ממשל ביידן מתעקש להמשיך את המשא ומתן על עסקת החטופים והפסקת האש ברצועה

המשא ומתן בין ישראל למתווכות יימשך בקהיר בימים הקרובים בדרג של צוותי עבודה ללא מעורבות של חמאס במטרה לצמצם פערים. גורמים מדינים בכירים בירושלים אומרים כי למרות האסטרטגיה האמריקנית החדשה, הסיכוי לעסקה נמוך מכיוון שיחיא סינוואר רוצה מלחמה אזורית.

 צוותי העבודה הישראליים של המוסד,שב"כ וצה"ל חזרו אמש לישראל ממצרים להתייעצויות וישובו לקהיר במהלך הימים הקרובים להמשך הדיונים עם המתווכות בדרג של צוותי עבודה בניסיון לצמצם פערים כדי להגיע בהמשך להסכם על שחרור חטופים והפסקת אש.

מדובר באסטרטגיה חדשה של ממשל ביידן שאותה מוביל וויליאם ברנס, ראש ה-CIA בניסיון לפרוץ את המבוי הסתום.

על פי גורמים מדיניים בירושלים, הוחלט להשאיר את הסוגיות הקשות והבלתי פתורות של "ציר פילדלפי" ומסדרון נצרים בצד לפי שעה ולנסות ולקדם היבטים אחרים של העסקה כמו מנגנון היישום של העסקה ומספר החטופים ומספר המחבלים שישוחררו אם העסקה תצא אל הפועל.

הצדדים ישובו לדון בסוגיות "ציר פילדלפי" ומסדרון נצרים רק ברגע האחרון לאחר שיושלם הדיון בשאר הסוגיות של העסקה.

חשוב לציין שחמאס אינו שותף לדיונים האלה וכל הסכמה שתושג היא בין ישראל למתווכות קטאר ומצרים ולא על דעת חמאס.

הבית הלבן התייחס אמש למגעים על העסקה לשחרור החטופים, ומסר כי צוותי המשא ומתן נפגשים כעת בקהיר לשיחות על הפסקת האש בעזה. "ארה"ב מצפה שהשיחות בדרגי עבודה יימשכו לפחות בימים הקרובים. אנחנו לא רוצים לראות מלחמה כוללת, ועושים הכול כדי למנוע זאת".

דובר הבית הלבן ג'ון קירבי אמר כי הנושאים שנידונים בקהיר מגיעים לרמת פירוט גדולה מבעבר ואחד הנושאים הינו "חילופי חטופים ואסירים".

הוא הדגיש כי למתקפת צה"ל על חזבאללה בלבנון לא הייתה השפעה על השיחות בקהיר.

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי ממשל ביידן איננו מרפה ומנסה להגיע לעסקה למרות המחלוקות הקשות בין ישראל לחמאס וכי הסיכוי לעסקה הינו נמוך.

לדבריהם, יחיא סינוואר ממתין למלחמה אזורית שתפרוץ במזרח התיכון  ואיננו מעוניין בעסקה, בינתיים הוא ממשיך לנסות ולסחוט את ישראל, בשיטת הסלאמי, לויתורים נוספים.

המבוי הסתום במשא ומתן משרת את יחיא סינוואר, מכיוון שלממשל ביידן אין מנוף לחץ על סינוואר ולכן הלחץ להתגמש מופנה כלפי ישראל.

גורם ביטחוני בכיר אומר כי ישראל חייבת להכניס כוחות צבא נוספים לרצועת עזה כדי להגביר את הלחץ הצבאי באופן משמעותי על חמאס. רק זה יכול, להערכתו, להביא להתקדמות במשא ומתן על העסקה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי