למרות הלחץ הבינלאומי צה"ל פתח במבצע קרקעי מוגבל בדרום לבנון נגד חזבאללה

כוחות צה"ל נכנסו לדרום לבנון למבצע צבאי ממוקד ומוגבל נגד יעדי הטרור של חזבאללה במסגרת יישום יעד המלחמה להחזרת תושבי הצפון לבתיהם בביטחה. במקביל לפעילות הצבאית יחודשו המאמצים המדיניים להגיע להסדר מדיני בדרום לבנון שיאפשר את נסיגת כוחות צה"ל לאחר שישלימו את משימתם.

דובר צה"ל הודיע לפנות בוקר כי כוחות צה״ל החלו בפעולה קרקעית ממוקדת ומתוחמת נגד יעדי טרור של חיזבאללה במרחב הסמוך לגבול בדרום לבנון.

הקבינט הביטחוני אישר אמש את המבצע וצה״ל החל לפני מספר שעות בפעולה קרקעית ממוקדת ומתוחמת במרחב דרום לבנון נגד יעדי ותשתיות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה, במספר כפרים סמוכים לגבול, מהם נשקף איום מיידי וממשי ליישובים ישראלים בגבול הצפון.

הכוחות הקרקעיים של צה"ל, מלווים בתקיפות של חיל האוויר וכוחות תותחנים, תוקפים מטרות צבאיות באיזור במאמץ מתואם עם לוחמי כוחות היבשה.

לפני תחילת המבצע צה"ל קרא לתושבי הכפרים הלבנוניים הסמוכים לגבול עם ישראל להתפנות, כל מי שייש בשטח ייחשב למחבל של חזבאללה.

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי צבא לבנון נסוג ממספר עמדות לאורך הגבול הדרומי, הנסיגה נעשתה לכ-5 קילומטרים מגבול לבנון-ישראל.

נסיגת צבא לבנון בוצעה לבקשת כוחות יוניפי"ל בשל האפשרות למתקפה קרקעית מצד ישראל. על פי הדיווח, פינוי העמדות התרחש כבר בשעות הערב המוקדמות אמש.

עיתוי המבצע הצה"לי הוא לנסות ולנצל את המומנטום של ההצלחה של צה"ל בשבועיים האחרונים נגד חזבאללה בלבנון כדי להשמיד את התשתיות המבצעיות שהקים חזבאללה לאורך גדר הגבול עם ישראל שכוללות מנהרות ועמדות תקיפה שהיו חלק מהתוכנית של חזבאללה לפלוש ולכבוש חלקים מהגליל, ישובים ישראלים ובסיסים של צה"ל בדיוק כפי שעשה חמאס ב-7 באוקטובר אשתקד בהתקפה על ישובי עוטף עזה.

זהו האיום המיידי שקיים על ישובי הצפון עשרות אלפי המפונים הישראלים כדי שניתן יהיה להחזירם לבתיהם בביטחה.

אחד האיומים הנוספים על הישובים הסמוכים לגבול הוא איום שיגור טילי הנ"ט של חזבאללה מאזור הגבול עם ישראל לעבר בתי הישובים הישראלים וצה"ל יצטרך למצוא פיתרון מהיר גם לכך.

על פי ההערכות בצה"ל, המבצע הזה יימשך כמה שבועות ובמידת הצורך, על פי ההתפתחויות, הוא יורחב עד לאזור נהר הליטאני כדי לחסל עוד תשתיות טרור של חזבאללה ומחבלים שמסתתרים בשטח.

בשלב הזה נראה כי ישראל מעדיפה להסתפק במבצע מוגבל ותחום בזמן ולא בהישארות קבע בדרום לבנון בגלל הלחץ הבינלאומי שמופעל עליה, גורמים אמריקנים מסרו כי ארה"ב הצליחה לשכנע את ישראל להסתפק במבצע מוגבל בהיקפו ובזמן ולא לצאת למבצע צבאי נרחב בכל דרום לבנון.

במקביל לפעילות הצבאית יחודשו המאמצים המדיניים להגיע להסדר מדיני בדרום לבנון שיאפשר את נסיגת כוחות צה"ל לאחר שישלימו את משימתם.

אולם, גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי בסופו של דבר, צה"ל יהיה חייב לשנות את התוכניות ולהיערך להקמת רצועת ביטחון קבועה בדרום לבנון כדי למנוע את חזרת מחבלים חזבאללה לגבול, צה"ל החזיק רצועת ביטחון כזו בעבר בדרום לבנון ונסוג ממנה בשנת 2000.

הממשל האמריקני מתנגד לכניסת כוחות צה"ל לדרום לבנון ודורש מישראל לסגת ממנה ולהגיע להפסקת אש בלבנון וברצועת עזה כדי להשיג את ביצוע עסקת החטופים.

הלחץ הבינלאומי על ישראל להסיג את כוחות צה"ל מדרום לבנון אמור להתגבר עכשיו, הלבנונים כבר משמיעים קולות של נכונות להגיע להסדר מדיני, יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי, המקורב מאוד לחזבאללה, אומר הבוקר לעיתון א-שרק אלאווסט כי  לבנון מחוייבת להסכמות שהשיג המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין על מהלך מדיני שיסתיים בהפסקת אש עם ישראל וביצוע החלטה 1701 של האו"ם.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק".

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי