הפיגוע במעבר גשר אלנבי הוא אות אזהרה לישראל ולירדן

בישראל ובירדן כאחד גובר החשש מההשפעה הגוברת של רעיון"ההתנגדות" של חמאס על החברה הירדנית. הפיגוע במעבר גשר אלנבי הוא קריאת אזהרה לישראל ולשלטון הירדני מפני המגמות של איראן, תנועת "האחים המוסלמים" וחמאס, הפועלות יחדיו, כדי לפתוח חזית חדשה נגד ישראל משטח ירדן.

 בירדן התחילו אתמול הבחירות לפרלמנט שמתקיימות בצל הפיגוע בגשר אלנבי שבו נרצחו 3 אזרחים ישראלים על ידי נהג משאית ירדני ובעוד בירדן נמשכות הפגנות התמיכה בפיגוע ובתנועת חמאס ברצועת עזה.

בבחירות לפרלמנט משתתפת גם מפלגת "חזית העבודה האסלאמית", שהינה שלוחה של תנועת "האחים המוסלמים" התומכת בחמאס, ובבית המלוכה ההאשמי גובר החשש שכוחה הפוליטי יגבר כתוצאה מהבחירות.

התחזקות כוחה של המפלגה כתוצאה מהבחירות לפרלמנט יגביר את הלחץ הפוליטי על המלך עבדאללה להשעות את הסכם השלום עם ישראל.

מאז תחילת המלחמה פועלת המפלגה הזו, בתיאום עם חמאס, לזעזע את שלטונו של המלך עבדאללה וכתוצאה מהאירועים ברצועת עזה גבר כוחה ברחוב הירדני והיא שמניעה אותו להפגנות ענק בערים המרכזיות בירדן לתמיכה בחמאס.

לא רק האירועים ברצועת עזה משפיעים על הרחוב הירדני אלא גם האירועים ביהודה ושומרון ובמיוחד מבצע "מחנות קיץ" נגד תשתיות הטרור שמתנהל גם בצפון בקעת הירדן, לא רחוק מהגבול עם הממלכה האשמית.

את הפיגוע הרצחני בגשר אלנבי ביצע מאהר אלג'אזי, נהג משאית ירדני משבט אלחוויטאת שנחשב לשבט בעל מעמד חשוב בירדן,

גורמים ירדנים טוענים כי הוא הושפע קשות מהאירועים ברצועת עזה והחליט לבצע פיגוע נקם בישראלים.

על פי גורמים ביטחוניים, בית המלוכה הירדני מודאג משתי תופעות עיקריות.

א.למרות שהמחבל פעל לבדו, הדבר מעיד כי רעיון "ההתנגדות" שמפיץ חמאס מחלחל בירדן לא רק בקרב האוכלוסיה הפלסטינית אלא גם לתוך השבטים הבדואים שידועים בנאמנותם לבית המלוכה.

ההשפעה של חמאס גברה במיוחד על השבטים הבדואים בדרום ירדן.

אחד מבכירי שבט אלחוויטאת, סולטאן אלג'אזי , אמר כי השבט שלו גאה בפיגוע  בישראלים וכי כל בני השבט "מוכנים להקריב את עצמם למען פלסטין וירושלים".

מה שמדאיג את המודיעין הירדני הוא שהשנאה לישראל היא כה גדולה שיש כאלה בשבטים הבדואים שמוכנים לתרגם אותה לשפת הטרור.

זה הופך באופן תיאורטי את כל הנהגים הירדנים שנכנסים באישור לשטח ישראל למחבלים פוטנציאלים.

ב. המודיעין הירדני מודאג מאוד מהחיבור שמתחיל להיווצר בין החברה השבטית בירדן לבין תנועת חמאס ברצועת עזה, בכירים בחמאס פונים ישירות, דרך אמצעי התקשורת וגם בשיחות טלפון, לשבטים הבדואים ורותמים אותם למאבק נגד ישראל וגם מסיתים אותם נגד שלטון המלך עבדאללה.

ההשפעה הגוברת של חמאס על החברה הירדנית ניכרת באופי הפגנות התמיכה הגדולות בערי ירדן, הקריאות שמושמעות בהן והכרזות שמונפות בהן.

הפיגוע במעבר גשר אלנבי הוא קריאת אזהרה לישראל ולשלטון הירדני מפני המגמות של איראן, תנועת "האחים המוסלמים" וחמאס הפועלות יחדיו כדי לפתוח חזית חדשה נגד ישראל משטח ירדן.

הפיגוע הוא סימן להתפוצצות הזעם העממי נגד ישראל בגלל המלחמה ברצועת עזה ואינדיקציה למה שצפוי לקרות אורך הגבול הארוך בין ישראל לירדן שמשתרע לאורך 300 ק"מ.

גורמים בחמאס אומרים כי הפיגוע שבצע על ידי אזרח ממוצא ירדני מעיד על כישלונה של ישראל במהלך השנים לתקוע טריז בין  הירדנים לבין הפלסטינים שמתגוררים בירדן וכי האינטרס של ירדן הינו השלום עם ישראל.

פיגועים מהסוג הזה מסכנים את הסכמי השלום והנורמליזציה שיש לישראל עם כמה מדינות ערביות והם עלולים להפוך מודל לחיקוי על ידי גורמים קיצוניים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי