מה יהיה אופיה של תגובת הנקם של איראן על חיסול אסמעיל הניה?

הרמטכל האיראני מוחמד באקרי אומר כי תגובת ארצו על חיסול מנהיג חמאס אסמעיל הניה היא "ודאית" והיא תהייה "נפרדת ועצמאית" מהתגובה של ציר ההתנגדות. אולם, לא מן הנמנע שאיראן תתקוף מטרות באייזרביג'אן או בכורדיסטאן בטענה כי הן מהוות בסיסים של המוסד הישראלי כדי להימנע מעימות צבאי עם ישראל והתדרדרות למלחמה אזורית.

ארה"ב החליטה להשאיר בינתיים את כל כוחות הצבא שהביאה לאזור להגן על המרחב האווירי של ישראל עד שתתברר תמונת המצב המלאה בקשר לכוונותיה של איראן לתקוף את ישראל.

 

לאחר שישראל סיכלה בתחילת השבוע את ההתקפה שתכנן חזבאללה על אזורי הצפון והמרכז בתגובה על חיסול רמטכ"ל הארגון פואד שוכר,פחתה במקצת סכנה התלקחות מלחמה אזורית במזרח התיכון, אבל ממשל ביידן לא לוקח סיכונים וממתין לתגובת הנקם של איראן.

 

הרמטכל האיראני מוחמד באקרי אמר ב-25 באוגוסט כי תגובת ארצו על חיסול מנהיג חמאס אסמעיל הניה היא "ודאית" והיא תהייה "נפרדת ועצמאית" מהתגובה של ציר ההתנגדות.

 

הוא הוסיף כי "איראן לא תיפול בפח של משחקי התקשורת וההסתה של האויב והיא תחליט בעצמה באיזו דרך לנקום".

 

בעוד שדובר הפנטגון הודיע רשמית כי האיום של איראן לתקוף את ישראל עדיין בתוקף, נמשכת ההתלבטות בצמרת האיראנית על אופי התגובה הצבאית נגד ישראל.

 

ההנחיה של המנהיג העליון עלי ח'מינאי היא לגבש דרך פעולה שתשיג את הנקמה מבלי לגרור את איראן למלחמה אזורית או שתסכן את תעשיית הנפט ומתקני הגרעין שלה.

 

ברקע הדברים הצעתו של נשיא איראן החדש מסעוד פזשכיאן לתקוף מתקנים של המוסד הישראלי, שלטענתו אחראי לחיסולו של אסמעיל הנייה, שנמצאים באייזרביג'אן או במחוז כורדיסטאן  בעיראק.

 

איראן כבר תקפה בעבר וילה באזור כורדיסטאן בטענה שהיא משמשת כבסיס של המוסד הישראלי שמכווין פעולות ריגול בתוך איראן.

 

מאוד ייתכן שאיראן תתקוף את ישראל באופן דומה להתקפה הקודמת ב-14 באפריל באמצעות שיגור מאות טילים בליסטיים וכטב"מים לעבר שטח ישראל, לכן גם הצי האמריקני נשאר באזור.

 

אולם, ייתכן גם שאיראן תפתיע ותפגע במוסדות יהודיים וישראלים בחו"ל כחלק מהנקמה.

 

קיימת גם אפשרות שהיא תתקוף מטרות באייזרביג'אן ובכורדיסטאן בטענה כי אלה הן בסיסים של המוסד הישראלי שמשם יצאה ההתקפה שהביאה לחיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה בעת ששהה בטהראן.

 

העיתון "ראי אליום" פירסם ב-26 באוגוסט ידיעה על האופן שבו חוסל מנהיג חמאס אסמעיל הניה בעת ששהה בבית ההארחה של "משמרות המהפכה" בטהראן.

 

בידיעה שהיא ממקורות איראנים נטען כי החקירה של איראן בנסיבות חיסולו של אסמעיל הניה הסתיימה והעלתה כי החיסול התבצע באמצעות טיל מדוייק ומתוחכם שששוגר מהאוויר ופגע בחדר השינה שבו לן אסמעיל הניה.

 

עוד נטען כי החיסול התבצע לאחר מעקב אחרי הטלפון הנייד של ווסים אבו שעבאן, מאבטחו  האישי של אסמעיל הניה, שלן עמו באותו החדר.

 

הדיווח מעלה את האפשרות כי הטיל שוגר ממדינת אייזרביג'אן ממרחק של כ-250 ק"מ.

 

אפשרות נוספת שמעלה העיתון היא כי הטיל נורה מאזור ארביל שבכורדיסטאן העיראקית.

 

הדיווח הזה  עומד בסתירה לדיווחים בעולם, בתקשורת האמריקנית והבריטית, כי חיסולו של אסמעיל הניה התבצע באמצעות מטען חבלה שהונח בחדרו על ידי שני קצינים של "משמרות המהפכה" שגוייסו ע"י המוסד הישראלי והופעל בשלט רחוק.

 

לא מן הנמנע כי הדיווח הזה נועד להכשיר את דעת הקהל העולמית לקראת האפשרות של תקיפה איראנית של מטרות באייזרביג'אן או בכורדיסטאן בטענה כי מדובר בבסיסים של המוסד הישראלי שמהם הוכוון חיסולו של אסמעיל הניה.

 

באמצעות מהלך כזה, איראן "תנקום" כביכול את מותו של אסמעיל הניה מבלי שהפעולה הצבאית שלה תביא לעימות צבאי עם ישראל והתדרדרות למלחמה אזורית.

 

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי