יחיא סינוואר אינו רוצה כרגע עסקת חטופים וממתין לפרוץ מלחמה אזורית

על פי גורמי ביטחון בכירים, יחיא סינוואר אינו מעוניין כרגע בעסקת חטופים והוא ממתין לפרוץ מלחמה אזורית שתסיר את הלחץ הצבאי מעל חמאס ברצועת עזה. המשימה הראשונה של יחיא סינוואר היא לשרוד, לקבל חסינות מישראל ולהמשיך לשלוט ברצועת עזה ישירות או בעקיפין.

 המגעים על עסקת החטופים והפסקת האש ברצועת עזה נקלעו למבוי סתום, ישראל אינה מוכנה לסגת מ"ציר פילדלפי" וממסדרון נצרים במסגרת השלב הראשון של העסקה וחמאס איננו מוכן לוותר על הדרישה לנסיגה מוחלטת של צה"ל מהרצועה כתנאי לביצוע העסקה.

בחירתו באחרונה של יחיא סינוואר לראש הלשכה המדינית, במקום אסמעיל הניה שחוסל בטהראן, חיזקה את מעמדו בתנועה והפכה אותו לבעל הבית היחיד שעל פיו יישק דבר.

למרות חיסול מרבית הצמרת הצבאית של חמאס הרצועה על ידי צה"ל ופירוק  24 גדודים של חמאס, יחיא סינוואר עדיין מעריך שהוא מחזיק בידיו את מנוף הלחץ העיקרי על ישראל והוא 107 חטופים ישראלים.

על פי גורמים ביטחוניים, יחיא סינוואר מעריך כי הוא יכול להמשיך במלחמת גרילה נגד כוחות צה"ל ברצועה עוד זמן רב, רק מחצית מכוחה של הזרוע הצבאית הושמד על ידי צה"ל, בשטח יש עדיין כ-15 אלף מחבלים חמושים ועוד מאות ק"מ של מנהרות שצה"ל לא חשף, חמאס מנסה לייצר רקטות ופצצות מרגמה באמצעות מחרטות שהוא הכניס למנהרות, מגייס צעירים עזתיים לשורותיו ומנסה להקים מחדש את המסגרות הצבאיות שפורקו על ידי צה"ל.

מי שעוסק בפעילות הזו הינו מוחמד סינואר, אחיו של יחיא סינוואר שירש את מוחמד דף בתפקיד ראש הזרוע הצבאית של חמאס.

על פי גורמים ביטחוניים,למרות המצוד ההדוק שמנהלים אחריו השב"כ וצה"ל, יחיא סינוואר מצליח לקיים קשר, באמצעים שונים, עם ההנהגה של חמאס בחו"ל ועם "משמרות המהפכה" האיראניים וחזבאללה בלבנון כדי לתאם עמדות.

הוא עדיין מעריך בסבירות גבוהה שהאזור הוא בדרך לעימות צבאי רב זירתי,לכן הוא ממתין בסבלנות לרגע שזה יקרה, את המשא ומתן העקיף עם ישראל הוא מנהל במטרה לשחוק את עמדותיה בשיטת הסלאמי ולשפר את עמדותיו לרגע שבו הוא כן ירצה להגיע לעסקה.

יחיא סינוואר משתמש בשיטות שונות של לוחמה פסיכולוגית נגד ישראל כדי להעמיק את השסע הפנימי ולהגביר את הלחץ בתוך ישראל על ראש הממשלה נתניהו לעצור את המלחמה.

על פי גורמים מדיניים בירושלים, יחיא סינוואר דורש לקבל מישראל חסינות כי לא יחוסל ודוחה על הסף את הרעיון כי הוא יגורש לחו"ל, הוא בטוח שהוא "על הסוס" ובסופו של דבר ישראל תיכנע לדרישותיו בעקבות הלחץ הבינלאומי והלחץ הפנימי של הרחוב הישראלי.

סינוואר לא מתכוון לוותר על שלטון חמאס ברצועה, כרגע הוא שולט בשטח מבחינה צבאית, באזורים שבהם אין נוכחות של כוחות צה"ל, חמאס הוא  שמחלק את הסיוע ההומניטרי לאוכלוסיה ושולט במערכת האזרחית, במשרדי הממשלה ובמערכת המוניציפלית.

כרגע אין שום תוכנית מדינית ברת ביצוע לשאלה מי ישלוט ברצועה ביום שאחרי המלחמה, יחיא סינוואר לוקח בחשבון את האפשרות שגם הקהילה הבינלאומית תצטרף לעמדה הישראלית המתנגדת להמשך שלטון חמאס והוא נערך לאפשרות שחמאס תמשיך לשלוט ברצועה מאחורי הקלעים כשבחזית עומדת הרש"פ או גוף פלסטיני מקומי.

להערכתו, הכוח של הזרוע הצבאית של חמאס הוא שיקבע את העובדות בשטח, הכוח הזה איננו עומד להיעלם בתקופה הקרובה.

בשורה התחתונה, יחיא סינוואר רוצה הפסקה מוחלטת של המלחמה, נסיגה מלאה של כוחות צה"ל מהרצועה ,הישרדות אישית והמשך שלטונו ברצועה.

ההערכה של גורמי הביטחון בישראל היא כי הוא לעולם לא יחזיר את כל החטופים ותמיד ישמור לצידו כמה חטופים כ"תעודת ביטוח" ולהמשך סחיטת ויתורים מישראל בנושא רצועת עזה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי