איראן מתלבטת כיצד להגיב על חיסול חסן נצראללה

מחלוקות קשות בצמרת האיראנית כיצד להגיב על חיסולו של חסן נצראללה בשכונת א-דאחייה בביירות. איראן איננה מעוניינת בהסלמה אזורית וייתכן שהיא תנסה לפגוע במטרות ישראליות בחו"ל ותפעיל את השלוחות שלה אך לא תתקוף ישירות את ישראל.

 ההנהגה האיראנית מתלבטת כיצד להגיב על חיסולו של חסן נצראללה ויש בה מחלוקות קשות, עד כה היא גם לא הגיבה על חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה על אדמת טהראן.

השב"כ הישראלי סיכל באחרונה ניסיון של המודיעין האיראני להפעיל מרגל ישראלי וחולייה של ערבים ישראלים כדי לנסות ולפגוע בדמות ביטחונית בכירה לשעבר בישראל כנקמה על חיסול אסמעיל הניה.

יחד עם חסן נצראללה נהרג גם הגנרל האיראני עבאס נילפרושן, מפקד כוח "קודס" בלבנון שהיה עמו בבונקר שהופצץ.

העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח ב-29 בספטמבר על חילוקי דעות בהנהגה האיראנית לגבי אופי התגובה נגד ישראל, השמרנים,ובראשם סעיד ג'לילי, נציג המנהיג ח'מינאי במועצה העליונה לביטחון לאומי, טענו כי איראן צריכה לבסס במהירות הרתעה באמצעות התקפה על ישראל, לפני שראש הממשלה נתניהו יביא את המלחמה לטהראן.

הנשיא האיראני מסעוד פזשכיאן התנגד להצעה הזו וטען שאסור לאיראן להיגרר למלכודת של ישראל ולמלחמה רחבה יותר.

קולות מתונים במועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן טענו כי ראש הממשלה נתניהו חצה את כל הקווים האדומים וכי אם איראן תתקוף את ישראל היא עלולה להתמודד עם התקפות ישראליות קשות  על התשתיות הקריטיות שלה, כמו תעשיית הנפט ומתקני הגרעין, דבר שהרפובליקה האסלאמית אינה יכולה להרשות לעצמה במיוחד לאור המצב הקשה של הכלכלה.

גורמי ביטחון בישראל אומרים כי ההחלטה בישראל לחסל את חסן נצראללה התקבלה לאחר שהדרג המדיני קיבל הערכה מודיעינית מפורטת כי איראן תגיב בסבירות גבוהה על החיסול, אך נראה שהדרג המדיני היה מוכן להתמודד עם התגובה האיראנית.

איראן הפיקה לקחים מחיסולו של אסמעיל הניה והיא נזהרת מלפזר הבטחות על נקמה כואבת בישראל שייתכן שהיא לא תעמוד בה, היא מעדיפה לגנות את חיסול חסן נצראללה ולומר כי מדובר ב"חציית כל הקווים האדומים".

גורמים בכירים במערכת הביטחון אומרים כי להנהגה האיראנית יש בעייה של אמינות בתוך איראן עצמה וברחבי המזרח התיכון, כבר לא מתייחסים ברצינות לאיומיה ולאזהרותיה.

איראן נמצאת בפני דילמה קשה, ארגון חזבאללה שהיה אמור להרתיע את ישראל מפני תקיפה של מתקני הגרעין האיראניים נחלש מאוד והתקפה ישראלית כזו יכולה לצאת אל הפועל כעת ביתר קלות אם איראן תחליט לתקוף ישירות את ישראל.

גם כוחות הקואליציה הבינלאומית בראשות ארה"ב עדיין פרוסים באזור כדי להגן על המרחב האווירי של ישראל, הנשיא ביידן הביע תמיכה בחיסולו של חסן נצראללה, ששפך את דמם של אמריקנים רבים, הוא שיבח את פעולת החיסול ואמר כי "מדובר בנקודת ציון במלחמה בטרור".

לפני חיסולו של חסן נצראללה טען המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי כי חזבאללה חזק דיו להגן על עצמו מפני ישראל, אבל לאחר החיסול העמדה של איראן השתנתה והיא רואה כעת בחיסול את שינוי כללי המשחק מצידה של ישראל וכי היא "חייבת להיענש על כך בהתאם".

החיסול של חסן נצראללה תפס את טהראן בעיתוי רגיש בעוד הנשיא החדש מסעוד פזשכיאן עסוק בניסיון לשפר את קשרי החוץ של איראן כדי לנסות ולהוציא אותה מהבידוד הבינלאומי שפגע קשות בכלכלתה. בשבוע שעבר אמר נשיא איראן כי ארצו מוכנה לדון עם מדינות המערב על פרויקט הגרעין שלה ולשם כך הוא אף מינה את ג'וואד זריף, שר החוץ לשעבר, לתפקיד סגן הנשיא כדי שינהל את המגעים עם מדינות המערב.

הנשיא פזשכיאן צריך גם לרצות את תומכיו מהמחנה הרפורמיסטי שמתנגדים לקו המיליטנטי של "משמרות המהפכה".

לכן,אחד התרחישים הסבירים הוא שאיראן תסתפק בניסיון להוציא פיגועים בחו"ל נגד מטרות יהודיות או ישראליות או התקפות על ישראל באמצעות שלוחותיה כמו החות'ים בתימן או המליציות השיעיות בעיראק ובסוריה.

השאלה שנותרה פתוחה היא כיצד תגיב איראן על פעולה קרקעית נרחבת של צה"ל בדרום לבנון או על חיסול אפשרי של האשם צפי א-דין, יו"ר המועצה המבצעת של חזבאללה או השיח' נעים קאסם, סגנו של חסן נצראללה? ישראל מתכוונת לחסל גם אותם.

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי