות של הגליית האחים יחיא ומוחמד סינוואר לחו"ל בתמורה להחזרת כל החטופים ופירוז הרצועה.

מקורות בכירים במצרים מסרו לגורמים אמריקנים כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר דורש במסגרת המשא ומתן על העסקה לשחרור חטופים כי יקבל ערבויות בינלאומיות וישראל תתחייב שלא לחסל אותו מהרגע שהעסקה יוצאת אל הפועל.

כזכור, יחיא סינוואר התגאה בעבר שאיננו חושש למות ולהפוך ל"שהיד" וכי הוא מעדיף למות בהפצצה של מטוס ישראלי ולא כתוצאה ממחלת הקורונה.

אבל נראה כי להצהרה הזו אין ממש כיסוי, הוא מאוד רוצה להישאר בחיים וגם להמשיך לעמוד בראש פירמידת השלטון ברצועת עזה, לשם הוא חותר והוא בטוח שהוא ישיג זאת באמצעות קלף החטופים הישראלים שהוא מחזיק.

לישראל אין שום כוונה לוותר על חיסולו,ישראל חיסלה כבר את מרבית הצמרת הצבאית של חמאס ובראשה מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית ומרוואן עיסא רמטכ"ל חמאס.

בדרג המדיני והביטחוני בישראל התנהלו בחודשים האחרונים דיונים על אפשרות הסכמה ישראלית להגלייה של הצמרת הצבאית של חמאס ברצועת עזה לחו"ל  כדי להביא להפסקת הלחימה, החזרתם של כל החטופים, התפרקות הזרוע הצבאית מנשקה והימנעות מקורבנות נוספים.

מדובר באפשרות תיאורטית בלבד של הגלייה של יחיא סינוואר ושל אחיו מוחמד סינוואר שירש את תפקידו של מוחמד דף כראש הזרוע הצבאית של חמאס.

כרגע אין שום הצעה כזו על הפרק, להיפך, ההנהגה הצבאית של חמאס מקשיחה עמדות וטוענת כי היא עומדת להביס את כוחות צה"ל ברצועת עזה ואף מציבה תנאים קשים לישראל לגבי עסקה נוספת לשחרור החטופים.

גורם ביטחוני בכיר אומר כי הגליית האחים יחיא ומוחמד סינוואר לחו"ל איננה עומדת בסתירה ליעדים שקבע קבינט המלחמה, אם הצעה כזו תעמוד באיזשהו שלב על הפרק יש כמה מדינות בעולם שמוכנות לקלוט אותם, כמו קטאר, טורקיה ולבנון.

בחמאס דוחים את האפשרות הזו על הסף ואומרים כי היא חלק מהלוחמה הפסיכולוגית נגד התנועה.

גורמים בחמאס טוענים כי ההנהגה הצבאית מתכוונת להישאר ברצועת עזה ולנהל את המלחמה נגד כוחות צה"ל ולהביס אותם.

בכל מקרה, ההצעה התיאורתית הזו היא גרועה ביותר והדיון בה הוא מיותר, היא מהווה מתן פרס לטרור.

ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט הודיעו כבר כמה פעמים כי בפני ההנהגה הצבאית של חמאס יש שתי אפשרויות: להיכנע או למות.

הדרג המדיני והצבאי צריך להבהיר לעולם כי אין כל שינוי בעמדת ישראל וכי בפני צמרת חמאס עומדת האפשרות של כניעה או מוות בלבד וכי יחיא סינוואר ואחיו מוחמד לא יקבלו שום חסינות.

גורמים בחמאס אומרים כי יחיא סינוואר הוא מנהיגה הבכיר של תנועת חמאס והוא לעולם לא יסכים לאפשרות של הגלייה מהרצועה שפירושה כניעה מוחלטת לישראל והשפלה לחמאס ולהנהגתה.

הרעיון להגליית האחים יחיא ומוחמד סינוואר מרצועת עזה לחו"ל נובע מתקדים היסטורי, הגלייתו של יאסר ערפאת וצמרת אש"פ ב-1982 מלבנון לתוניסיה.

אולם, אי  חיסולו של יאסר ערפאת אז התברר כטעות היסטורית כיוון שישראל קיבלה אותו בחזרה ב-1993 במסגרת הסכם אוסלו, דבר שאיפשר לו לפתוח כמה שנים אחר כך באינתיפאדה מזויינת נגד ישראל בשנת 2000 שגבתה קורבנות רבים.

לכן, השאיפה הישראלית חייבת להיות חיסולם הפיזי של האחים יחיא סינוואר ומוחמד סינוואר, לא מעצרם ולא העמדתם לדין, הם אחראים למותם של מאות ישראלים ועשרות אלפי פלסטינים ודינם הוא מוות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי