הטעויות של חסן נצראללה  מאז ה-7 באוקטובר

מאז תחילת המלחמה עשה חסן נצראללה שורה של טעויות אסטרטגיות שפגעו קשות בארגון חזבאללה ובתושבי לבנון. התדמית שהייתה לו כמנהיג חכם ומצליח נסדקה קשות בלבנון ובעולם הערבי, הוא איבד את אמינותו ונתפס כעת כלוזר.

מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה נהג להתרברב כי הוא מכיר את החברה הישראלית ואת מאזן הכוחות הפוליטי בישראל ועוקב באדיקות אחרי התקשורת הישראלית והלכי הרוח במדינה, אבל מתחילת המלחמה הוא עשה טעויות אסטרטגיות ושגה קשות בשיקול הדעת שלו ובהערכת המצב בכל מה שקשור לישראל.

אפשר כבר להצביע על כמה טעויות קרדינליות.

א.הטעות הראשונה הגדולה שלו הייתה כבר ביום הראשון של המלחמה ב-7 באוקטובר שעבר כשלא הורה לכוחות "רדוואן" הפרוסים על הגבול עם ישראל לפלוש לצפון ישראל ולכבוש את הגליל במקביל לפלישה של מחבלי חמאס לישובי עוטף עזה.

הכוחות האלה התאמנו לצורך המשימה הזו במשך שנים והיו מוכנים לפעולה, אך הפקודה לא הגיעה.

בכך החמיץ חסן נצראללה הזדמנות פז להשיג ניצחון גדול על ישראל, על הגבול עם לבנון לא היו ערוכים מספיק כוחות של צה"ל והוא יכול היה לכבוש בקלות יחסית חלקים מהגליל ולהשתלט על ישובים ישראלים ובסיסי צה"ל.

לפי גורמים בלבנון, חסן נצראללה לא קיבל עדכון מיחיא סינוואר על מועד הפלישה של חמאס לישובי עוטף עזה, הוא ידע על הכוונה הכללית של חמאס אבל לא על העיתוי המדוייק של מבצע "מבול אלאקצא", כשהוא כבר התאושש  מההלם, צה"ל הספיק כבר לפרוס כוחות  גדולים על הגבול, בכך נסתם הגולל וחזבאללה איבד את אלמנט ההפתעה.

ב. הטעות השנייה של חסן נצראללה הייתה שהוא לא הפיק את הלקחים הדרושים ממלחמת לבנון השנייה בשנת 2006 ושוב לקח את תושבי לבנון להרפתקה מסוכנת רק כדי לשרת את האג'נדה של איראן באזור.

הוא קשר את גורלה של לבנון לגורלה של רצועת עזה, דבר שגורר עליו ביקורת קשה בתוך לבנון וגם בקרב העדה השיעית שממנה צמח חזבאללה, ההרפתקה החדשה הזו של חסן נצראללה הביאה להרס וחורבן של דרום לבנון, למאות אזרחים הרוגים ולכחצי מיליון עקורים שמציפים את ביירות ואזורים נוספים בלבנון.

ג. הטעות השלישית של חסן נצראללה היא שהוא לא העריך נכון את החוסן הלאומי של ישראל, הוא היה בטוח שהיא בנוייה רק למלחמות קצרות ולא למלחמת התשה ארוכה ברצועת עזה שעדיין נמשכת.

נצראללה העריך בטעות שהקהיליה הבינלאומית תטיל סנקציות קשות על ישראל ותכפה עליה לעצור את המלחמה, דבר שלא קרה, הוא היה בטוח שנושא החטופים הישראלים יקפל את הדרג המדיני ויכניע אותו לדרישות חמאס, גם כאן הוא התבדה.

ד. הטעות הרביעית שלו הייתה בהערכת כוחו של חיל האוויר הישראלי ושל המודיעין הישראלי, צה"ל הכין היטב את המלחמה בחזית הצפון, הכין בנק מטרות אדיר ומדוייק והשמדתן על ידי חיל האוויר בוצעה באופן מושלם.

בשורה התחתונה, חסן נצראללה אינו מבין שישראל נלחמת על קיומה באזור ואין לאזרחי ישראל הנחושים שום כוונה להסתלק מכאן,הטעויות שלו גרמו לחזבאללה ולאזרחי לבנון לשלם מחיר כבד, התדמית שהייתה לו של מנהיג חכם ומצליח נסדקה קשות והוא נתפס בלבנון ובעולם הערבי כמנהיג כושל, שקרן ומובס שמשרת את האג'נדה האיראנית באזור ולא כמי שמגן על לבנון כפי שהוא טען במשך כל השנים, הטעויות שלו הביאו אותו למצב שהוא במגננה מפני התקפות ישראל ומנהל קרב הישרדות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי