קפריסין פתחה ערוץ ישיר לחזבאללה להבהרת עמדותיה בנושא המלחמה

ראש המודיעין של קפריסין ביקר בלבנון ונפגש עם נציג בכיר של חזבאללה כדי להבהיר לו כי ארצו איננה חלק מהמלחמה בין ישראל לחזבאללה. גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי הדבר מבטא את חששה של קפריסין מחזבאללה וכי חסן נצראללה הצליח להרתיע את קפריסין מלסייע לישראל במקרה של מלחמה.

בחלוף חודשיים וחצי מהאיומים של מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה על קפריסין שלא לאפשר למטוסי חיל האוויר של ישראל לתקוף את חזבאללה בלבנון, פתחו שלטונות קפריסין ערוץ ישיר מול חזבאללה כדי להבהיר את עמדתן ביחס לעימות הצבאי הנוכחי.

העיתון הלבנוני "אלאח'באר", שופרו של חזבאללה דיווח היום כי ראש המודיעין של קפריסין תאסוס תזיוניס וצוותו ביקרו בלבנון בימים האחרונים ונפגשו בין היתר בשכונת א-דאחייה בביירות עם מוחמד רעד חבר הפרלמנט מטעם חזבאללה, שהינו נציג בכיר של הארגון, ודנו עמו במלחמה ברצועת עזה ובעימות הצבאי בין ישראל ללבנון ובהשלכות על האזור.

גורמים לבנוניים טענו כי תזיוניס הדגיש את הקשרים הטובים של ארצו עם לבנון ורצונה לשמור על היחסים האלה.

הוא הבהיר כי לקפריסין אין שום כוונות עויינות והיא איננה רוצה להפוך לחלק מכל מלחמה נגד לבנון.

בחודש יוני האחרון הצהיר חסן נצראללה בנאום שנשא כי "קפריסין עלולה להפוך לחלק מהמלחמה בין ישראל לחזבאללה."

הוא הזהיר  בנאומו כי "פתיחת נמלי התעופה והבסיסים לישראל עבור פגיעה בלבנון תבהיר כי ממשלת קפריסין היא חלק מהמלחמה".

נצראללה חשף כי צה"ל עורך אימונים באזורים ובשדות תעופה של קפריסין ואיים בתגובה צבאית נגדה, בעקבות האיום העבירה קפריסין מסרים דיפלומטיים ללבנון ולחזבאללה כי היא איננה חלק  מהעימות בין ישראל לחזבאללה.

נשיא קפריסין הבהיר אז כי ארצו היא "חלק מהפיתרון ולא חלק מהבעיה".

במערב קפריסין פועלים ארבעה בסיסי חיל אוויר שמרוחקים כ-300 ק"מ מלבנון וחזבאללה יכול לפגוע בהם באמצעות טילים או כטב"מים.

בסיס חיל האוויר הקפריסאי הגדול ביותר נמצא בעיר פאפוס.

מפקדת חיל האוויר הקפריסאי נמצאת בלקטמיה דרומית לניקוסיה בירת קפריסין.

סמוך לעיר לימסול בדרום קפריסין שוכן בסיס של חיל האוויר המלכותי הבריטי שהוא בסיס חשוב לפעילות הצבאית הבריטית במזרח התיכון, ממנו התבצעה פעילות אווירית באפגניסטן, עיראק, לוב וגם בתקיפות נגד החות'ים בתימן במהלך החודשים האחרונים.

באחרונה ביקר בלבנון גם סגן ראש המודיעין הגרמני אולי דיאל שנפגש עם השיח' נעים קאסם, סגנו של חסן נצראללה כדי לדון בהשלכות של המלחמה ברצועת עזה על המשך העימות הצבאי בין ישראל לחזבאללה.

נראה כי גרמניה וקפריסין החליטו לפעול ישירות מול חזבאללה, ללא מתווכים, כדי להבהיר את עמדותיהן בנושא המלחמה בין ישראל לחזבאללה כדי שלא יהיו אי הבנות בנושא.

גורמים ביטחוניים בישראל מעריכים כי הביקור מסמל את העובדה שחסן נצראללה הצליח,בשלב הזה, באמצעות האיום הפומבי על קפריסין להרתיע אותה משיתוף פעולה צבאי עם ישראל במקרה של מלחמה כוללת בין ישראל לחזבאללה, ממשלת קפריסין נתונה בלחץ רב והיא תתקשה לסייע לישראל אם תפרוץ מלחמה כוללת בינה לבין חזבאללה.

עם זאת, הקשרים הביטחוניים בין המוסד הישראלי לבין גופי הביטחון הקפריסאים לא נפגעו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי