האם ישראל בדרך להקמת ממשל צבאי ברצועת עזה?

ראש הממשלה הורה לצמרת צה"ל להתכונן לכך שחלוקת הסיוע ההמניטרי ברצועת עזה תתבצע על ידי חיילי צה"ל ולא על ידי חמאס והארגונים הבינלאומיים. גורמים מדיניים מעריכים כי מדובר בשלב ראשון להקמת ממשל צבאי זמני ברצועת עזה.

על פי גורמים מדיניים בכירים, ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לראשי הצבא להכין את חיילי צה"ל לחלק את הסיוע ההומניטרי לתושבי רצועת עזה במקום הגופים הבינלאומיים.

אולם, ראשי הצבא מתנגדים להנחיית ראש הממשלה.

גורמים ביטחוניים מסרו כי הם מנמקים את ההתנגדות בכך שמהלך כזה יסכן את חייהם של חיילי צה"ל וגם יגדיל את הוצאות הביטחון.

גורמים מדיניים מעריכים כי בסופו של דבר, הנושא יאושר בקבינט הביטחוני והצבא יהיה חייב למלא אחרי הוראות הדרג המדיני.

בינתיים, הרמטכ"ל הרצי הלוי, מינה, באישור שר הביטחון, את אלוף משנה אלעד גורן לתפקיד ראש המאמץ ההומניטרי-אזרחי ברצועת עזה.

גורמים מדיניים מעריכים כי ישראל נערכת להקמת ממשל צבאי זמני ברצועת עזה שיוקם בקרוב.

חלוקת הסיוע ההומניטרי הנעשית כיום מנוגדת לאינטרסים של מדינת ישראל ומחזקת את שלטון חמאס, ארגון הטרור משתלט על הסיוע ההומניטרי ולאחר שהוא מחרים חלק ממנו לצרכיו הוא מחלק את השאר לתושבי הרצועה שהפכו לתלויים בו ובכך מחזק את מעמדו ברחוב הפלסטיני.

ישראל חייבת לשלול מידיו את האפשרות הזו כדי להחליש אותו.

חמאס הצליח לטרפד את הניסיון של ישראל לגייס שבטים וחמולות מקומיות  או סוחרים עזתיים שיהיו אחראים בשלב הראשון לחלוקת הסיוע ההומניטרי לאוכלוסיה ברצועה ויהוו את הגרעין להקמת שלטון מקומי.

המפתח להצלחת הקמת שלטון מקומי ברצועה הינו בהקמת גוף שיהיה אחראי על חלוקת הסיוע ההומניטרי כדי שלא יגיע לידי חמאס, כרגע כל חבילות המזון והתרופות שנכנסות לרצועה מגיעות לידי ארגון הטרור שמשתלט עליהן בכוח.

לישראל לא נותרה ברירה, אם היא רוצה למוטט את שלטון חמאס היא חייבת להקים בהקדם ממשל צבאי זמני ברצועת עזה, לפני כן היא חייבת לנסות ולתאם את המהלך הזה עם הממשל האמריקני ועם מצרים ואיחוד האמירויות.

הממשל הצבאי הזמני יהיה אחראי על חלוקת הסיוע ההומניטרי ובמקביל ישראל תתחיל בהקמת מנהל אזרחי פלסטיני שאליו תועבר בהמשך כל השליטה האזרחית ברצועה.

המנהל האזרחי הפלסטיני יהיה מבוסס על אלפי פקידים תושבי הרצועה שאינם תומכים של חמאס.

אסור להפקיר את חלוקת הסיוע ההומניטרי לידי חמאס, זה מחזק את מעמדו בקרב האוכלוסיה, לישראל אין ברירה אחרת, מהלך כזה יביא למיטוט הדרגתי של השליטה האזרחית של חמאס ברצועה.

לישראל יש ניסיון של עשרות שנים בניהול החיים האזרחיים של התושבים הפלסטינים ברצועת עזה וביהודה ושומרון.

פירוק הממשל האזרחי של חמאס חייב לעמוד בראש  סולם העדיפויות של ישראל במקביל להריסת כל התשתית הצבאית של חמאס ברצועה.

מדובר בתהליך הדרגתי אבל חייבים להתחיל בו, הקמת מנהל אזרחי פלסטיני ברצועה, שאינו קשור לרש"פ או לחמאס הינו האינטרס הביטחוני של ישראל, הוא אינו יכול לקום כעת לבדו, לכן ישראל צריכה להקים ממשל צבאי זמני כדי שיחנוך אותו ויעביר לידיו בהמשך את כל הסמכויות האזרחיות.

הקמת הממשל  הצבאי הזמני ברצועה חייבת להישען על העיקרון שהאחריות הכוללת לביטחון תהייה בידי צה"ל וכוחותיו יוכלו להיכנס לרצועה ולצאת ממנה בכל עת שירצו, לרצועה יהיה מעמד של שטח B בדיוק כפי שקורה ביהודה ושומרון כדי למנוע מחמאס להתאושש ולשקם את התשתיות הצבאיות מחדש.

במקביל, כוחות צה"ל ישלטו ב"ציר פילדלפי" כדי למנוע הברחות נשק ממצרים ויוקם אזור חיץ בצפון הרצועה כדי להגן על ישובי עוטף עזה.

חשוב מאוד שלא לתת לרשות הפלסטינית שום דריסת רגל ברצועת עזה, מדובר ברשות שמעודדת טרור והסתה, שום רפורמה בה לא תשנה את האידיאולוגיה שלה להרוס את מדינת ישראל באמצעות תוכנית השלבים של אש"פ שהשלב הראשון שלה הוא הקמת מדינה פלסטינית בקוי 1967.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי