יחיא סינוואר מעדיף מוות על פני כניעה לישראל

ישראל מסכימה לגירוש של יחיא סינוואר וההנהגה הצבאית של חמאס לחו"ל תמורת שחרור כל החטופים שבידיהם. גורמים בחמאס דוחים על הסף את ההצעה ואומרים כי יחיא סינוואר מעדיף את המוות על פני כניעה לישראל.

גל הירש, מתאם השבויים והנעדרים, אישר בדברים שאמר בכנס בוושינגטון ב-8 בספטמבר כי ישראל תסכים שיחיא סינוואר ומנהיגי חמאס ששרדו עד כה במלחמה ייצאו לגלות מחוץ לרצועת עזה תמורת שחרור כל החטופים הישראלים שבידיהם.

הוא הוסיף כי ישראל לא קיבלה "תשובה אמיתית" מהחמאס מאז חודש דצמבר.

גורמים בחמאס דוחים על הסף את הצעת ישראל להגליית יחיא סינוואר ושאר מנהיגי חמאס שנותרו בחיים.

בחמאס מתעלמים לחלוטין מהסבל הרב שנגרם לתושבי הרצועה בעקבות המלחמה ומעשרות אלפי הקורבנות וממשיכים למכור לציבור העזתי את הנרטיב כי הם בדרך לניצחון על ישראל וכי מדובר רק בעניין של זמן עד שישראל תיכנע לדרישות הארגון ותנאיו.

הגלייה לחו"ל של יחיא סינוואר וחברי ההנהגה הצבאית של חמאס, אשר יזמו את מתקפת הפתע והטבח בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר, נחשבת בעיני יחיא סינוואר כהצעה לכניעה בעוד שהוא מחזיק בידיו יותר ממאה חטופים ישראלים שהם מבחינתו מנוף הלחץ החזק ביותר על ישראל שיכול לכופף את ממשלתה.

המילה "כניעה" איננה נמצאת במילון של יחיא סינוואר, יש בו שתי מילים בלבד, ניצחון או מוות.

גורמים בחמאס אומרים כי יחיא סינוואר מעדיף למות ולא להיכנע לישראל, הם מצטטים את דבריו בתקופת נגיף הקורונה כי הוא מעדיף למות כ"שהיד" מהפצצת מטוסי חיל האוויר הישראלי ולא ממחלת הקורונה.

הגירוש, או במילה המכובסת "הגלייה", נוגד את מהות האידיאולגיה של חמאס והיא אידיאולוגיית הג'יהאד, גם אם הוא יביא להפסקת המלחמה ולהצלתם של עשרות אלפי עזתים נוספים ממוות במלחמה.

ההקרבה והמוות למען אללה הם עקרונות חשובים באידיאולוגיה של חמאס שמקדשת את עיקרון המוות ולא את עיקרון החיים.

ה"שהאדה", המוות למען אללה, הוא הערך העליון של הג'יהאד, או שאתה משיג את הניצחון במלחמה או שאתה מת במערכה למען אללה, זה העיקרון שמנחה את יחיא סינוואר, הוא בכלל לא חושב על אופציית ההפסד במלחמה או הכניעה לישראל, מבחינתו אין אופציה שלישית.

גורמים בחמאס טוענים כי גירוש של יחיא סינוואר עם שאר מנהיגי חמאס לחו"ל לא יפתור את הבעיה וישראל תמשיך בהנצחת הבעיה הפלסטינית ללא פיתרון ומבלי שהפלסטינים יקבלו את זכויותיהם.

לדבריהם, כניעה  של יחיא סינוואר לישראל והסכמה להגלייה תביא לכך שישראל תראה בכך הזדמנות פז לחסל את תנועת חמאס ורק תגביר את הלחץ הישראלי בשטח על הפלסטינים ותגרום לכך שישראל תפעל לטרנספר של התושבים מרצועת עזה.

כניעה של יחיא סינוואר להצעת ישראל להגלייה תציב אותו בעיני הרחוב הפלסטיני באותו המעמד של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, הנחשב למשת"פ ועושה דברה של ישראל,יחיא סינוואר רוצה לצאת מהמלחמה כגיבור שהביס את ישראל או כ"שהיד" שעשה הכל למען הניצחון ושילם על כך בחייו.

ההצעה להגלייה של יחיא סינוואר וחברי הנהגת חמאס לחו"ל מעידה עד כמה מערכת הביטחון הישראלית איננה מבינה את ארגון חמאס ואת אופן החשיבה של יחיא סינוואר, הוא שונה מאוד מיאסר ערפאת שצה"ל הצליח לכפות עליו את הגירוש מלבנון בקיץ 1982, ליחיא סינוואר יש "משאלת מוות" ולכן ישראל צריכה לעשות הכל כדי לחסל אותו, אין טעם במעצרו והעמדתו לדין, זה יהפוך אותו לגיבור בעיני הפלסטינים, עדיף להרוג אותו כדי שיזכרו אותו כמי שהמיט עליהם נכבה חדשה שגבתה עשרות אלפי קורבנות וכמי שבא על עונשו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי