ממשל ביידן נכשל בהשגת עסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה

גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי ממשל ביידן נכשל במאמציו להשגת עסקת חטופים והפסקת אש וכי הטיפול בנושא יעבור לממשל החדש אחרי תוצאות הבחירות לנשיאות. חמאס דוחה על הסף את ההצעה החדשה של ישראל למתן "מעבר בטוח" ליחיא סינוואר ואנשיו לצאת לחו"ל בתמורה לשחרור כל החטופים.

 

ישראל העבירה את מרכז הכובד של המלחמה מרצועת עזה לגבול הצפון לאחר שהקבינט הביטחוני קיבל החלטה להוסיף ליעדי המלחמה את החזרת עשרות אלפי המפונים בתיהם בגבול הצפון.

צה"ל ימשיך להילחם ברצועה אבל עסקת החטופים נכנסת למצב של המתנה בהיעדר התגמשות מצדו של יחיא סינוואר שמחכך כעת ידיו בהנאה נוכח ההסלמה הגדולה בגבול הצפון, הוא עדיין ממתין לפרוץ מלחמה אזורית שתקל את הלחץ הצבאי על חמאס ברצועת עזה ואיננו מעוניין כעת בשום עסקת חטופים.

אבל לא פחות חשובה היא הרפיסות של ממשל ביידן שלא הצליח, ואולי איננו מתאמץ מספיק, להפעיל לחץ על קטאר ומצרים כדי שיכופפו את חמאס, לשתי המדינות האלה יש מנופים אדירים להפעיל לחץ על חמאס אך הן אינן מעוניינות בכך, הן רוצות לראות את ישראל מדממת ומוחלשת.

לממשל אין שום מנוף לחץ על יחיא סינוואר, הוא אינו מעוניין כנראה בהפעלת לחץ על קטאר ומצרים והלחץ שלו על ישראל איננו כרגע רלבנטי מבחינתו בגלל חשש שהדבר יחזור אליו כבומרנג בבחירות.

ממשל בייידן מבין שאין שום סיכוי כעת לעסקת חטופים ולהפסקת אש, הוא חושש להגיש לצדדים את מתווה הפשרה שהוא מגבש כבר כמה שבועות מחשש שהם ידחו אותו על הסף והדבר יירשם רשמית ככישלון של הממשל לקראת הבחירות לנשיאות בחודש נובמבר.

הממשל שיגר בשבוע שעבר את שר החוץ טוני בלינקן למצרים כדי לדון עם הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי בדרכים לקדם את עסקת החטופים, אך שום דבר לא יצא משליחותו.

רשת סי. אנ. אנ. דיווחה בשבוע שעבר כי גם שני יועציו של הנשיא ביידן לביטחון לאומי ולמזרח התיכון מעריכים כי חמאס איננו מעוניין כעת בעסקת חטופים, לכן ההערכה בממשל היא כי הסיכוי לעסקה לפני תום כהונת הנשיא ביידן בחודש ינואר הבא הוא קלוש ביותר.

דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי אמר אתמול לרשת ABC  על שיחות המשא ומתן על עסקת החטופים כי "אנחנו לא משיגים התקדמות בשבוע-שבועיים האחרונים,לא בגלל שאנחנו לא מנסיםף נראה כי יחיא סינוואר לא מוכן כלל להמשיך ולדון בתום לב, במיוחד לאחר שרצח 6 חטופים במנהרה".

במקביל, בעוד הלחימה נמשכת ביתר עוז בגבול הצפון, ישראל נקטה יוזמה והגישה לממשל האמריקני הצעה מטעמה לעסקת חטופים והפסקת המלחמה הנקראת "יוזמת המעבר הבטוח".

את היוזמה גיבש גל הירש, הממונה על נושא השבויים והנעדרים, והיא מדברת על החזרת כל החטופים בפעימה אחת, מתן "מעבר בטוח" ליחיא סינוואר ולאנשיו לצאת לחו"ל, שחרור מחבלים פלסטינים מבתי הכלא בישראל, הפסקת המלחמה ברצועה והחלפת שלטון חמאס ברצועה בשלטון אחר.

חמאס דחה את ההצעה הישראלית החדשה על הסף ותיאר אותה כהונאה בעיקר בגלל שהיא לא כוללת נסיגה מלאה של כוחות צה"ל מרצועת עזה ושיקום הרצועה, מבחינת יחיא סינוואר אין גם מה לדבר בכלל על כך שהוא יעזוב את הרצועה, הוא מתכנן להישאר בה ולחזור ולשלוט ברצועת עזה.

בשורה התחתונה,עסקת החטופים תקועה בגלל חמאס וגם הממשל מאשר זאת, יש לקוות שלמרות ההסלמה בגבול הצפון צה"ל ימשיך בלחץ הצבאי ברצועת עזה בתקווה שהוא יחסל את האחים יחיא ומוחמד סינוואר וישיג אולי פריצת דרך כלשהיא בהגעה אל החטופים המוחזקים בשבי חמאס.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי