מדינות ערב דורשות ממחמוד עבאס לאחד את תנועת פת"ח לקראת היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה

יו"ר הרש"פ בוחן כעת את האפשרות להתפייס עם יריביו הפוליטיים הותיקים בתנועת פת"ח ולאחד אותה לקראת היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה. ירדן דורשת ממנו גם לפרק את הממשלה הנוכחית ולהקים ממשלה חדשה שמקובלת על הקהילה הבינלאומית.

גורמים ברש"פ מדווחים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בוחן בימים אלו דרכים לאחד מחדש את תנועת פת"ח המפוצלת והמפולגת לקראת היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה מתוך הנחת עבודה שבסופו של דבר לרש"פ יהיה חלק בשלטון ברצועה למרות שראש הממשלה נתניהו מתנגד לכך כרגע.

מאחורי הקלעים פועלות ירדן, מצרים ואיחוד האמירויות שמאיצות במחמוד עבאס לקדם את הפיוס הפנימי בתנועת פת"ח בהקדם, דבר שיחזק להערכתן את מעמדה של הרש"פ ברחוב הפלסטיני ובקרב הקהילה הבינלאומית.

יו"ר הרש"פ נדרש להתפייס עם אויביו הפוליטיים המרים מוחמד דחלאן ונאצר אלקידווה, שר החוץ לשעבר ואחיינו של יאסר ערפאת, אשר גורשו מתנועת פת"ח ולהחזירם לחיק התנועה.

כמו כן הוא נדרש לקרב אליו מחדש דמויות בכירות בתנועת פת"ח כמו תוופיק טיראווי, ג'בריל רג'וב, מחמוד אלעאלול ואחרים.

גורמים בתנועת פת"ח מסרו כי במסגרת קרב הירושה בצמרת פת"ח, הצליחו חוסיין א-שיח', מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ ומאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי, לשכנע את יו"ר הרש"פ להרחיק דמויות מפתח בהנהגת פת"ח בטענה כי הם חותרים נגד הנהגתו ובכך הפכו להיות המקורבים אליו ביותר.

הסכסוכים הפנימיים בצמרת פת"ח החלישו מאוד את  התנועה וגרמו להתחזקותה של תנועת חמאס, טוען גורם בכיר בפת"ח, לכן מחמוד עבאס חייב ללכת למהלך של פיוס פנימי שיחזק את תנועת פת"ח ואת הרש"פ.

העיתון "ראי אליום" דיווח ב-3 בספטמבר כי ירדן ומצרים דורשות מיו"ר הרש"פ לפזר את הממשלה הנוכחית בראשותו של ד"ר מוחמד מוצטפא ולהקים ממשלה חדשה מכיוון שהממשלה הזו איננה מקובלת על הקהילה הבינלאומית, דבר שיסייע לרש"פ לקבל סיוע כספי ממדינות אירופה ומממשל ביידן.

ראש הממשלה הפלסטיני הנוכחי מוחמד מוצטפא הינו עושה דברו של יו"ר הרש"פ ומעל ראשו מרחפת עננה כבדה של חשדות במעשי שחיתות, הוא איננו מקובל על הממשל האמריקני ועל מדינות ערב, מינויו לתפקיד עומד בניגוד לסיכומים שהיו בין ממשל ביידן למחמוד עבאס על הקמת ממשלה חדשה שתילחם בטרור ובתופעת שחיתות והנפוטיזם במנגנוני הרש"פ ותפסיק אותה.

לכן מדינות רבות ובראשן ארה"ב מסרבות להעביר כספים לרש"פ.

יו"ר הרש"פ יתקשה לפעול בזירה המדינית עם ממשלה שאיננה מקובלת על הקהילה הבינלאומית.

ירדן מבקשת גם ממחמוד עבאס להכריע בנושא קרב הירושה בצמרת פת"ח, למנות לו סגן או להקים מנגנון לבחירת היורש ברגע שהוא יירד מהבמה הפוליטית כדי שלא יווצר וואקום מנהיגותי ברש"פ.

מחמוד עבאס  טוען כי למרות שהוא בן 88 הוא יכול להמשיך בתפקידו עוד כמה שנים וכי צעד כזה עלול להסלים את קרב הירושה ברש"פ.

על פי גורמים בתנועת פת"ח, יו"ר הרש"פ החל כבר בגישושים ראשוניים להתפייסות על מוחמד דחלאן שהינו יריבו הפוליטי הראשי שאותו הוא גירש מתנועת פת"ח בשנת 2011 ואף האשים אותו בסיוע ל"חיסולו" של יאסר ערפאת, מוחמד דחלאן משמש כעת כיועצו של השיח' מוחמד בן זאיד, נשיא איחוד האמירויות.

אם המהלך הזה יצליח, סביר להניח שמחמוד עבאס ישיג פריצת דרך בתהליך הפיוס, אבל למוחמד דחלאן יש תנאים קשים ומשבר האמון בינו לבין מחמוד עבאס הוא גדול מאוד, ההערכה בתנועת פת"ח היא כי הסיכויים לפיוס כזה הם קלושים כרגע.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי