מדוע מתעכבת תגובת הנקם האיראנית על חיסול מנהיג חמאס אסמעיל הניה?

גורמי מודיעין במערב מעריכים כי תגובת הנקם של איראן על חיסול מנהיג חמאס אסמעיל הניה מתקרבת אך היא תהייה מדודה כדי שלא להביא למלחמה אזורית. להערכתם, התגובה מתעכבת בגלל מכלול שיקולים של המנהיג העליון עלי ח'מנאי שאיננו רוצה לקבל החלטה מוטעית שתסבך את איראן.

איראן מאותתת כי בכוונתה להגיב בקרוב נגד ישראל על חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה על אדמתה, גם החות'ים בתימן מבהירים כי הם מתכוננים היטב להגיב על תקיפת נמל חודיידה על ידי ישראל.

העיתון "ניו-יורק טיימס" פירסם אמש דיווח כי על-פי הערכות המומחים, אירן מחפשת דרך להגיב בצורה מתונה לחיסולו של איסמאעיל הנייה על אדמת טהראן, כדי לשמור על הרתעה מבלי להסתכן במלחמה כוללת.


עוד דיווח העיתון, כי בשבועות שבהם ישראל המתינה לתגובת חיזבאללה, שר הביטחון יואב גלנט שוחח עשר פעמים עם עמיתו האמריקני לויד אוסטין, שהפציר בו לנהוג באיפוק בתגובה לכל מתקפה שאירן או חיזבאללה יבצעו.

 

חודש ימים חלף מאז חוסל מנהיג חמאס אסמעיל הניה בטהראן ונשאלת השאלה מדוע מתעכבת תגובת הנקם האיראנית נגד ישראל למרות שההנהגה האיראנית הבטיחה תגובה קשה על החיסול, גורמי מודיעין במערב טוענים כי יש לכך כמה הסברים.

 

א.ההמתנה מורטת העצבים בישראל להתקפה האיראנית היא חלק מהעונש של איראן ומלחמה פסיכולוגית שהיא נוקטת כדי לגרום לתחושה של חוסר ביטחון וחוסר ודאות בקרב התושבים בישראל.

 

ב.איראן יודעת שיש לישראל מערכת הגנה אווירית חזקה וכי כוחות הקואליציה הבינלאומית יסייעו לה ביירוט טילים וכטב"מים, לכן הפגיעה בישראל איננה מובטחת, כפי שקרה בתקיפה הקודמת שעשתה איראן נגד ישראל ב-14 באפריל שבה היא שיגרה יותר מ-300 טילים וכטב"מים לעבר ישראל.

 

ג. איראן ממתינה לתוצאות המשא ומתן על עסקת החטופים והפסקת האש ברצועת עזה כדי שלא תואשם כי התקפה איראנית על ישראל היא שהכשילה את המשא ומתן.

 

ד. חשש מתגובה ישראלית חזקה שתביא לפגיעה חזקה של ישראל בתעשיית הנפט של איראן ובמתקני הגרעין שלה, התקיפה הישראלית על נמל חודיידה בתימן הוכיחה לאיראנים כי לחיל האויר הישראלי יש יכולות תקיפה מרשימות, גם למרחק רב מישראל, והאיראניים יודעים כי מתקני תעשייית הנפט שלהם הם בגדר "בטן רכה" שבה ישראל יכולה לפגוע ולגרום לאיראן נזק כלכלי כבד.

 

איראן גם חוששת מחיסולים אפשריים של המוסד הישראלי בקרב בכירי המשטר ו"משמרות המהפכה", חיסולו של אסמעיל הניה הוכיח את היכולות של המוסד הישראלי לבצע חיסולים על אדמת איראן ולפרוץ את מעגל האבטחה ההדוק של "משמרות המהפכה" על סמך מודיעין מדוייק מאוד.

 

בניגוד לישראל, לאיראנים אין יכולות מודיעיניות ומבצעיות לבצע חיסול של אישיות ישראלית בתוך שטח ישראל כתגובה על חיסול איסמעיל הניה.

 

ה. לאיראן יש מערכת מרשימה  של טילים וכטב"מים אבל היא מעריכה שיהיה לה קשה, בגלל המרחק הרב מישראל, לפגוע במדוייק במטרות צבאיות מבלי לפגוע באזרחים והיא מבינה שישראל לא תבליג על פגיעה באזרחים והיא תגיב בעוצמה ובדיוק רב על תקיפה כזו.

 

היא איננה מעוניינת כעת בהתדרדרות למלחמה אזורית ורוצה לשמור מכל משמר על תעשיית הנפט שלה ובמיוחד על פרוייקט הגרעין.

 

בשורה התחתונה, ההנהגה האיראנית איננה רוצה לאבד את השליטה על גובה הלהבות של ההסלמה מול ישראל, היא מחפשת תגובה מאופקת, נשיא איראן החדש מסעוד פזשכיאן לוחץ על המנהיג העליון להגיב באופן מדוד מכיוון שהוא רוצה להביא לשיפור המצב הכלכלי ברפובליקה האסלאמית והידוק הקשרים הבינלאומיים, וגם להפחית את המתיחות החברתית והשנאה למשטר.

 

ההנהגה האיראנית לוקחת בחשבון את כל השיקולים האלה והיא מבינה היטב את מורכבות המצב, כל טעות באופן התגובה נגד ישראל עלולה לחזור אליה כבומרנג, המנהיג העליון עלי ח'מינאי אינו רוצה לקבל החלטה מוטעית.

 

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי